AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.900

Bra site för ljudbyggare

Sida 1 av 2
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Hej!

Är det någon som kan rekomendera en bra site för ljudbyggare, det gör inget om det är BMW focus på den.

/Mikael
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
jag skulle snarare vilja ha en som hade bmw i fokus :) (vet att du var lite ironisk när du sa det :P)

Har sökt och sökt, men hittar ICKE! :(

Sen är ALLTID personers byggen välkommna till mig, Vill mer än gärna ha bilder på byggena!

djstiiiv@hotmail.com (MSN)
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Som vanligt så är det inga som svarar med 'vettiga' eller givande svar...

Verkar som att man köpt helt fel bil om man vill lyssna på musik i den.

Får väl köpa en sketen jävla volvo.
Köp hemstereo:)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Byggbandpass..... eller snarare köp.... smidigt enkelt spelar utavelvete och du slipper skaller i bagageluckan + att allt ljudet stannar i kupeen och du östa bäst fan du vill utan att någon hör...

131,7db där inne men knappt ett basdunk utanför... så är det på min Ena e30 nu ialla fall... :)

---------------------
Den Svarte: Länk
/Chrille
Robsarve
Bandpass i en e46 cab är knappast den bästa lösningen...

Det finns ett gäng på Sounddomain.com, men där har ni säkert varit redan... Vill ni ha tips på generellt om bilstereo rekommenderar jag ödmjukt "Lilla bilstereoskolan" på Nordicaudi.com, lite byggtekniker och annat matnyttigt finns i "magazinet" på www.nardik.se.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Nu börjar det likna något, några få svar dök iallafall upp ;-)

Jag får väl kika på en hund sida (audi) även om det tar emot...

Synd att det inte verkar som om någon bytt högtalre i en E46 på detta forum.

/Mikael
Mikael,

Vad vill du göra och vad har du för stereo idag i din 330 CiC?

/RS2
Robsarve
Visst finns det folk som bytt högtalarna här... prova sökfunktionen... Annars är det 6" i dörrarna, 5,25" adapter finns, 6,5" går i med lite våld. Jag föredrar det senare..

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Robsarve
Visst finns det folk som bytt högtalarna här... prova sökfunktionen... Annars är det 6" i dörrarna, 5,25" adapter finns, 6,5" går i med lite våld. Jag föredrar det senare..

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Robsarve

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
RS2:

Det jag vill göra är att få ett bättre ljud så som att få bort det skrapiga ljudet i högtalarna när man spelar på lite samt att få bort att högtalarna slår igenom. Sedan skulle en bas vara trevligt...
Helt enkelt så vill jag få ett riktigt bra ljudbygge i bilen till sommaren.

Det som sitter i nu är HK med business CD och växlare.

/Mikael
Robsarve
En liten lagom anläggning alltså.

H/K anläggningen använder balanserad signal på lågnivån, så en adapter, ett 4-kanalssteg med inbyggt delningsfilter vore en god start tillsammans med utbytta främre högtalare. Rekommenderar absolut 6-or i en cab, du behöver all kraft du kan få.

Det folk har varit nöjda med i e46 cabbarna är baslädan riktad bakåt. En tolva i basreflex är inte fel om man får in den snyggt på höjden.

Pris för vettiga grejjer nytt ligger på från 6 papp och uppåt.

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Det låter helt ok. Jag har ett 4x100W BOSS steg som ligger det skulle kanske vara till nytta. Har ni några tipps på vilka högtalare som är bra?

/Mikael
Robsarve
Det beror helt på vad du vill ha för ljud. Ditt boss-steg funkar, men är inte direkt det kraftigaste som finns...

Av våra prylar hade min grundrekommendation varit Phoenix Gold Octane ZR6.5 + R12 som kostar 2350:- tillsammans och ger väldigt mycket för pengarna. Men det finns hundratals andra högtalarfabrikat att välja på

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Högtalarna fram i E46 Coupe och Cab är 160 mm så "små" 6,5" högtalare passar om de inte är för djupa. Jag har för mig att gränsen går vid ca 64-67 mm men det beror också på hur bred magneten är.

Blaupunkt har en adapter som kan användas för att montera 6,5" högtalare fram i E46 Coupe och Cab (7 606 500 143 Blaupunkt 165 mm speaker adapter).

Ringen som håller HK högtalaren går även att köpa som reservdel på BMW (51 41 8 257 287 Loadspeaker cover) men den går bara att använda med vissa högtalare och det finns även en hållare som går att modifiera för att montera en ny tweeter (51 41 8 254 213 Tweeter blind plate).

Men eftersom du har HK så går det inte att bara byta ut högtalarna då det sitter ett trevägs system fram med inbyggda aktiva delningsfilter i HK förstärkaren och högtalarna är på konstiga 3 ohm.

Så man måste byta både högtalare och förstärkare. Och man måste också ha en line out converter eftersom HK systemet använder balanserade signaler. Jag kan rekommendera EQS ifrån Audio Control som är en kombinerad adapter och equalizer (den tar både balanserade och vanliga högtalar signaler).

Länk

När det gäller högtalare så finns det hur många som helst att välja på beroende på tycke och smak samt vilket pris man är beredd att betala.

/RS2

Nummer 10 (51 41 8 257 287 Loadspeaker cover) och 14 (51 41 8 254 213 Tweeter blind plate) i bilden nedan.

Länk

/RS2
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Det här börjar låta för krångligt för min del :-(

Det finns ingen som vet någon som är bra på sådant och installerar i andras bilar, till exempel min?

/Mikael
Robsarve
Klart det finns, var bor du?

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Jag bor i Gnesta, 3,5 mil söder om Södertälje.

/Mikael
Mikael,

Så krångligt är det inte! Du har ju fått lite tips ovan. :-)

Jag har tyvärr bara träffat på en bilstereo installatör som kan BMW E46 och som vet hur HK systemet med balanserade signaler fungerar och det är Gumperts Bilradio i Sthlm. De säljer bl a JL Audio, Focal och MB Quart högtalare.

Nedan har du några exempel på bilstereo installationer i E46. Observera att kablaget inte är samma i USA och Europa. Jag kommer att lägga upp en sida med kopplings schema för HK systemet i E46 Coupe och Cab när jag får tid.

Länk
Länk
Länk

Sedan finns det även mycket info på bilstereo forumet på E46Fanatics.

Länk

/RS2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.