|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tittar på att köpa en 330 ci från -01 och framåt. Jag undrar dock hur det står till med byten av kamkedjor och andra dyra reparationer? Någon som kan upplysa mig om vilka servicear som 330 har samt ungefärliga kostnader på dessa? Med vänliga hälsningar Freppa | |
|
Jag startade själv en tråd relaterat till det du frågar om: Länk / Joakim Silverpilen: Länk |
|
|
Fredrik: M54B30 motorn som sitter i 330n har kamkedja som håller motorns livslängd. Sträckaren kan behöva bytas, men iregel är detta inte förrän runt 15-20 k mil. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Serviceintervallet ser ut såhär: oilservice-insp1-oilservice-insp2. Du har 2500 liter bränsle till ditt förfogande mellan varje service intervall. (Som bmw fantast byter man dock alltid olja vid halvtid dvs 1250 mil, olja är billigare än metall:) Kostnaden är 1200 kr för oljeservice, 4000 för insp1 och 5000 för insp2. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tack Wendtan...nu fick även jag veta lite som jag inte visste, exvis om kamkedjan... :) / Joakim Silverpilen: Länk |
|
|
...och så fick jag skämmas lite...eftersom jag inte bytt olja i halvtid... / Joakim Silverpilen: Länk |
|
|
Ufo: Är inte forumet underbart? :) Fredrik: Jag glömde en sak, Välkommen! Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Tack. Skickat ett mail till dig. Hoppas du orkar läsa/svara. |
|
|
Fredrik: Kolla din mail e du snäll. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Är dags för en Oljeservice nu... ...kollade med BMW Hbg/Äholm...: 2500:- ! Saxat från Jarls Bilservice: M52, E46 320i-330i, E39 520i-530i 1265:- Men visst heter väl min motor M54...? Oavsett vilket, så lär jag INTE beställa tid på BMW... / Joakim Länk |
|
|
Ufo: Ja din motor heter M54. En oljeservice hos Bmw skall kosta 1200-1400 kr. dvs olja+filter. Vad ingick i priset för 2500 kr? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag frågade om "Oljeservice" och fick svaret 2500:-... ...men jag ringde honom nyss och fick då reda på att det skulle kosta 2200:-... Då ingår olja, oljefilter och microfilter(kupéfilter). Priserna jag nämner är med arbete och allt mtrl och inkl moms, naturligtvis. / Joakim Länk |
|
|
Ufo: Ring förenade bil fosie för skoj skull är du snäll. Där har du dessutom 10% rabbat om du är medlem i Bmwcs. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hmm, där sa du nåt...hade glömt mitt BMWCS medlemskap. Det ska väl ge rabatt även på Paulssons Bil? Har nyss slängt iväg en förfrågan till För Bil i Fosie. / Joakim Länk |
|
|
Inte någon rabbat hos Paulssons på service om jag inte missminner mig. Maila/Prata med David på Förenade bil Fosie, Han är verkstadschef där och väldigt bra att ha och göra med. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
...och nu har jag skickat förfrågningar till För Bil Malmö Centrum, Theanders i Lund och Bendt i Halmstad... Spännande... ;) / Joakim Länk |
|
|
Förresten Wendtan, kan det vara idé att "uppgradera motorprogramvaran" eller vad det heter...du har gjort det, har jag för mig...? / Joakim Länk |
|
|
Ja det kan det absolut vara tycker jag. De kostar 500-600 kr. För mig tog det ner snittförbrukingen något men framförallt går motorn MYCKET jämnare vid krypkörning osv. Innan var den lite lynnig och fodrade grundgas osv. Nu är den helt enkelt mycket smidigare. Jag fick även reda på att vissa mindre justeringar gjorts vid vridmomentskurvan osv. Även gasresponsen är klart förbättrad. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Fick nu svar från Förenade Bil Centrum...2290:- (olja, filter och mikrofilter)... ...frågade varifrån hon mailade, eftersom det bara stod "Förenade Bil" i mailhuvudet, fick svaret att hon "hoppas att Ni får samma pris från Fosie eftersom vi är samma företag". / Joakim Länk |
|
|
Ok. microfiltert måste kosta runt 500 kr då. Är det dags att byta det enligt serviceboken? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Servade min bil idag. Olja, oljefilter, bromsvätska och microfilter för 1700:- | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.