|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Jirar |
Har en fråga tidigare idag om tempmätaren,undrar vad kalaset kan kosta. Det roliga är att jag bytte från en A6 till en BMW för att jag hade massa strul med den. Har haft min BMW i fyra månader under den tiden har jag råkat ut för fel på följande,motorn till bagage- luckan, AIR-bag strul ,värme bara på ena sidan och nu tempmätarstrul. Min bil är en sv-såld 523 IA 97,9000 mil alltid servad hos BMW. Är detta vanligt eller, funderar på att byta igen eller har jag bara haft maximal otur?????? |
|
Det låter som du har efterköpskänslor, ganska vanligt när man köpt en bil som kanske har några accumulerde fel som föregående ägare inte har åtgärdat. E-39 har en del problem, mest relaterade till el/elektronik. Antagligen har du haft otur eftersom 5-serieägarna är de mest nöjda bilägarna i sverige enligt Motormännen. När det inträffar så många fel strax efter inköpet tyder det på att föregående ägaren inte åtgärdat felen utan låtit felen vara eftersom ett komande bilbyte skulle lösa saken. Jag är nästan övertygad att du kommer att uppskatta din bil så snart du kommit ikapp med felen. Du har köpt en av världens bästa bilar! Bit ihop och acceptera att alla bilägare inte är lika seriösa som vi som nystar på BMWPower. Lycka till i fortsättningen! Mvh, Steaman |
|
|
Ja du har nog fått tag på ett måndags ex du.. nä jag tror som sagt att du har haft lite oflyt med din bil, Visserligen så är väl inte BMW överlägsen vad det gäller kvalitet men dom är bland dom bästa, det krångliga är ju att BMW inte är lika simpelt byggda som många andra märken, du kan ju bara jämföra fram och bakvagn från en gammal e34:a med t,e,x en ny Saab 9-5 så ser du att e34:an är mer avancerad, det finns väl lite mera slitgrejer som kan ta stryk i en BMW. Men du har råkat ut för elektronikstrul och det är ju nästan alla nya bilar fullproppade med nu för tiden och dom felen är ju aldrig roliga. hoppas att det bara är dom felen på din bil, jag tycker du ska ge den en chans till åtminstone. |
|
|
Jag kan nog säga till 97,43% att du har haft otur om 1 år kommer du att märka vilken underbar bil du har köpt. En med samma tur! KÄRLEK KOSTAR! |
|
BMW Kungen |
Du har haft otur. har köpt 2 bmw för exakt ett år sedan, och inte haft några som helst problem med 7:an, därimot lite med 3:an, bla. 2 nya fjädrar bak, nya bromsskivor bak. ett ljusrelä som paja... //Kungen |
|
Antar att airbagstrulet härrör till en kabel vid stolen. Detta fixade väl BMw på garantin? Tempmätaren gissningsvis termostaten som krånglar. Båda är stdfel på BMW. Jag har åkt min 540 snart 5000 mil och fler grejor än det som inträffat för dig har inträffat med min bil. När man köper en beg bil är det väl tyvärr så att man får räkna med att vissa detaljer kan gå sönder. Man slipper ju dock det stora värdetappet som motsvarande ny bil kostar. De tyngsta sakerna på min bil har täckts av div garantier från BMWs sida. Hoppas det funkar bra för dig! Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Kom igen nu "kungen av feskekörkan" du pratar väl om din Skorpa? Du har ju ingen BMW, dom du refererar till är väl din Pappas och din Farfars! Snacka om Kejsarens nya kläder! Mvh, Steaman |
|
|
Du har nog bara haft otur. Ge den en chans till, om du inte lyckats hitta ett riktigt måndags-ex så kommer du snart förlåta den! Jag köpte min första BMW (528 -97) för ett år sedan o den har gått i princip klockrent de 2000 mil jag kört. Har svårt att tänka mig något annat märke som skulle kunna få mig att byta från BMW nu. Mvh Ola |
|
