AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.156

hur får jag lös dämparen från fjäderbenet

Hallå. Här kommer säkert en ganska löjlig fråga, men hur sitter dämparna fram fast i fjäderbenen? Ska till o byta dämpare nämnligen..
D-diddy
du får helt nya fjäderben när du köper nya dämpare. iaf på e36an. annars brukar det vara jättemuttern arnold som håller i dämparen i benet. dom muttrarna brukar få övertalas med gassvets och rörtång.

David.

"The unattainable is invariably attractive"
Nä bara fjädrar och dämpare. Du menar jättemuttern ovanpå hela paketet?
"jätte"... 22mm.
Ja
760
JanF
530i-93
Nej, du får nya insatsdämpare, inte fjäderben.

1. Drag ihop fjädern med fjäderkompressor.

2. Lossa 22 millimeter muttern och släpp ned benet så långt det går.

3. Trä av den komprimerade fjädern

4. Lossa jättemuttern med en stor nyckel eller rörtång

5 Dra ur dämparen.
Exakt.
Så där ja precis va jag ville höra :)
Tack ska du ha JanF.
Va just ut o kikade, finns ju ingen jättemutter! Har jag nå specialgrejer? Tycker ju inte att en så stor mutter ska gå att missa, eller har jag gått o blivit blind?!
Gasfot
Den omtalade jättemuttern brukar ha en "invändig" sexkantfattning så troligtvis behövs ett specialverktyg i form av en riktigt lång rörhylsa med utvändig sexkant nertill, men oftast så går det att få bort muttern med en rörtång. Värre kan det vara upptill på fjäderbenet där det sitter en mutter som håller ihop övre fjäderbenslagret med stötdämparen. Där går stötdämparen upp lite genom muttern så en vanlig hylsa når inte ner riktigt. Det finns hylsor att handla som är längre så en sådan måste du ha. (Öppna motorhuven och se vid fjäderbenet hur det ser ut). Stötdämparstången brukar rotera när du ska lossa och dra åt, så skaffa även en liten bit av en gummislang att lägga om den nya stötdämparstången så du kan hålla emot försiktigt med en tång så att du får fast övre muttern vid stötdämparlagret annars så kommer det att glappa där när du åker i gupp.
Jeppe W
Här kommer ett tips som garanterat får kommentarer....När jag lossade muttern till fjäderbenslagret använde jag mutterdragare med slag på, tröghetsmomentet i stötdämparbenet gjorde att muttern släppte lite i taget, funkade fint! Samma sak vid hopdragning fast med MYCKET mindre åtdragningsmoment...
Jeppe W
Kanske ska tillägga att jag inte garanterar denna metod som 100% -ig....
em
339
emhå
525i -88
Muttern har nog inte ngn sexkantfattning utan uppfattas ganska rund bortsett från några spår i sidan som passar till specialverktyg. Går utmärkt att lossa med stor rörtång för att sedan dra ut dämparen. Stora muttern sitter längst upp på fjäderbenet och inte längst upp på fjädern. Mvh Magnus.
Ja
760
JanF
530i-93
Vi talar into om samma mutter.

Visst finns en 22 mm mutter överst på stötdämparstången som går bra att ta bort med mutterdrag, Men precis lika bra med ringnyckel + insex.

Sen finns det en jättemutter 50-70 mm överst på fjäderbensröret.
Ja
760
JanF
530i-93
Ops... Såg att du redan vara emhå
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag körde också med en mutterdragare på 22mm muttern sist. Kan väl inte vara några problem.

Är det fresten någon som känner till något om ett fenomen där själva dämparen glappar inne i fjäderbenet? Jag har inte själv plockat bort dämparen ur fjäderbenet någongång. Vad hindrar dämparen från att glappa upp och ner inuti fjäderbenet?
Ja
760
JanF
530i-93
Jättemuttern ska bottna i dämparen och inte i fjäderbenet och därigenom så sitter insatsen stumt
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Kan man kolla om det glappar på något vis utan att montera bort fjäderbenet? Har ett kluckande hjud i framvagnen och tycker mig ha bytt varenda kulled och bussning som skulle kunna vara skurk utan bra resultat...
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Någon som har nån ide´?
em
339
emhå
525i -88
Skulle ifs vara om du drar ihop fjädern med spännare så att den går helt fri från belastning men går nog inte att komma åt. Så länge fjädern sitter där fixerar den ju dämparen i obelastat läge vilket gör att om det glappar uppkommer ljudet endast vid rejält tryck på hjulet. Är nog bara att krypa till korset och demontera... Mvh Magnus.
"jättemuttern" får man bort med krypsmörjmedel, rörtång å en blåslampa.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.