|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det blir lite svårt att sova ikväll, va :) ? Man borde byta bil oftare... M v h |
|
|
Faktum är att jag sov ganska gott inatt - ålderstecken? Nu är största problemet hur jag ska lösa logistiken med bilar - litar inte riktigt på min jobbparkering... Och jag glömde förstås kameran hemma :-/ mvh Anders |
|
|
Firren: Du måste väl kunna låna en digitalkamera på jobb? De brukar krylla av sådana tycker jag :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jo, jag ska leta efter den. Med tanke på vädret kommer nog lacken att vara slaskgrå efter 2 km :-/ mvh Anders |
|
|
Jaså, det är dags nu!? Antar att du inte får så mycket gjort på jobbet idag? ;) Ser fram emot bilderna och en omfattande beskrivning av din första provtur med bilen! Jens |
|
|
panik med en leverans (j-a kunder att störa, inte kul när jobbet inkräktar på fritiden), fullödig rapport och bilder kommer under morgondagen! Första intrycken är mycket bra, måste komma på hur jag ska ställa stolen och det är äckligt bekvämt med automatlåda. Vädret är inte det bästa för varken bil eller bilder, tyvärr :-/ mvh Anders |
|
|
Okej, 15 mil in i bilen och här kommer intrycken: - borde kanske ha lagt lite mer deg på bättre dunka-dunka i radion - saknar bas. Men vaffasen, det blev en M-ratt istället, som inte är dum alls. Vad är det för material i ratten, egentligen? - motorn känns lite trött i vissa lägen, jag hoppas att det släpper framöver med lite mer mil! - automatlåda är fortfarande grymt bekvämt. Upplever ibland att bilen växlar ned, det börjar låta, men inget händer. Kanske är motorn som är trött fortfarande?! :-/ Lovade några bilder, varning för grymt dassig kvalitet och konstiga vinklar: Länk På det stora hela, väldigt nöjd att det blev en 320 istf en 318 - motorn låter för j-a skönt! På minussidan, det finns alldeles för mycket utrustning som vore fint att ha.... Köpte till mugghållare fram, inte så svårt att montera hoppas jag! Kan åtminstone trösta mig med att kladdrisken är bra mkt mindre än t ex vid oljebyte (jag är väldigt bra på att spilla och grisa runt har jag märkt). Och till sist, det är nog dags att åter bli medlem i BMWCS; hoppas jag får tillbaks mitt gamla medlemsnummer! mvh Anders |
|
|
Hej Anders, grattis till en härlig bil, har en själv! Vad fick du betala för den, ger de rabatt nu när nya 3-serien är i antågande? |
|
|
Tjena, jag trivs bättre och bättre varje dag, faktiskt :) fast den är svårt skitig... BMW är helt klart öppna för förhandling vad gäller 3-serien just nu. Dock kommer väl inte E90 Touring än på ett bra tag, jag behövde bil omgående (och dessutom är jag inte alls bra på att vänta). T ex har Solna och Danderyd riktigt bra deal på 320i SD Edition (272' har jag för mig), dock utan automat. Komfortpaket ingår! mvh Anders |
|
|
Grattis till ett schysst skåp Anders! Ratten ser skön ut, får se till att det sitter en sån i om jag någon gång köper E46. Måste hålla med om att bildvinklarna var lite märkliga :) Tyckte mig se lite kondens i framlyktorna, annars såg den riktigt fräsch ut. Gillar färgen och fälgarna är ju fina för att vara vinterfälgar. Vad beställde du för sommarfälgar förresten? Vad tycker du annars om E46:an? Känns den fortfarande modern, hur är komforten, kvalitetskänslan etc? Skulle vara intressant att höra från en kille som har erfarenhet från andra tyska kvalitetsmärken ;) Jens |
|
|
Firren: Grattis till en skön bruksbil, du gör dig väl inte av med din 993'a? Jag har precis sålt min -02 så nu är jag billös i någon månad... Kommer inte E91 i höst redan? Mvh, /Wille |
|
|
Jo alltså, riktigt dåliga bilder, men det är inget kul att fota världens skitigaste bil som knappt rullat några mil alls :-/ Just ratten är ju lite lustig, läderratt men känns lite .... mjuk? Det är nog generellt svårt att jämföra känslan i bilen med Porschen då hela upplevelsen är totalt annorlunda! Men - jämfört med motsvarande bilar jag testade innan tycker jag att BMW gav absolut mest känsla kring förarplats! Bakhjulsdrift är förstås ett extra plus, samt att E46 har så snygga former och hyggligt med bagageutrymme avgjorde nog det hela. A4 Avant var ett alternativ det med men jag orkade aldrig ta mig iväg till provtur (och en kollega kör en sån). Vinterdäcken ger inte alls rättvisa åt vägegenskaperna - bilen har en tendens att röra sig över vägbanan lite svajigt som nog till stor del är just däcken. Sommarfälgarna (16" Stjärneker 136) har jag knappt sett live och ännu mindre på bilen, mer om det när jag skiftar däck nån gång nästa vår. Modern är den absolut - men nu jämför jag dels med en grymt skruttig Mazda från 88 och dels med en mer än 40 år gammal design (911), så ta det för vad det är :) Stolarna är absolut bäst! Att