AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
942

Tickar länge?

Vid kallstart av motorn så tickar den ca 40-50sec vilket jag tycker är alldeles för länge. Ska det ta så lång tid för oljan att nå ventilerna? Märkte det för någon dag sen och det är varje dag så nu. Innan ticka den men bara typ 10sec...

Är det något som håller på att ge upp?

Mvh Dragolito
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för olja?
Hur länge sedan är det oljan byttes?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det är SLX, alltid kört på den. oljan byttes ju vid Insp 2 vid exakt 10000mil och nu står det 11300mil på mätaren = 1300mil sen. Är oljan gammal eller? jag har 3 gröna lampor kvar.

Mvh Dragolito
Någon som vet något?

Mvh Dragolito
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser din körprofil ut? (mycket kortkörning, hårdkörning, stadskörning etc.)
Andra "symptom" på bilen?
Hur ser oljan ut/luktar?

Kan vara så att det är kondensvatten eller annan förorening i oljan som gör att viskositeten blir konstig nu när det börjar bli kallare.

Man kan göra ett litet test för att kolla eventuellt vatten i oljan:
Försök få upp ca en halv tesked av motoroljan och häll den i en metallsked (t ex tesked av vanlig modell).
Ta en vanlig cigarettändare (gaständare) och värm undersidan av skeden. Om det börjar knastra och spraka om oljan när den är blir varm (mer än 100grader), har du troligen vatten i oljan och bör byta den.

Akta så du inte bränner dig av den heta oljan eller stänk från vatten i den!!

Kör du mycket kortsträckor kan det vara bra att byta oljan nu i halvtid!

Om inte ett oljebyte hjälper, försök använda en lite tjockare olja med hög halt av estertillsats, de brukar dämpa tickanden ganska effektivt.
T ex Valvoline Synpower 5W40 (brukar själv använda den oljan)

Kolla även varifrån tickandet kommer! Det kan vara spridarna som hörs...och då spelar det ingen roll vilken olja du har! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Rent spontant känns det konstigt att den ventilerna skulle börja ticka redan efter 11300mil. En MB som jag hade tickade kraftigt i ca 2-3sek innan oljetrycket var tillräckligt högt, sen blev det tyst.

Våra andra bilar tickar inte ens när dom stått 1 vecka utan att startas, MB tickade om den stått över natten.

Kan det vara någon backventil som läcker? Tickar den lika mycket om den stått 1 dag som att den stått 1 vecka?

Prova byt olja, som Johan B föreslår, den kan vara utspädd med vatten och bensin pga av korta körningar.
Ol
156
Old
328i -95
Jag är inte säker om min bil tickar eller inte men man kan höra en svag, intervallsvis tickande om man står höger om bilen (pass. sidan), men då måste man verkligen lyssna noga och lyssna speciellt vid höger fram hjul.

är det spridarna eller???

"En gång BMW, alltid BMW"
Idag har jag kört 300km, igår körde jag 200km, men annars körs bilen 20km till jobbet och 20km från jobbet! Bilen körs jättesällan i stan, 2ggr i månaden typ. Bilen är alltid på landvägen eller på motorvägen! Kollade oljan idag, och den ser fin ut (gyllenbrun) men absolut inte svart! plus att jag gör mellanservice på den då jag byter olja + filter själv..alltid innan jag göra riktiga långresor så byter jag olja själv! (fixar slx oljan billigt). Kanske är jag för snäll mot motorn? Bilen är extremt välskött!!

Mvh Dragolito
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.