AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.377

Slamrande/glappande läte från fram och bakvagn

Ett slamrande/glappande ljud hörs från både fram- och bakvagn (mest höger fram och höger bak) när man kör under 50 km/h på väg som är lite ojämn...
Jag trodde först att det var något löst i kofferten som lät - men det fortsatte att låta även efter vi plockat ut allt löst.
Bilen går i övrigt som en klocka och vid högre hastigheter hörs inget.

Blir det dyrt nu?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Troligtvis inte...
Du skriver inte vad det är för bil, men vad du kan börja med att kontrollera är stagen till krängningshämmarna och lagringarna till stötdämparna bak...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Vad gäller det för Bmw? E36?
Om så är fallet skulle jag gissa på silentblocksbussnignarna .
De brukar börja med att de låter som fjädringen slår igenom när man kör på ojämnheter.
På bmw kostar det 1500 kr per sida att byta dessa.
Dessa är dock belägna i bakvagnen.
Det som kan slamra i framvagnen är väl krängningshämmarstagen bland annat.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ahh sorry en E46...
Miltal? motor?

Dina missljud framifrån är som troligast missljud från krängningshämmarstagen. De kostar 150 kr/st och är lätta att byta själv. Kika här för instruktion: Länk

Dina missljud bakifrån skulle jag tro som Jesperado är lagringarna för stötdämparna.
De är inte heller särskilt dyra, och även det en typisk Gör de själv grej.

Länk
Rättning, runt 300 kr st för krängningshämmarstagen inkl nya muttrar.

Länk
Låter bra om det är stagen, men kan det bara liksom uppstå helt tvärt?

Min e46 men 11000mil bakom sig böjade låta illa höger bak för 2 dagar sedan precis som Hoferberg beskrev, även jag trodde först något skramlade i bagaget...

Eftersom det uppstod så plötsligt utan någon riktig förvarning så hade jag misstankar om att en fjäder brustit, ska kolla detta nu imorgon när jag skiftar till vinterhjulen.

"BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller"
Aj fan...såg först efter jag skickat att det inte gällde bak nej...jo stötdämparlagringen kan det vara där ja, det låg tvåa på minn "Kolla upp lista" är det för övrigt någon som vet om det är vettigt att ha kvar originaldämpare på bilen när man ska sänka 55/40mm ? Jag hade dom kvar när jag sänkte en e34 för många herrans år sedan och det funkade bara fint på den...

Jag ska köra originalhöjd vintertid samt sänkning vid barmarksperioden så det vore smidigt att kunna använda sig av samma dämpare...

"BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller"
Min har bara gått 4400 mil och är en 2001:a. Ska kolla krängningshämmare och lagringarna för stötdämparna. Tack för infon!!

/ Jim
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs detta om sprickor i bakvagnen på E46: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.