|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Acey: Var någonstans var det? Det stämmer bra överens med den prisbilden jag har i huvudet. Kanske iof inte med bromsvätskebyte. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
acey: Det lät billigt! Det kan väl inte ha varit hos BMW Group eller? mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Enl serviceboken ska mikrofiltret bytas vid både Oljeservice och Inspektion 1+2. Jarls tar 450:- för det bytet, så jämförspriset blir ju 1265+450=1715:- hos Jarls. / Joakim Länk |
|
|
Ja, Acey, var gjorde du detta...? (Jarls tar förresten även 450:- för bromsvätskebytet) / Joakim Länk |
|
|
Microfiltret byter man lätt själv på under en minut utan några andra verktyg än fingrarna! Man blir inte ens smutsig om fingrarna om bilen inte är extremt skitig... Att betala 100-150 kr eller mer för det bytet (utöver materialkostnad) är inget annat än rena rånet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
acey: Böt dom bromsvätskan i kopplingen också :)) ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: ;) Priserna gäller på Bavaria i Göteborg. Det enda stället där jag med full tillit kan lämna ifrån mig bilen utan att känna mig blåst. Jag brydde mig inte över huvudtaget om att kolla priserna på BMW Group (jag antar att det inte hade varit billigare) :) Ufo: Verkar rimligt. Jag tror det är svårt att göra dessa saker billigare. Jag menar Bavaria tar 900 kr för oljebyte (olja plus filter) det är svårt för en privatperson att i huvudtaget få tag i olja till det priset. |
|
|
Nu ska jag hämta bilen, jag återkommer med spec ikväll. |
|
|
Väntar med spänning... :) / Joakim Länk |
|
|
Bavaria...låter ju onekligen som BMW-relaterat..är det en "allmän" verkstad eller en BMW-verkstad, eller tom auktoriserad? / Joakim Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
acey: allvarliga saker det här,:)) är ju samma burk, men inte byts oljan ned till kopplingscylindern inte och där är det geggamoja så det så :)) Min såg för j..g ut. iofs så är ju kopplingen inte säkerhetsrelaterad som bromsen men ändå så borde man byta allt för fullgod funktion. ///MVH Hasso Länk |
|
Kan tilägga som info till dig ufo att skall du uppdatera programvaran till motorstyrningen så kan du bli lite förskräckt när det precis är gjort, den blir väldigt tam först. Bilen behöver ett antal mil på sig, eftersom det är adaptiv styrning så anpassar den sig efter din körstil, är väl sas inställd på något "grundläge" först. Efter inkörning så blev min precis som wendtan skriver inte så lynnig vid krypkörning, och som sagt efter ett tag var även klöset tillbaka. |
|
|
topasblå: OK, bra att veta...om jag nu ska göra det..jag tycker inte att min är lynnig vid krypkörning som du och Wendtan skrivit... Ganska välutrustad 330 du har förresten... :) Och ni FÅR "kalla" mig Joakim, vilket jag har som signatur... / Joakim Länk |
|
|
hasso: Jag har ingen aning, hade ingen aning om att det var samma burk! Aldrig reflekterat över det. Specen säger hur som helst: Oljeservice (olja + filter) 900:- Oljeservice+ Byte av microfilter samt byte av bromsvätska 800:- Kronor: 1700:- Varav moms: 340 kr. Förmodligen inte bytt kopplingsolja. Vet någon varför BMWs bulletin säger att man på motorer from 2001-05 bytte från TXT till SLX olja i motorerna? |
|
| ufo: BMW-specifik verkstad. Dock ej aukt men drivs av en BMW gubbe. | |
|
SLX oljan är snäppet bättre och kan bidra med att man sparar lite bränsle. Skillnaden är inte stor men finns där. Johan B kan säkert tala om det är någon större skillnad mellan TXT och SLX. |
|
|
Jo det kan jag! ;o) SLX är riktig syntetisk polyalfaolefin-olja (PAO), medan TXT "bara" är en högraffinerad mineralolja. Kortfattat är SLX en betydligt bättre olja, även om TXT inte är direkt dålig. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Men enligt denna källa så häller BMW fortfarande i TXT i bilar före 2001-05. Och SLX i bilar efter 2004-05. Eftersom inget gjordes på motorerna då så verkar det märkligt. Dock är TXT fortfarande godkänd av BMW enligt de listor jag fick se. Kan förklara att priset är billigare på servicen eftersom jag fick TXT i min bil istället för SLX. |
|
|
Mig veterligen brukar de flesta BMW verkstäder bara ha två oljor på lager, SLX för nästan alla motorer och TWS för vissa specialbilar såsom E39 M5 och E46 M3. Ur ett logistikperspektiv är det bra att man kan använda SLX till nästan alla motorer. Den är även godkänd för användning i de allra flesta BMW-motorerna. Det är möjligt att man har någon enstaka dunk med annan olja stående på en del verkstäder för att kunna slå i vissa specialmotorer, såsom de naturgasdrivna motorerna... Att de slår i TXT i äldre bilar, är en nyhet för mig. Ganska dumt om jag får säga min mening, då SLX är en bättre olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Största skillnaden är väl priset TXT kontra SLX. Inget en aukt BMW verkstad bör bry sig om dock. Ska forska vidare i ämnet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.