| Önskar att även jag kunde komma med lite uppmuntrande ord, men... jag sitter i samma sits. Och jag reagerar lite mot skribenter som hävdar att BMW är en avancerad bil, därför får man acceptera att den krånglar. Likaså reagerar jag mot skribenter som gör jämförelser med ex.vis svenska och japanska bilar och menar att dessa krånglar lika mycket. För det första; att dessa krånglar lika mycket (om nu det är sant) är väl ändå ett ganska dåligt skäl till att acceptera BMW´s krångel? För det andra; Min PERSONLIGA erfarenhet är att BMW krånglar mer än svenska och japanska bilar. Har tidigare haft Mitsubishi Galant som gick som en klocka. Vidare har jag kört Toyota Landcruiser utan problem. Den Volvo V70 som jag tidigare körde i tjänsten var inte felfri men jag kan inte annat än berömma Volvo för det ansvar man tar då det strular. En sak jag kom att tänka på nyss är att jag kört bilar med ABS sedan 1990 -aldrig några bekymmer -förrän jag skaffade BMW. Visst kan det vara en slump, men det är trots allt fakta. | |
|
Jag har inte skrivit att man ska acceptera att en BMW går sönder p,g,a mer avancerad mekanik, jag skrev att det finns väl lite mera slitgrejer som kan gå sönder. Men nu är det inte några sådana fel på Jirars bil... Utan han har ju tydligen råkat ut för standardfel som säkert flera har råkat ut för, men dom kanske har fått det inom garanti tiden. Sen Urshult kan jag hålla med om att Japanerna är nästan outslitliga maskinellt, Fars gubben har en Mitsubishi lancer -89 som varit fullständigt felfri förutom en tempgivare och en krånglande automatlåda.. Men jag blir inte förvånad över dessa elfel som jirar råkat ut för,Jobbar själv på SAAB och jag vill inte jämföra 9-5:an t,e,x som fått så bra kritik, för det fullkomligen vimlar av sådana fel på dom bilarna, t,e,x fått byta styrdon på alla före-00, samt att säkert renoverat lådorna på 20% av dom. hur kul skulle det vara att få dom felen utan garanti, sen är det ju flera fel oxå men ändå så är det en mycket bra bil, och dom flesta råkar ju aldrig ut för några speciella fel. Sen var det gäller krånglande givare och glappa kontaktstycken till airbag, så ska man inte ens nämna Opel det kommer sånna varje dag med lysande motor och airbag lampor . Jag tror att jirar har haft otur och tycker att han ska ge den en chans till. |
|
|
Jirar, glöm inte att kolla om du har rost i bakluckan. På min har det börjat komma lite rostbubblor på nederkanten/insidan av bakluckan på min touring. Hade isär bakluckan för att fixa c-lås motorn och upptäcte då att det var ganska mycket rost även inuti luckan. Har just visat upp det för min BMW handlare och väntar på besked om det går att fixa på rostskyddsgarantin. I övrigt är det en helt underbar bil. |
|
Vigrid |
--->Jirar Jeg byttet også fra Audi til BMW! Hadde en Audi S4 som ALT var feil med! I sommer kjøpte jeg istedet en BMW 528iaT. På tross av at BMW'en har en tregere motor er den desidert morsommere enn Audien. Etter at jeg kjøpte BMW'en har jeg byttet bremser foran/bak, lambdasonder, dørlister (fy f*** som de gamle knirket) og nytt senkesett. Den har nå gått 107000km og er som "ny". Når man kjøper en bil som har gått rundt 100000km kommer det ALLTID mye utgifter. Spesielt da bremser, støtdempere og andre slitedeler....Men at BMW er gøy (og dyrt) er det ingen tvil om....Lykke til videre :-) |
|
Alltid lika intressant ämne. Har själv ägt såväl Japs som Volvo. Så värst felfria/bekymmersfria var de väl inte, även om Japsarna ofta ligger bra till statistiskt vid "undersökningar". Men inte många bilfabrikat kan förmedla den känsla av både kvalité och kommunikation mellan bil och förare som BMW. Kostar inte gratis nej, men man kan aldrig få "någonting för ingenting" eller hur? Visst, många elektroniska prylar osv kan krångla mera än få, men man glömmer snabbt de problem och vedermöder man hade med bilarna förr. Sen när nåt händer så blir man alltid lika förvånad. Min personliga åsikt iaf. FP |
