AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.270

Centrallås höger bakdörr

vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Den varken låser eller låser upp när de andra dörrarna låser, kan det vara motorn somm gått? är det svårt att ta dän dörrsidan?
/M
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Verkar vara ett elfel! fungerar ibland verkar det som. någon som vet vad det kan vara för elfel.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla först om pinnen ser ut att vilja röra sig då man låser/låser upp. I så fall är det smörjning som behövs.

Kan även vara att kablarna är avnötta vid gångjärnet, så att det blir kontakt ibland.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Jag har nå´t liknande fel på min 89:a. Pinnen vill inte röra sig men när jag hakar av kroken i dörren som går uppåt vid första spelet kan man röra den obehindrat. Det är tvärstopp även om jag krokar av den från "cenrallåsmotorn" centrallåsmotorn drar som den skall men pinnen är tvärstum vad kan det vara för lurt?

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Hej. Jag hade ett liknande probem på min, den gick trögare och trögrare för att sedan sluta helt. På min bil var det bara att byta själva motorn.

//Subidius
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
nu funkar det, jag har inte rört en skruv, vad kul det är med såna problem som kommer och går
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
En arbetskamrat till brorsan hade detta problem på sin E36. En av elkablarna till dörren hade gått av invändigt, inne i isoleringen. Tydligen är det ett mycket vanligt fel, som kan göra att även andra dörrar spökar. Det inträffar i övergången mellan kaross och dörr, där det sker en vridning varje gång du öppnar dörren.
Har haft samma problem som du att motorn i dörren la av för att sedan börja funka igen.. Tyvärr så kom felet tillbaka igen och låset la av helt. Blev till att köpa ny motor, tror den kostade 615:- på BMW.. Hur som helst så var den hur lätt som helst att byta.. Tog kanske en halvtimme..

Hoppas din motor inte ger upp i första taget:o)

Mvh Jocke
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jag köpte min motor på skrotan. Klarade mej undan med 250.-

//Subidius
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Ha, tydligen vanligt fel då även min högra bakdörr (bara den o ingen annan) har lite eget liv ,har haft isär o kollat kablar o dyl. men inget verkar fel,ibland räcker det att låsa o låsa upp igen o det funkar ett tag till!!!

HBK
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Hade samma fel fast vänster bak. Pinnen bles seg och sen dog den, motorn alltså. Men problemet var att den stannade i låst läge och jag kunde inte öppna dörren! Jag fick riva dörrsidan eftersom den inte går att ta av med dörren stängd. Mitt råd är att man byter innan detta händer.

Matthias
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Nu har min vänstra bakdör börjat bete sig likadant. Den går att öppna inifrån och att låsa går bra om man trycker ned pinnen innan man låser/larmar på. Men med fjärren alt. nyckel i förarlåset fungerar det inte att låsa upp eller låsa dörren. Alla andra dörrar samt bakluckan öppnas/låses utan problem.

Kabelisoleringen ser mycket fräsch ut, men visst kan en kabel ha klämts sönder inuti. Annars är det väl motorn antar jag.

Efter att ha läst på forumet gissar jag på att det behövs en ny motor. Men kanske någon som kan sin sak lite bättre är villig att komma med en mer kvalificerad gissning?

Tack på förhand! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.