AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.558

Byta huvudinstrumentet

Ras.mus
Funderar på att byta ut det. Displayerna har ju pixelfel. Är det något man ska tänka på? Kan man flytta över sitt code-kort och på så vis få med miltalen och ev. service-infon?
Scheckheft
Hej
Detta har diskuterats på 5 seriens forum:
Länk
Uppfattar det som att det kan bli problem.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag fick nöja mig med instrumentets högre miltal.. enligt min verkstad går det inte att ordna... Men det vore ju trevligt om någon löste det!
Om däremot det instrument du köper har lägre miltal så kommer ljusmodulens miltal att visas = korrekt. (Även denna info från min verkstad...)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Ras.mus - Jag har själv gjort detta på min och kan bekräfta att det gick utmärkt.

På baksidan av mitt instrumenthus sitter det en borttagbar liten låda, IKE tror jag den heter. Se till att det nya instrumenthuset också har lådan och flytta helt sonika lådan till det nya instrumenthuset och allt fungerar som förväntat. Miltal, chassinummer, mm sitter i lådan, inte i instrumenthuset.

Förslår att du skruvar ur instrumenthuset och kollar om du har lådan.

Johan_S om du har kvar det gamla instrumenthuset så kolla att du har låda på det, det borde du ha med ledning av din årsmodell. Om så är fallet skulle jag överväga byte av verkstad...

"Lådan" sitter skjuten i längsgående spår och är låst av en fjädrande plasttunga, det går att missa att det är en separat enhet om man inte kollar hyfsat noga.

Mvh Björn
Ras.mus
okej, det låter ju vettigt det här... hrmm, får väl chansa och se om det går vägen. Hade ju varit skönt att slippa pixelfelen!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Härregud det vore ju makalöst om du har rätt balmgren! Lyckligtvis har jag kvar gamla instrumentet så jag ska kolla det... Synd bara att jag hunnit köra ett antal 100 mil så det misstämmer, men vid byte ska den väl för hoppningsvis visa ljusmodulens miltal så det blir rätt ändå.
Vet du med säkerhet att informationen sitter i den lådan?
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
- Ni som bytt huvudinstrument; Spelar det ngn roll om det huvudinstrument man köper tex är till en 740 om man som
jag har en 750? Sitter all info lagrat i den sk IKE enheten?
Jag hade nämligen mitt huvudinstrument borttaget en längre tid för försök till reparation, då noterade jag att varken navin, blinkljudet el PDC mm fungerade...Är det ngn information som är lagrad till resp huvudinstrument/bil ?? Har hittat ett huvudinstrument till en 740 på en lokal skrot, dock utan navi etc. Tror ni det kan funka?

Mvh /
Är det inte större tank på 750? isåfall kan mätaren visa fel. Sen vet jaginte men min hastighetsmätare går bara till 240 och en 750 går väl fortare än så.

Ras.mus: har du provat att restaurera instrumentet? Jag har efter 3 omgångar fått bort 90% av alla pixelfel jag hade.

kostar typ ingenting att åtgärda och man behöver inte ens vara speciellt händig vilket passade mig bra ; )

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ja, iL modellerna har som standard större tank,dvs. 95 liter

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Kom bara ihåg att även med ett nytt intrument är inte problemet borta, det kommer med stor sanolikhet att återkomma förr eller senare eftersom även nytillverkade instrument levvereras med samma i grunden mindre lyckade konstruktion.
Men några år skall ni nog med hyfsad sannolikhet kunna räkna med att slippa pixelfel.
Ni som har bytt; vem har kört längst med bytt instrument utan att felen återkommit?

Mvh. /Kjell
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har tre huvudintrument numera, ett i bilen, ett i högen med skrot i garaget som jag övat lite väl destruktivt på och ett som jag meckar med. Alla med "ryggsäck" så orginal-ryggsäcken sitter alltid på det instrument som sitter i bilen. Funkar klockrent.

Jag tror bilspecifika egenskaper som tankstorlek sitter i 'ryggsäcken' och att det är samma instrument till alla, även om det är olika skalor. Tankmätarn är inte elektriskt kopplad direkt till nivågivaren som förr utan det är datorer emellan.

Då IKE är signaleringsnav i bilens buss-system är jag inte ett dugg förvänad att en massa som PDC lade av när den var urkopplad. Ytterligare ett exempel på hur kul det kan vara att jaga elfel i dessa vagnar.

Som bäst funkar det i några veckor, sedan är det dags att växla igen. Usch vilken konstruktion!

Mvh Björn
jag kan oxå konstatera att efter 3 reparationer av displayen (hemmareparationer alltså) så återkommer problemet sakta men säkert. Jag tror inte jag lägger ner mer energi på detta utan lär mig leva med det eller avvaktar att någon kommit på en revolutionerande metod för att fixa det.

Jag har sett att det finns massor med reparationsanvisningar till pixelfel i instrumentet till salu på Ebay, någon som vet om det är någon unik lösning eller baserat på samma åtgärder som har diskuterats här? tillexempel som denna annons Länk

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Efter min första och enda sprayning har jag haft 100%:iga pixlar. Det är väl några månader sedan nu. Dock händer det ibland (jag tror det har med vädret att göra) att en kolumn försvinner för att sedan dyka upp igen efter någon timme. Mycket underligt. :)

Instruktionerna på eBay tror jag är nån som vill göra sig en hacka på att printa ut vad som redan finns på t ex e38.org, men man kan ju aldrig vara säker...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.