AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.962

"Klonkande" ljud vid växlingar och

He
17
Henke2
330 Ci -2001
323i -1984
Hej!

Har sökt runt men inte hittat nån tråd om riktigt samma problem som jag har.

Mitt problem är att när jag trycker ned kopplingen snabbt vid växlingar så "klonkar" det ibland, nästan jämt till och med. Jag har en 330 Coupé från 2001. Står jag stilla och lägger i en växel så kommer ibland ungefär samma ljud. Det låter för mig som om att drivknutarna eller liknande skulle vara dåliga. Vad tror ni att det kan vara?

Mvh
Henrik
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
jag har samma symptom undrar också vad det kan vara. När man lägger in typ 1a 2a växel så känner man hur det klonckar till där back.. Back drivlinan tror jag vet ej :s
Har en e46 330 års:00
DMZ
Har du/ni riktig osis, så kan det bero på att bakaxeln lossat från själva limningen i golvet. Bakaxeln är ju dessvärre delvis fastlimmad. Ingen vidare bra konstruktion. Kostar enl tidigare uppgift ca 80.000:-att åtgärda.
Vill minnas att BMW gjort om denna tokiga konstruktion from års mod 2001.
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Limmad? låter ju sjukt... Vadå använde dom PL400 eller? heheeh
DMZ
Hehe..Karlssons Klister;-))
DMZ
Här finns lite mera info, docj ej rätt tråd.

Länk
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Om det klonkar när du gasar iväg i ettan och sedan släpper gasen snabbt tror jag det är bussningarna bak. Prova gasa hastigt, släpp hastigt, gasa hastigt. Klonkar det hela tiden då och när du kör över bulor i vägen så är det bussningarna...
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
tACK mAckAN_86 jag ska pröva det ikväll återkommer till dig om det. Tjaba
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Klonken som du får när du står still och lägger i växeln kan bero på att även om du har kopplingen nertryck så finns det endå ett visst driv på ingående axel i växellådan och det kan göra så att det blir ett litet klonk i diffen. Sen om man trycker ner kopplingen väldigt fort vid fullgas kan även en duns höras då du har full spänning på alla rörliga delar i växellåda och diff, mitt tips till det är att vara lite snällare. Det är ingen rallybil. ;)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Hur ser skicket ut på er hardyskiva? Jag hade liknande missljud på min coupe -94, vilket försvann när jag bytte just hardyskivan.
Antar detta även sitter på E46:n.
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Har ett bytt problem nu. hahah får inte in värme i bilen fast tempgivaren är på kl12 "normal läge dåra" vad är det som händer? Kommer mild varm inte varmt varmt hmmm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.