AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.006

Bränsleförbrukning på E39M5

Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Hej!

Ni som har E39 M5:or, hur mycket drar era bilar i snitt?

Specificera gärna stad, blandad, landsväg!

Mvh/ Peter

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

jag vet att du kommer att hata mitt svar, men om du behöver fråga så köp en annan bil! :-)
skämt åsido, att köpa en M5 och snålköra är ren kapitalförstöring. båda mina tog runt 2 l/mil vid stadskörning, 1-1,1 l/mil på landsväg och totalt landade jag på 1,4-1,7 l/mil mätt per tankning. Jag körde runt 1500 mil med dem, dock mest sommarkörning. Jag tror att bränsledeklarationen säger 1,29 l/mil, vilket jag aldrig lyckades med. men det GÅR att köra den neråt en liter om du kör extremt försiktigt, men att köpa ett 400-hästarsmonster att fisåka med är väl inte riktigt vettigt....
enligt min erfarenhet är ökningen av bensinkontot den lilla utgiften på en M5 E39.

Mvh Johan
Japp, Johans siffror stämmer ganska bra.

Men jag tycker inte det är så törstigt med tanke på 5l 400Hk och nästan 2ton som ska flyttas. Den drar ungefär lika mycket som mina M5 E34 gjorde.
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Johan och bayerischemotor:

Du säger att ökningen på bensinkontot är den lilla utgiften, stämmer säkert!
Skulle du kunna berätta vad som är dyrt, typ försäkring, vad betalar du då?, är servicen dyr?
Har du haft några problem med dina M5:or isåfall vilka?
Var du nöjd med bilarna, fördelar?, nackdelar?

Tacksam för svar!

Mvh/ Peter
Hutz: Läs Johans dagböcker på hans m5or för exakt insyn i kostnaderna. tex: Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Nuvarande M5 har jag endast haft i 4dagar, dessutom bor jag i Finland, så kan inte svara på försäkringskostnader.

Min M5 verkar endast haft problem med bensinpump 1ggr, så kanske vanos problem m.m. är överdrivet?
kilroy
Håller med om att bränslekostnaden nog är ett av de mindre bekymren rent ekonomiskt...Min drar runt 1,4-1,6 i blandad körning, neråt litern vid landsvägskörning...i stan vill man inte veta hur mycket den drar...540:an är ju inte direkt snål den heller men kan åtminstone köra den under litern vid landsvägskörning.
Visa användare
33
FFG
M5-00
Ducati 996 Biposto 01
Min m5 drog 1,2 på ladsvägkörning från Stockholm till Karlskoga snitfart på 120 km/t. På hemvägen höjde jag tempot från 130 till 150 med samma förbrukning. Korta tripp runt Stockholm ligger man runt 1,4 till 1,7. Stadskörning har jag inte kollat.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Vi gjorde en tripp till Bodensjön förra sommaren, blev c:a 400 mil med ett snitt runt 1,1 liter/mil. Detta trots stenhård autobahnkörning, där snitthastigheten låg väldigt högt. Det imponerade väldigt på mig! Bilen verkar vara optimerad för ett snitt runt 160-180 km/h....

mvh Johan
Buspelle
1,4 blandad körning och en dryg liter på landsväg.
Vet du definitionen på en lyxyacht?
If you ask:
-How much?
You can´t afford it. ;-)
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Flåklypa: Letar efter en igen... vadå, en ny Alfa (spargris) eller?

Jag tycker du ska hålla dej till Alfa, även fast dom inte spinner
så lätt...

Mvh/ en vän
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.