AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
808

kall start?

nöter de mer på bilen om man kall stertar än när man har motor värmare??
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Ja de(t) nöter mer på bilen om man KALLSTARTAR, än om man har MOTORVÄRMARE.

;-) hehe

328án: Länk
okej.. men vad är de för nåt som slits mer då??
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Allt som rör sig i motorn såklart, tar längre tid för kall olja att smörja. Är det riktigt kallt så är ju oljan som sirap. (finns undantag av oljor) men de flesta blir sega.

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
Visa användare
171
JonasJ
Alpina B10 BiTurbo -91
BMW 330D -02
Inte bara det.

Vev och ramlager har inte rätt passform när det är kallt, så det slits mer och slits väldigt mycket om man belastar vid häga varv på en kall motor.

MVH Jonas
vilka motorvärmare är det som har typ en mini call som man ringa till med telefonen för att sätta igång värmaren?
nöter det lika mycket om man låter den gå en stund??
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Nej, inte lika mycket med hänsyn till att den då går sig hjälpligt varm på låga varv... Som JonasJ skrev så är de höga varven värst.

mvh Robert Sahlin
Att starta bilen och låta den stå på tomgång tills den är varm är dåligt eftersom det då tar lång tid för den att komma upp i normal arbetstemperatur.

Starta och kör iväg direkt, dock utan att varva den för högt innan oljan är varm.

/Micke
Finns ju en del olika åsikter kring detta ämne...Själv skulle jag dock aldrig få för mig att starta och direkt köra iväg när det är riktigt kallt, i synnerhet inte utan motorvärmare. När bilen endast står på tomgång är ju belastningen på materialet minimal. Sen tycker då jag att bilen blir varm ganska fort när den står stilla på tomgång. Finns ju liksom som ingen fartvind som kyler då. Att det sedan inte finns motorvärmare som både värmer block och oljetråg är ju bara att beklaga...Man kan ju undra varför??

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.