|
|
|
|---|---|
Jeppe W |
Som rubriken antyder har jag problem med laddningen till min 535 -91, nu har jag bytt å donat å fixat men tydligen helt fel saker eftersom laddningslampan fortfarande inte vill fungera. Enligt uppgifter här på sajten ska det gå en blå sladd från generatorn in till lamp*#¤%*#, en blå, men inte har jag en så'n inte! Vart går den berömda blå kabeln från mer exakt? Nå't saknas på min kärra, helt klart.... |
|
Blå kabel till D+ på generatorn är det på 99% av de tyska bilarna och många övriga som har Bosch generator och elsystem. Kabeln går från generatorn och in till instrumentet, via lampan och till tändningsplus (något förenklat). Den går även till en terminal i diagnosuttaget och på lite nyare bilar även till ABS och klimastyrningarna. FP |
|
Jeppe W |
Det sitter ju en svart kabel på M5-skruven på generatorn, typ 1,5mm2, är det den som menas? Om man följer den hela vägen in i bilen kanske man kan hitta nåt brott efter vägen där alltså? |
|
Nja. Brukar vara 0,75mm2 och blå som sagt. Det går ingen större ström i denna, och en 1,5mm2 kabel brukar det inte vara. FP |
|
Jeppe W |
Enda kabeln i den storleksklassen är som sagt den svarta, nå'n blå kabel existerar inte....men som sagts ovan har jag bytt laddrelä+kolbrygga plus alla lampor i instrumentpanelen, laddningslampan vill ändå inte lysa. Kan även nämna att batterispänningen på tomgång ligger på typ 11,55V, och stiger aldrig över 13,20V hur mycket man än varvar. Killen som ägde bilen innan mig var stereofantast och har liksom kopplat hej vilt, nu håller jag på att återställa bilen till original. |
|
Är generatorn bytt? Ser det ut att finnas någon oansluten terminal på bakgaveln, t.ex en flatstiftskontakt märkt D+? Verkar som den blå kabeln från D+ saknas eller är bortplockad av nån anledning, den är en förutsättning för riktig laddning. Sen kan generatorn ev. ta upp viss laddning vid högre varvtal precis som du beskriver men initieringen via D+ måste finnas där för riktig funktion om det inte är nåt special. FP |
|
Jeppe W |
Nej generatorn är inte bytt (av mig) Nja, det som finns är en M5 skruv + M8, den svarta lilla kabeln sitter på M5:an, jorden på M8:an. Kan det inte vara svarta kabeln som motsvarar en blå då? Om man skulle gå bakvägen från instrumenthuset, vart skulle isåfall den blå kabeln vara ansluten? |
|
Det kan ju vara rätt kabel, och att den är bytt till svart osv. Den stora skruven är plus och går till batteriet via startmotorn, och generatorn jordas säkert via sin upphängning. På Länk kan du hitta ett schema, den blå (svarta) kabeln går till instrumentklustret och även till stift 12 i diagnosuttaget samt till ABS-enheten. Ett avlastningsrelä sitter i vissa bilar på denna kabeln också, på schemat finns ett sånt med liten felritning i. Jag tippar på att man bytt kabel av nån anledning och att det är nån skarv eller dyligt som är trasigt. På kabeln ligger 0V vid stillastående motor, när generatorn laddar ligger här 13-14V när allt är OK. FP |
|
Jeppe W |
katastrofvarning eller??? Mellan den blå kabeln (i mitt fall svarta) och jord ligger det ca 17,2V på tomgång...???? |
|
Låter som fel i generator/spänningsregulator, i synnerhet eftersom inte generatorn ger rätt spänning ut på den grova pluskabeln. FP |
|
Jeppe W |
har ju bytt regulator/kol typ för 1 vecka sen...?? ja blir inte klok på detta!!?? Fick tag på en bättre beg generator, ska byta ikväll så får vi se... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.