AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.481

Tickande spridare - kan dom tystas?

Jag har läst lite här på forumet angående tickande spridare.. Det verkar vara ganska vanligt, och verkar iaf på M30 motorn vara helt normalt med ett visst tickande(..när spridarna öppnar & stänger).

Vissa antyder att tickandet i spridarna kan minska om man byter till en högkvalitativ helsyntetolja, men jag får inte det att gå ihop riktigt..jag menar, spridarna berörs väl inte av oljan i motorn?, men jag kan förstå om ventilerna blir tystare ifall det skulle vara dom som tickade..
men rätta mig om jag har fel här..
Har aldrig hela mitt liv hört att spridare tickar...Är du säker på att du inte menar ventilerna?
Ja, är rätt säker..ljudet kommer mer från spridarna än ventilkåpan..och ventilerna ska tydligen vara justerade nyligen (inget som kan bekräftas dock) och vara tipp topp..men jag är inte 100 på det..
motoroljan har inget med pridarna att köra, lev med ljudet eller köp nya spridare e nog enda lösningen
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
En spridare ska låta lite, annars fungerar den inte, det är helt normalt att det tickar om elektriskt styrda spridare!

Har inget som helst att göra med motorns olja!

Så det är bara att lungt köra vidare!

///Magnus
Fr
26
Freddiz
540iA Touring -95
Håller helt med "E21-racing"
en spridare är uppbyggd runt en magnetventil som öppnar och stänger i takt med varvtalet på motorn. Tickandet är då nålventilen träffar sätet i spridaren.

Så var lugn och kör många tusen mil till ;)
Tack, det låter bra.. :)
Går att slå lite tvåtaktsolja i bensinen. Funkar på min alpina, men vet inte hur din katalysator gillar det. Jag skulle nog inte våga testa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Max två kapsyler tvåtaktsolja i en tank om man vill vara säker på att katalysatorn inte skall ta stryk i längden!

Prova annars med Red Line oil:s SI-1 (ca 100kr för en flaska), den smörjer och rengör insprutningsventilerna och brukar fungera mycket bättre än STP:s röda och svarta flaskor samt Kemetyls motsvarighet på macken!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
26
Freddiz
540iA Touring -95
STOOOOPPP!!!
Häll inte 2-taktsolja i tanken. Det skadar tändstift, katalysator, lambda mm.

Det finns redan tillsattser i bensinen som smörjer spridare och ventiltalrikar.
Förr var det bly, nu är det hatsch.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Upp till två kapsyler tvåtaktsolja i en tank, gör ingen skada på tändstift, lambdasond eller katalysator.

Faktum är att vissa motorer förbränner mer motorolja än så utan att vara defekta på något sätt...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
e21- racing. visst är det så att dom ska låta men just m30:ins brukar väsnas lite extra
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
jimboo: Nja, M20 är inte speciellt tyst dom heller!

Ska ni hälla i tvåtaktolja, vilket inte behövs eftersom det redan finns smörjmedel i bensinen, så måste den vara askfri annars blir det avlagringar!

Metanol upp till 3% är det enda BMW rekommenderar att man häller i tanken nån gång ibland!

Annars har Red Line en produkt som heter SI-1 o fungerar bra mot avlagringar o dåliga spridare, men speciellt mycket tystare blir dom ju inte för det.......

///Magnus
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
finns ju alltid "injection trimm" att köpa.. de rengör ju spridarna o så..

/// BMW E28 POWER!!!
Fr
26
Freddiz
540iA Touring -95
Tack "E21-racing", någon som förstått.
Även om två kapsyler 2-taktsolja inte förstör så är det tveksamt att det hjälper!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.