AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
977

535 turbo fårgor (e28)

Visa användare
18
Fibban
M535i -87
Jag har införskaffat en M535i -87 som skall få sig en hjälplunga under vintern.

Min tanke är att köra med en gt37-40, alt. HX50 turbo
Som sprut så tänkt köra med budgetvarianten MS
Lämpliga spridare
Sen skall en läpligt vass kam dit.
Kompsäknkas, Planing av kolvar (Grop i kolvar) eller mellanläggsplatta.
Portning av topp.
En fundering jag haft är om insuget skulle gå att "vända på", Alltså att man planar av den motsatta sidan mot spjället för att fräsa ut en ny öppning för spjället och sedan täcka för det gammla. Detta för att få en bättre rördragning till IC:n.
Skulle detta kunna funka? Eller bör man sattsa på att bygga eget?

Några frågor till: När grenröret byggs så hade jag tänkt bygga puls splitt, men visst bör man då ha dubbla WG? En för vardear sida i kollektorn. Hur delas pulserna in? Antar att det är 1,3,5 och 2,4,6

Vilka spridare kan vara läpliga... 465cc?
Vilken turbo rekomenderar ni?
Vad skalljag köra med för kam?
Vilken tändning rekomenderas?

Antar att det är svårt att uppskatta.. men om man bygger seriöst, vilka effektsiffror kan man få se?

Gärna om det finns någon här som byggt liknade och har en sida med erat recept? Kan vara kul att se.

Jag vet att det finns sidvis skrivet om mycke av det ovanämda och mycke av det är läst.

MVH Fibban

www.attitudemotorclub.com
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Jeg har gt37 på min 535, og synes den fungerer helt perfekt for meg.. lader 0,5 allerede ved 3000rpm.. Grym respons..
Skal vel holde til 550hk tror jeg..

har 465cc, og autronic smc, med fordeler..
Pulssplitt grenrør
PPF 50mm wastegate
PPF 50mm dump
Mahle kolvar fra dahlhems.. 8,5 i komp..

Lader ca 0,8 bar nå, og synes den går ganske bra allerede.. Skal mappe mere snart..

----
Motorer uten turbo suger.. ;)
WWW.M535T.COM
Ola-gut:Vad har du för koppling i din bil,fabrikat på tryckplatta och lamell?
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Spec heter den.. men den fungerer ikke helt bra.. må trolig skru den ned igjen å se hva som er galt.. holder ikke over 0,8bar..

----
Motorer uten turbo suger.. ;)
WWW.M535T.COM
ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Tändning fixar du genom att ladda in koden som kallas megasquirt & spark i din orginal megasquirt. Snart kommer även en megasquirt2 som har tändning utan omladdning. Så beroende på när du köper ms prylarna så kanske du har tändningen inpå. MS styr sedan en vanlig bosch modul eller en msd 6a lr dyl
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Angående grenröret så drar du ihop 1,2 och 3 med varandra och likadant med 4.5 och 6. Du måste inte köra dubbla WG, det funkar ändå. Kanske funkar ännu bättre med dubbla dock.

Går bra att modda insuget som du säger. Har en kompis som byggt så.

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
18
Fibban
M535i -87
tacksam för alla svar!

Hoppas det där med insuget blir bra, borde iaf bli bättre än orginal, med tanke på rördragning.

Det blir en enkel 46mm WG och förmodligen en GT37 Snurra.

www.attitudemotorclub.com
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Fibban! lånar lite av din tråd! Du hade väl också en sån här fråga? vad kör ni med för kamaxlar?? eller var ska man hitta en lämplig "turbo" kam??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.