AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.536

KAMREMSINSTÄLLNING, HUR?

Gi
13
Gittan
318i touring -99
Hur grundinställer man en M40 (1,8 4 cyl) motor? Vevaxeln saknar märkningar. Kan man referera från tändningsgivarens krans? Remhjulet på kammen har en pil, skall den peka mot ventilkåpans plan? Mycket tacksam för svar, MVH Gittan

Om du skall byta kamrem så kan jag berätta hur jag gjorde.
Om du däremot behöver göra inställningen helt från början så kan jag inte hjälpa dig. Det finns däremot beskrivet i Haynes.

Jag har precis bytt kamrem på min 316, som också har M40 motorn. Då ställde jag pilen på remhjulet rakt upp, vinkelrätt mot kåpan och då fanns det en markering nere på motor blocket som var mitt för gluggen i tändgivarens krans. Enl. Haynes så måste man göra märken själv, vilket antagligen gjorts vid tidigare kamremsbyte på min. Och egentligen skall man ta av toplockskåpan och fixera kamremmen med ett speciellt verktyg. Risken är annars att kammen rör på sig, vilket den gjorde för mig. Men jag kom ihåg exakt hur den stod innan jag tog bort remmen, så jag kunde hitta tillbaka till rätt läge, men det gäller att vara nogrann.

mvh
/Jörgen
Gi
13
Gittan
318i touring -99
Tack för inlägget. Men hur gör man om markeringen är borta då? Hur har ni andra gjort när kamremmen har gått av t.ex? MVH Gittan

Hur har det gått med kamaxel inställningen?
Jag har skickat ett mail till dig.

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
Gi
13
Gittan
318i touring -99
Vet fortfarande inte exakt hur kamremmen ska va inställd. Har kört på 4 olika kuggar, men den går fortfarande bara bra på låga varv. Finns det några web sidor som visar grundinställning vid t.e.x kamremsbrott? Tack på förhand, Gittan.

Hm, min hotmail verkar krångla.
Har du fått mail från mig?

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
Gi
13
Gittan
318i touring -99
Jörgen, har ej fått annan mail än den som finns här. Det finns många bra tips i 3-seriens forum om detta problem.

Gi
13
Gittan
318i touring -99
Nu har vi ställt in kamremmen rätt.Men bilen varvar inte över 3500 rpm när man kör. Det går att varva 6000 rpm på friläge. Någon som har en aning varför? Har bytit fördelarlock,rotor,tändstift.

Märkningarna finns på både veven och kamaxeln på m10 motorn, det går ej att missa hur tydliga som helst.
Är det m40 motorn måste man ha ett specialverktyg för att låsa kamaxeln, en tolk
Gi
13
Gittan
318i touring -99
bmw alpina - tack för svaret. Kamrems problemet är löst. Hade en annan fråga (se inlägg tidigare idag). Varför bilen inte varvar efter 3500 rpm när man kör, men vid friläge varvar bilen 6000 rpm?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.