|
|
|
|---|---|
|
Hej Hur länge står sig en olja obruten förpackning? För det finns väl ett bäst före datum på oljor också antar jag. | |
|
Mycket länge! (säkert mer än 15-20 år) Om oljan ser bra ut (klar och fin utan utfällningar eller skiktningar) och inte luktar konstigt, går den att använda. Har oljan förvarats i öppet kärl (typ burk utan lock) bör du nog kassera den, men om den förvarats i originalflaska/dunk med stängd kork är det normalt ingen fara. Däremot bör man tänka på att gammal olja kan ha för dåliga klassningar om man tänker använda den i moderna motorer! Dvs. läs på förpackningen, vilken klassning den har. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hej Johan B: Tack för ett snabbt svar. Jag tänkte köpa och bunkra upp lite Castrol TWS olja för att hälla i min Alpina motor nästa år och kanske året efter också. De kommer att stå i obruten förpackningar så då borde det ju inte vara några problem att användas efter några år. Skall de förvaras i någon viss tempratur? |
|
|
Om du undviker extremt höga temperaturer och snabba temperaturväxlingar (risk för kondensutfällning - dock väldigt liten risk i obrutna förpackningar!), kan du lagra oljan mycket länge. Normal rumstemperatur är utmärkt förvaringstemperatur. Kan även vara bra att försöka förvara oljan mörkt (inte i direkt solsken). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.