|
|
|
|---|---|
|
Hallåj! Varje gång det skumpar till i bilen, trotoarkant, brunnslock, eller liknande bula i vägen, så blir det ett kraftigt "fjong-fjong-ljud" från vänster bak. Ljudet tycks komma innifrån bilen, eller väldigt nära karrosen, för det hörs så tydligt. Har starka misstankar till nån bussning i stötdämparen. Har sökt och läst lite om det, och det verkar finnas att köpa bara den delen... Nu då... Kan man byta bussningen uppifrån utan att ta ner hela fjäderbenet?? Hur demonterar man inredningen enklast, utan att bli skitförbannad. Tittade lite på det idag, och själva inredningsbiten som sitter runt fjäderbenet och bältesrullen, verkar vara knepigt fastsatt.... :-( Jag har en kombi med nivåreglering, om nån undade över det... mvh/ Tommy | |
|
Du får ta bort fjäderbenet. Byt på båda sidor samtidigt så slipper du andra sidan om ett par månader www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=22 |
|
|
Detta jobb gjorde jag i helgen. Jag måste börja med att utfärda en varning: Om man vill demontera fjäderbenet i dess nedre fästpunkt (vilket man måste göra för att få ner hela benet) är det stor risk att man skadar stötdämparen. Det nedre fästet är efter 11 år ganska igenrostat och sitter som berg. Därför är det lätt gjort att man sliter sönder den gummipackning som sitter i stötdämparens nedre fäste. Jag bytte även stötdämparna vilket jag inte hade tänkt från början men som däremot var högst nödvändigt och nyttigt för bilen. Vad gäller inredningen så tror jag inte om det ser likadant ut på touringen som sedanen men jag hade vissa problem med det svarta plastsjok som sitter längs med hatthyllan och runt fjäderbenet. Detta sitter på min bil med fyra skruvar av konstig modell in i karossen längs med hatthyllan. Mvh Johan |
|
|
Låter tråkigt det där med om fjäderbenen blir kaputt, så blir det liksom en skapligt stor utgift om man egentigen bara tänkt byta bussningen där uppe.... Inredningen får man kanske bort med våld. Saken är den att inredningsplasten i skuffen på touringen är jag lite tveksam till faststättningen, och därmed hur man demonterar den utan att bryta sönder nåt... Nån? Hur sitter slangarna/rören till nivåregleringen? Kommer jag att bryta av dom? *suck* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.