|
|
|
|---|---|
|
Hejsan BMW-vänner, Min 540 vibrerar och går som vad jag uppfattar som lite ojämnt på tomgång, den har varit sådan ett bra tag, vibrationerna försvinner när man kör bilen, känner heller ingen skillnad om motorn är kall eller varm, vibrerar lika mycket tycker jag, möjligen aningen mer när den är varm. Går annars utomordentligt i alla hastigheter, ingen rök eller liknande. Är det det beryktade insugsmembranet? Kan väl aldrig vara kamkedjan? Någon som har erfarenhet av något liknande, sökte runt lite på forumet men blev osäker. MVH, E38B12 | |
| Har läst lite trådar vad gäller ojämn tomgång/ vibrationer vid låga varv. Verkade som om långmilarna med V8 blir såna med tiden. Min 540 ( -93) har gått 22000 nu och vandrar lite på tomgång. Vid ca 20000 är membranet och kamkedjorna bytt. Har däremot en teori om att vevhusventilationen kan orsaka fenomenet. Ska titta på det när tid finnes. Du har absolut inget att vara orolig över. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag säger som jag brukar. Tjuvluft. Pröva med startgas. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
| F.ö. har bilen har gått 24 000 mil, fullservad på aukt. verkstad :) | |
|
Surfade runt och fann detta, gällande M60-V8an. Länk Kan vara värt att testa även för dig Butcher. MVH, E38B12 |
|
|
du menar som i en buss???? ///325/// |
|
|
Jonte, buss? |
|
|
Jag köpte min 540 i oktober 2003 och tyckte som du att den vibrerar lite så jag läste runt en hel del i olika trådar på forumet och provade bl.a att spruta startgas => inga läckor. Tror inte att det är insugsmembranet eller tomgångsmotorn för då skulle den gå mycket sämre än den gör. Min vibrerar bara så att man känner det svagt men utan tvekan när man sitter i en stillastående bil. Syns inget på varvräknaren. Jag har accepterat att det ska vara så på lite "högre milade" bilar, min har 20000 mil på mätaren. Jag kör på 98 oktanig bensin för då vibrerar den bara hälften så mycket. |
|
| Har tidigare startat tråd om detta, har samma på min vibrationerna håller sig kring 1200-1700 varv, blir bättre när den är varm. Bmw mek provkörde o gissade på motorkuddarna. min har rullat 18k, mest irriterande är det vid kallstart. då känns det som motorn sitter löst. | |
V12 LeMans |
Apropå 98 oktan , så tycker jag att min drar mindre bensin när jag kör med 98 jämfört med 95 oktan . Kanske har att gör med att man "inte behöver" gasa på lika mkt för att det ska gå undan . ;-) Min vibrera också (har snart rullat 29000 mil och går himla bra) vid tomgång , men försöker undvika att köra på tomgång någon längre tid ;-) . (Kommer ihåg att det stod i instruktionsboken till min 750 e32 , att man inte skulle "varmköra" motorn stillastående , kanske bl a för att vxllådan ska värmas upp fortare för att minska slitaget på lådan , vad vet jag .) |
|
Update: Har inte kört E34an på över 1 vecka, så tog jag en härlig sväng idag, vilken bil :) Lade då märke till att vibrationerna på tomgång uppkommer först då bilen är varm... när den är kall är de nästan oexisterande. Vad kan det betyda? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.