|
323E21terror |
En sak skall man inte glömma och det är vem som kör bilarna och hur hårt? En genomsnitts BMW körs väl klart hårdare än genomsnittsbilen överhuvudtaget...en BMW inbjuder ju till pressas lite även om långt ifrån alla gör det så är väl skaran av folk som gör det ganska stor ändå? Att jappsarna ligger bra till i M-undersökningar och att Corollan blev förklarad som den mest problemfria bilen (något år?) beror väl på att den ägs av den största andelen pensionärer som dessutom kör betydligt under medelbilens genomsnittliga körsträcka per år. BMW är ju en bil som körs längre än genomsnittsbilen per år och det lär väl beror på att de som köper den till stor del gillar att köra bil och ofta kanske använder den inom jobbet vilket blir många mil per år..samt kanske även nöjeskör en hel del pga av att det är så lätt att bli förälskad i den. farten är min drog |
|
Det där var klokt sagt! :) / Ola |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Borde inte kvaliten motsvara priset på bilen? Om BMW är dubbelt så dyr som en tex. Volvo så borde ju kvaliten vara dubbelt så bra, Och det stämmer väl inte. Jag har efter ett år inte upptäckt nått som motsvarar det.Lackkvaliten har försämrats mot tidigare då Bmw var absolut bäst enligt en billackerare (opel sämst) Tittar man tex på klarlacksskiktet så kan man se apelsinskalseffekter i vissa lägen kvalitetsmiss enligt min uppfattning har nyligen kollat hos Bmw både nya och beg alla bilar hade den "defekten"utom en e34-92 Om det beror på den vattenbaserade lacken vet jag ej. förmodligen. Visst är BMW välbyggd med en oslagbar komfort och körglädje och kvalitetskänslan finns där,jämfört med en japs tex, (att jämnföra med en Corolla som förmodligen är såld i 3ggr så mycket som BmW blir det rättvis jämnförelse? Man får väl 4 st för samma pris) Likaså betalar man ju för själva BMW märket också dvs prestigen. Och visst har man fått 2 st V.850 samma år med samma mil för samma pengar som säkert funkat lika bra, men inte hälften så kul att köra, sämre komfort.fartresurser.Och utan det inbyggda leendet bakom ratten. Om man jämnfört prismässigt likvärdiga bilar i tester så har ju BMW inte fått stryk i nån sådan test så det är väl på den nivån jämnförelsen ska hållas. Det finns självklart sådant som inte motsvarar den kvaliten som man förväntar sig just nu tex ABS ASC problemen som kommer som på beställning för ganska många.Ser det som en säkerhetsdetalj, minst 10.000 mils garanti utan åldersindex vore rätt tycker jag. Men jag förmodar att det inte är bara BMW som har de problemen? Dörrlisten tex som efter 4000 mil ser maläten ut på en bit av 30cm i höjd med dörrlåset.Jag har aldrig sett nått sånt på en ny bil förut.Har köpt dörrlister till 10 år gamla bilar på skroten som sett bättre ut, så den perfekta bilen finns nog inte när det gäller kvalitet.Även om det står BMW på den. MVH Hasso |
| Det får väl bli en Lexux nästa gång man byter bil. :-) | |
Froz-523 |
Nej, Lexux skulle inte jag välja, de är inge bra. Möjligtvis en Lexus i så fall...:-) |
| Felstavningsnisse ;-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lexus har väl inte ASWD? MVH Hasso |
|
Lexus är könlös enligt min uppfattning har i och för sig bara kört IS200 samt GX430. HAsso ASWD?? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.