AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
722

En nöt att knäcka

Ol
8
Oledole
523 i touring - 00
Jag har en 523 touring -00 och jag tycker att det är en underbar bil. Tyvärr så har jag problem med att den rycker till vid gaspådrag vid låga varvtal. Jag har läst många inlägg och fått många bra tips och idéer men tyvärr inte kommit åt problemet.

För cirka 4 månader sedan gjorde BMW ett test på den och det kom inte fram några felkoder. Jag fick kontakt med en lokal verkstad som kan utföra samma tester som BMW.

Nu fick vi fram att en tändspole inte fungerade som den skulle och vi bytade ut den. Problemet kvarstod och vi mätte upp den igen men det fanns inga felkoder. När jag fick tillbaka bilen gick den hur bra som helst och det höll i ca 4 månader.

Nu kom ryckningarna igen. Vi mätte upp den igen och det fanns en felkod för luftmängdsmätaren eller luftmasse... någonting.

Ingen komponent bytades utan det hade kommit oxid vid någon kontakt (jag svamlar lite men det beror på att jag själv inte vet hur det fungerar).

Ryckningarna kvarstår och några felkoder finns inte. Vad kan det vara? Elektroniskt eller mekaniskt fel? Bilen rycker inte när den är kall. Alla tips är välkomna. Jag har fullt förtroende för verkstaden som jag lämnar bilen till. Thomas
em
339
emhå
525i -88
En bil som rycker vid gaspådrag från låga varv har nästan alltid ngn form av luftläcka, alltså en vaccumslang eller en packning som drar tjuvluft. syns inte heller via kontroll av felkoder. går bättre kall eftersom chokesystemet ger mer bränsle som kompenserar luftläckan till viss mån. Kan vara värt att kontrollera.
Mvh Magnus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.