AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
806

E39 vinter fundering

Ev
18
Evil_Jocke
528iA Touring -97
Hallå Grabbar!!

Jag har köpt mej en 528 Touring imoprt och undrar om det är någon som vet hur det är med rostskyddet på bilen? Gör man skillnad på bilarna på fabriken? T ex om den ska till Sverige som har ett sk Arktiskt klimat eller om den går till Inte så kalla och osaltade Frankrike???
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alla bilar har samma rostskydd. Däremot kan din bil tex ha mindre batteri, avsakna (_!_)-värme och strålkastarspolare om du inte har xenon. Det är väl egentligen de största skillnaderna. Om du ska ha bilen mer än 5 år kanske det kan vara rekommenderat med en rostskyddsbehandling i Sv men antagligen behövs det inte.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Håll koll på bakluckan på din bil. Det är den svagaste punkten på e39/T vad det gäller rostskydd.
En del har fått bakluckan bytt av BMW Sverige på goodwill trots att det var importbilar.
Vigrid
Bytt batteri til 90A (kjøp originalt BMW, koster 1600.- i Norge)!Batteriene som står i de tyske bilene er det altfor lav spenning på....det er IKKE gøy å stå der med en BMW som ikke vil starte....da tror jeg naboen med en gammel Toyota som starter vil le :-)
Vet inte det jag.
I min E39 från sydtyskland sitter original 82Ah batteri.
Mera tror jag inte man behöver i en bensinare med 2,8l motor.
Vigrid, du menar kapaciteten på batteriet förmodar jag?

FP
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Det verkar vara en gammal myt att man har olika komponenter till bilar som ska exporteras till olika marknader. En hel del verkar tro att ex bränsleinprutningen, mappning av chips etc är olika. Sanningen är NEJ, ingenting skiljer - förrutom att viss extrautrustning typ strålkastarrengöring är standard i Vissa länder. Anledningen är dels att BMW inte vet var bilen i slutändan hamnar som begagnad, dels att det skulle bli allt för dyrt att ha massor med olika komponenter, batterier etc på produktionslinan. Mängden options idag komplicerar saker o ting tillräckligt.
Nej du MD cruiser..myten är i viss mån sann!!

Det skiljer en hel del ( beroende på märke så klart) VAG bilar till norden med TDi har som regel tillsats värmare till kylvattnet ( elektriska)
Franska bilar har som regel klenare Generator och batteri ( dieslar får bränsledriven tillsatsvärme)
Volvo i kanada har strålkastarglas i plast, vissa marknader har volvo andra större kylare på..
Bilar till ryssland har sällan underredsmassa då dom eldar under dom (motorvärmare)
Men BMW generellt har relativt lika bilar på dom flesta marknader
Eldar dom? Skämtar du?
Ansluter mig nog till MDcruiser, i synnerhet vad gäller skillnader mellan Tyskland och Sverige.
Skrönorna går liksom i vågor verkar det, för några år sen skrek alla att bilar (BMW t.ex) från sydtyskland, t.ex Munchen (orkade inte leta upp prickarna) hade klenare värmesystem, såldes alltid utan stolsvärme osv. Sen gick det upp att dom visst hade vinter där nere också. Rätt mycket faktiskt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Japp Folke det eldas i speciella behållare under trågen
syntetolja till ära men det är kallt så allt smörjmedel blir som tjära och starta en motor utan att förvärma Tji Motor.Köpte en bil ev en finländare som hade varit hemma vid rysk- finska gränsen bilen hade gått 7000 men motorn var totalrenoverade just av den anledning.-48grader eller nåt sånt.

MVH
Hasso
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Får jag göra ett inhopp och fråga om någon har koll på möjligheterna att fixa strålkastarrengöring på en E39 som inte är standardutrustad med det? Intuitivt tänker jag mig att det kostar skjortan! Säg att jag har fel...

Oskar
Ev
18
Evil_Jocke
528iA Touring -97
Tack för alla svar och för att ni tog er tid.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Oskar Ekelund, Glöm det,du har inte fel, det kostar skjortan, har också funderat på det. Det är inte värt det helt enkelt. Det var många sköna tusenlappar, 7 - 8 stycken tror jag. De måste ta bort stötfånagre och såga ur öppningar för munstycken, bara det ett hantverk som kostar en förmögenhet. Sen ska nya motorer och el dit. Det är bara att torka på macken serru. Går inte åt lika mycke spolarvätska heller. Vet många som faktiskt vill stänga av sin strålkastarsponing just därför.
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Tack mikren-6....då skiter jag i det. Sällan ett stort problem här där jag bor, men ska erkänna att jag faktiskt INTE MÄRKTE att bilen saknade spolare då jag köpte den. Utgick naivt nog från att alla bilar som säljs idag har detta som standard. Framför allt om nypriset på dem är över 350000kr. (Min var betydligt billigare dock...begagnad import)
Jag rekomenderar dej att göra en rostskydds behandling
omgående, inportbilar är avsedda för att köras i mycket torrare klimat än i sverige.
vist har den rostskydd redan nu men inte för sveriges vägar här saltas det så att till och med en pansarvangn vittrar sönder på en vinter =)
Hasso:
Jo det förstås, ingen ny idé iofs, så gjorde man ju lite varstans förr. Fanns katalytiska värmare bl.a.
så man iaf slapp den öppna lågan.
Men jag tänkte närmast på underredsmassan, eller avsaknaden av denna. Tror jag inte på riktigt. Att värma under tråget är väl en sak, men resten av bottenplattan?? Om den vore plåtren så blir ju inte bilen så gammal eller hur?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.