köpa en ny E46 utan sportstolar avråder jag starkt ifrån. Svankstödet däremot vet jag inte om det var så bra, men jag har inte åkt längre turer än och har helt enkelt inte hunnit pilla så mycket med det. Mycket fiffiga fack i kupén, radion funkar helt OK (fast jag saknar att inte kunna köra mp3, iPod mini på väg) och farthållare vet jag inte riktigt heller om det var så skoj - brukar inte använda det. Däremot är regnsensorn en kul överraskning som gör sitt jobb bra. Bakluckan och framförallt finessen med att öppna bara rutan är ju störtballt, det impade hårt på mina kära föräldrar som är Volvotokar båda två. Mor tyckte "man sitter ju så bra" om och om igen. Känns ju kul :) Automatlåda vänjer jag mig sakta vid, helt enkelt. Det är lite småskoj att pilla i tiptronicläge och fippla "manuellt", bilen upplevs minst trött då. Sportchassi och 17" saknar jag inte alls. Kupén är faktiskt riktigt tät - jag irriterar mig lite på att förardörren måste "kastas upp" ganska bestämt, annars kommer den tillbaks och klämmer gärna fast benet o skitar ned. Kanske slits in? Det innebär även att man, liksom i 993, får vara bestämd vid dörrstängning. Efter 10 år får man fortfarande ta i rätt bra för 993-dörrarna, om inte ruta eller taket är öppet. Undrar om 320n är likadan om 10 år? Knappar och reglage känns fasta och gedigna. Jag känner igen mig i mångt och mycket från den Z3 coupé jag hade innan, även om allting faktiskt känns mycket bättre ihopsatt här i 3-serien. Större mängd packning har jag inte hunnit testa än - vi ska tydligen hämta nån jella möbel i helgen så då vet jag väl mer. Hittade faktiskt inte reservhjulet först - vad hemligt det sitter! Kan ju vara en bra idé att i alla fall kika i manualen innan man ringer BMW.... Största tvekan hade jag om färgen! Nu känns det helrätt, ffa tillsammans med den mörkgrå inredningen. Kanske skulle ha bytt svankstöd mot alulister istället men nu blev det ju så här - och lister är väl inte rocket science att byta, hoppas jag? Största och första meket på bilen blir att byta till mugghållare fram. Sedan tänkte jag mest köra och njuta av tjänstebilkonceptets ljusare sidor: att lägga mil på bilen kostar ingenting extra.... mvh Anders |
|
|
Roligt att du är nöjd med bilen! Jag lovar att vägkänslan och vägegenskaperna blir bättre med sommardäcken på. Stjärneker 136 är snygga dessutom... om än lite pilliga att tvätta. Bilen är ingen laståsna, men tar man bort modulen för insynskydd och lastnät samt fäller baksätena så ryms det en hel del. Har hunnit med några IKEA-besök hittils. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
ah, är det E91 den heter? oops :) nejnej, 993an har precis fått ny olja och massor av tender-love'n'care, nya bakdäck ska monteras (hoppas de får plats!), bromsarna ska luftas och sedan är vi två nog ganska beredda på nästa säsong. Fixade äntligen ett irriterande fel med kärvande kopplingspedal och samtidigt gnisslande gaspedal. Nu behövs bara båge, en Evo 2+underrede så är bilen nästan komplett :) (ja, förutom för ny vinge, ny frontsplitter, ut med AC... listan är längre än jättelång, faktiskt). Jag säljer inte 993an så länge jag har någorlunda råd med den. mvh Anders |
|
|
Firren: Angående listerna så är de snarare på amatörnivå :) Det finns en bra guide här: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: lysande, vilken bra länk! :) mvh Anders |
|
|
Anders, vad är det med svankstödet du inte gillar? |
|
|
Johan: för att vara en mojäng som kostar en liten slant (vänta nu, det där kvalade iofs in i "måste-ha-facket", men om vi bortser från det), så tycker jag inte att stödet tillför särskilt jättemycket? Å andra sidan: jag har inte testat en sportstol utan stödet! Just nu sitter jag mest o pillar på knapparna utan att riktigt uppskatta själva funktionen som så, mer än att det på något underligt sätt är lite småkul att kunna flytta runt sitt svankstöd... ;) Mer mil under däcken ger nog bättre feedback - längre turer än tillåfrån jobbet testar nog sittställningen mer rigoröst. Ovanstående får alltså ses som de utlovade "första intrycken" :) Bones: utrymmesmässigt ligger säkerligen 3-serien i lä jmf med V70, men körglädjen är desto bättre i 3an, eller hur? Jag körde aldrig 320 med sommardäck i 16", däremot i 17" och det bullrade lite väl mycket. Kräsen man börjar bli på äldre dar... :) mvh Anders |
|
|
och en helt annan fråga (why oh why finns inte editera-funktion?): är min bil således en 05 eller en 04? Produktionsåren för BMW bryter väl september-oktober eller nåt? Eller är det mer korrekt att damma i med 12/04? mvh Anders |
|
Njuren |
Du glomde M/Paketet! Alltso bara front,sidokjolar baklapp,kostar vel @bara@ 4 lappar? BMW - i nöd och lust? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.