|
|
|
|---|---|
|
Bakgrund Har haft inne min 323 Coupé -96 för kontroll på auktoriserad verkstad eftersom bakvagnen låter när man lägger i växeln. Problem När jag trampar ner kopplingen och lägger i växeln hörs ett svagt klonkande ljud. Det verkar som att det kommer från bakvagnen. Bilen har rullat ca 12.000 mil och går för övrigt mycket bra. Ett annat symtom visar sig är när jag startar bilen. Om ettan eller backen är ilagd och kopplingen är nedtryckt så rycker bilen till en aning när motorn går igång. Om jag däremot har den i friläge när jag startar så uppstår inte detta ryck. Diagnos Det verkar som att den inte kopplar ur riktigt. Verkstaden sa att hydraulsystemet verkar OK, dvs kopplingscylindrarna. Även bakvagnsbussningar och hardyskiva ska vara OK. Verkmästaren sa att han hade hört talas om en bil som hade en koppling som på något sätt kärvade på splinesen när man tryckte ner pedalen, och därmed inte kopplade ur helt. De sa att de kunde felsöka vidare, men man vill ju inte lägga hur mycket pengar som helst på detta. Fråga Är det någon som har haft liknande problem och hur löste ni det i så fall? Sökte en stund i arkivet efter liknande problem, men det verkar mest som att det är bussningar eller hardyskiva som har spökat och genererat klonkljud. | |
|
jag hade ett liknande problem, Men klonkandet, Började i dom högre växlarna för mig, Men me tiden så lät det tillslut "klonk" oavsett vilken växel ja la i.. Det visade sig att det var bulten som höll fast bakväxeln som börjat bråka, så den var lös. Detta gjorde att hela kardanen hoppade till när man la i växeln,, har ingen aning om det är samma som du har, Men kan vara ett tips! " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " |
|
|
Har samma klonk, de slår i ryggen då man lägger i 1an stillastående. Diff sitter fast. Lyfte upp bilen bak så däcken var i luften sen startade ja bilen och varje gång man kopplar sen lägger i 1an å fortsätter å ha koppling nedtryckt så snurrar båda däcken ett kvarts varv. Vad kan man dra för slutsats av de? Kopplingen känns helt okej, inge slir eller dyl. Kan de gå att justera kopplingen så att den blir "mer nedtryckt" om de e det som är problemet att kopplingen inte riktigt kopplar nog djupt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.