AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.542

Spökfel på Automatlåda!

Li
48
Lime82
320i Coupe -93
Hej!

Var ute å körde i helgen. Bilen var varm. Helt plötsligt när jag backar så känns det som om det rycker till lite i bilen. -Skumt tänker man och får den där "sten-känslan" i magen. Bestämmer mig för att åka hem och ca 500 m efter en rondell, när jag accelererar så rycker det till igen i bilen och någon sekund senare kommer ett "klonk" från bilen och "det gula kugghjulet" tänds! (panik)

Stannar på lägligt kommande busshållplats och stänger av bilen. Går ut och kollar alla nivåer, allt ser ut att stämma så jag sätter mig igen och startar. Lampan har slocknat och bilen beter sig normalt. Åker hem och ställer bilen på parkeringen. Lägger i N och tomgången svajar.

Stänger av och går in och konsulterar Haynes & Autopower. Tipsas om att dra ur kontakten till tomgångsmotorn för att se om det är den som skapar svajandet. Det är inte den. Efter detta minimala ingrepp går bilen nu som den ska igen.

Alla tips/svar välkommna.

MVH
Emil, E som i "vill intE byta automatlåda"
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Tuta o kör!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Li
48
Lime82
320i Coupe -93
Ingen som har någon aning?

Läste i en annan tråd att det kan vara så att bilen lagt sig i ett "nöd-läge" eller nått liknande.

Ringde till mig BMW meck som sa att automatlådan på dessa bilar inte är den bästa och de symptom som jag beskrev var tecken på att lådan höll på att rasa?

Är det så???? PANIK I SÅ FALL! Går väl lös på närmare 20 tkr!

Jag trodde att lådan höll på att rasa om man upplevde att den slirar o.s.v. inte vill växla typ.

Alla idéer välkomna!

// Emil
stefannorr
Är den ok nu så är de ju lugnt,börjar batteriet bli dåligt kn automatlådorna spöka...kolla oljenivån...läs av felminne hos bmw.
villy
Hej. Jag hade samma problem på min BMW 325 -1992 med automatlåda. Help plötsligt när man var ute och körde, började kugghjuls lampan på intrumentpanelen börja lysa, och då gick automataren in i ett serviceläge där endast 4:e växeln fungerade, jag startade då om bilen några gånger och det kunde dröja en vecka till en månad innan felet kom igen...men nu för några veckor sedan började den lysa, och vägrade slockna hur många gånger man än startade om bilen...så jag lämnade in den till en bilelektrisk firma, men de kunde inte gör nåt åt det, för det var nåt fel inuti lådan...så de gav mig numret till växellådshuset i Jönköping...och de konstaterade att växellådan var utsliten...så nu har de renoverat hela växellådan, så den är som ny, hämtade bilen idag:-) Men priset var inte kul alls....23600:- usch usch
Vad hade du fått en begagnad utbyteslåda för? En bråkdel av 23600 tror jag iaf. Trist iaf.

Flåklypa
parolof
"börjar batteriet bli dåligt kan automatlådorna spöka" hur hänger det ihop? Upplys en stackare som bara vet hur automatlådor funkade på den gamla goda tiden;-)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det kan bli lite fel när batteriet är dålig eller om den inte laddas tillräckligt bra.
Det hände något liknande för mig som Emil skrev att bilen liksom rycker till! Då var det generator som gick åt skogen och inte laddade tillräckligt, efter en stund dog bilen!

MvH Bmw 4-ever
villy
En begagnad låda hade jag fått för ca. 10 000:-, men då vet man inte om och hur länge den hade fungerat, hade man köpt en dålig begagnad låda så hade man varit tvungen att byta låda igen, och det hade i slutänden kunnat bli dyrare än att reparera den befintliga lådan tror jag.
Kostar verkligen en begagnad låda 10 lappar, låter svettigt.
Än värre att hosta upp 23.600

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Av mina erfaranheter så är automatlådorna speciellt 5-vxl på 6-cyl. av mycket hög kvalité!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
586
wdac
325i -05
när farsans a-låda pajja på han 523 iA -97 så skulle en rep gå på 36tusen:- han hitta en beg. låda på skroten för 11K plus 4K i arbete 15tusen fattigare så funka bilen å den såldes rätt omgående för att köpa en 525i touring 02

BMW Williams F1 Team.
svintoleffe
jag fick reda på av en kille, att det oftast är kulorna i ventilpaketet som ger upp, då så kan man få dom där symptomerna, igenom att dom är utslitna, så bli kulorna mindre, o släpper igen oljan, och igenom att oljan kommer igen, så kan det uppstå rykigheter.

Däremot slirar automatlådan, då är lammelpaketet slut.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Li
48
Lime82
320i Coupe -93
Kul att se min gamla tråd dyka upp igen!
Mitt fel var en engångsföreteelse verkade det som. Det hände den enda gången sen efter det har bilen gått som en klocka! :-D
Den tickar nu på 16800 mil... Så snart är det väl dags att byta den ändå.

//Emil
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lime82:

Bytte eller laddade du batteriet?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det krävs minst 12,3 volt för att all elektronik ska ha fullgod funktion, ABS-ASC systemet samt automatens styrprogram är det första som börja krångla , när spänningen sjunker i batteriet av någon anledning.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
23600?? Bilen är ju inte värd mycket mer, billigare att sälja motorn och köpa en ny bil
villy
Bilen är värd dubbelt så mycket som 23600, så jag tyckte det var värt det, men det gäller ju att man behåller bilen nu några år.
Är en 92as 325 värd mer än 47200kr? :S

villy
De ligger runt 45000-50000 beroende på utrustning och så.
Men fy fan. och jag köpte min 95as 320 för 47
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.