AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
970

Fuktfläckar på cabtaket (E46)?

Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Hejsan!

Har någon här erfarenhet av att det blir fukt/vattenfläckar på cabtyget på E46?

Auktoriserad BMW-verkstad förklarar det med att det rinner ner vatten i utrymmet som cabben vilar i i nedfällt läge och att detta är helt normalt. Detta resonemang är ju rimligt vintertid, om utrymmet varit blött när cabben fälldes för montering av hardtop.

I detta fall har dock fläckarna kommit under vår/sommaren..

Någon som har någon bra förklaring/erfarenhet av detta?

Bilen det handlar om är en svensksåld 330-02 som rullat 1600 mil..

Le
636
LeeRoy
328 -99:a
när gjorde du senaste impregneringen??? gör du inte de så läcker cabben igenom tyget = fula fläckar... bmw har sånt cab rengjöring/ impregnerings kit...

Min pärla :-)

Länk
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
LeeRoy:

Nu är det så att jag hjälper några goda vänner till mig med detta problemet så jag har aldrig gjort någon impregnering.. :-)

Skämtåsido, det låter som en bra anledning till varför.
Märkligt, dock, att den auktoriserade BMW-verkstaden inte nämnt något om detta?
Nu har bilen, under sina snart 1700 mil, mestadels stått torrt och senhöst, vinter och tidig vår finns hardtop monterad.

Har för mig att jag suttit och läst om hur man underhåller cabben i deras instruktionsbok men kan inte minnas att det stod något om detta.. Hur ofta ska en sådan behandling göras?
Le
636
LeeRoy
vet inte om vilket intervall, men när vattnet slutar pärla sig på cabben så brukar ja göra det, gjort det nu 2ggr denna sommar kört 1500mil.

ta vattenslang å spruta på tyget ser de ut som om tyget blir våt så impregnera, fina vatten pärlor behövs det inte...

mm lustigt att de inte visste, men snacka med bmw så fixar de ett kit :-) schampoo till cabbtvätten, sen impregneringsmedel som blandas med vatten å stryk ut över cabtyget, sen låt torka i solen :-)

lycka till

Länk
Le
636
LeeRoy
vet inte om vilket intervall, men när vattnet slutar pärla sig på cabben så brukar ja göra det, gjort det nu 2ggr denna sommar kört 1500mil.

ta vattenslang å spruta på tyget ser de ut som om tyget blir våt så impregnera, fina vatten pärlor behövs det inte...

mm lustigt att de inte visste, men snacka med bmw så fixar de ett kit :-) schampoo till cabbtvätten, sen impregneringsmedel som blandas med vatten å stryk ut över cabtyget, sen låt torka i solen :-)

lycka till

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.