AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.448

Ställa in för vintern?

Sida 2 av 2
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Anser iaf att c:a 99% av alla "bilar" här på forumet är bruksbilar.. Hepp!

328án: Länk
Jag kommer ställa av min 330ci när första snön kommer eller i slutet av november. Jag har alltid ställt av mina bilar på vintern, jag menar...why not ? Jag har en gammal Audi 80 som vinterbil. Hur ofta har man inte varit glad när man drabbats av nån vinterrelaterad olycka. I Dec förra året så körde jag av vägen med en gammal Volvo 245 (som var min dårvarande vinterbil) rakt in i en stor gran och hela huven blev sönderrepad av avbrutna grenar osv...tråkigt att det händer men jag tänker rätt ofta på hur det hade känts om jag istället kört den A4 Quattro -04 jag ägde vid tidpunkten.
ma
78
maxer
740iA -93
Jag har köpt en Micra att ha i vinter och ska ställa in min 740 om ett par veckor eller så.. mest är jag rädd för att det ska bli skador på bilen eftersom risken ökar när det blir halt på vägarna.. och sen är det ju saltet förståss då.. och sist men inte minst så är det känslan att ta ute den igen på våren när man har skumpat omkring i Microplåtburken hele vintern.. =0)

H&
126
H&M
645ci -04
Den enda bilen jag inte kör på vintern är den röda, min BMW får rulla, hoppas att den klarar sig från rost om den får en tvätt nån gång i veckan.

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Jag är inte den personen som ställer av, brukar sälja mina bilar när vintern kommer och köpa något skrutt över vintern för att sedan köpa något vettigare till våren. Så jag hör nog till gruppen som ställer av lite iaf.

Känner ingen lust att bruka finare bilar under vintern, dels för att bilen kräver mycket vård som tvätt o liknande vilket jag inte känner speciellt mycket för under vinterhalvåret, bilen blir jue lika skitig igen efter 100meter. Allt slask o skit gör också att de känns som om bilen förfaller och känns inte lika fräsch året efter. Det blir också mycket billigare att köpa en bes+skattad bil för samma pengar som 4vinterdäck kostar. Försäkringen blir även den bra mycket billigare. Även att slippe oroskänslan för att något ska hända är också underbar, även om man själv känner sig som kung i trafiken vintertid så finns de många som inte hanterar halt väglag någevidare, vilket kan leda till tråkig händelser med dyrare bilar.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
bustorp
H&M:
Så ska det låta! Åker man 645 ci på vintern o Ferrari på sommaren så kan det väl nästan kvitta om det rostar eller inte. :) Eller.....

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
har en 325 88 helt rostfi typ och den är vit!!
har precis ställt av den. är rädd att går den en vinter till är den inte vit längre utan mer .......................................................................................Brun kanske???
Hur kul är det att tvätta bilen på vinterhalvåret om man inte har tillgång till garage ?
Man kan ju iofs åka ner till Ok-macken och låna tvätthallen för en summa pengar...
H&
126
H&M
645ci -04
Bustorp: Nu låter det som jag kör Ferrarin hela sommaren, om ändå så hade varit fallet =), jag kör Bmw mest =)..... Men jag hoppas att bilen inte börjar rosta, då börjar jag tvivla på Bmw som mitt val av kvalitets bil. Sen är det aldrig kul att förlora pengar på att man missköter sin bil.

/Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Saltet och nederbörd ser jag som det största problemet, minusgrader i sig skrämmer mig inte lika mycket. Hade jag bott i södra Tyskland så hade jag nog tagit ut bilen på en tur då och då vid torrt väder, även under vintern. Men jag brukar bara M5:an som en leksak (rolig att köra), och kör bara 100-150 mil per sommar, så att jag skulle få för mig att åka ut ens under tysk vinter är nog rätt sällsynt när jag tänker efter.
Planerar att köpa en Audi S4 Avant som året-runt bil när jag är i behov av en sådan, känns mer vettigt för mig med helgalvaniserad (?) kaross och Quattro.

-M5 E34 Limousine register Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Salt är ju rena döden.

Men sen har man dessutom börjat sanda här i stan med någon slags bergkross som verkar vare en slags krossad sprängsten.

Den fyller upp bilarna däcksmönster fint för att sedan släppa och fara iväg när alla svänger upp på motorvägen.

Jag kan lova att dessa vassa högfartsprojektiler biter lika bra på en billig skoda som på en dyr och fin BMW. Det är ju fan som att skjuta på bilen med hagelbössa, inte kul alls.

Vem fan skulle köpa en bil för en halv mille och sedan plocka fram bössan och ge bilen en regäl salva?????
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Jag tror nog att snålheten bedrar visheten i vissa fall här... Exemplet med 245:an och Audi Quattron får mig att häpna. Sitta och kuska runt i en livsfarlig gammal skitbil, och riskera liv och lem, bara för att inte slita på nybilen ??? Du kanske hade hållit dig kvar på vägen i Audin ? Det måste väl ändå vara en perfekt vinterbil, eller ?

Folk får givetvis göra precis som de vill med sina bilar, men att ställa undan en helt vanlig, nyare, svensson bil, för att sedan kuska runt halva året, när olycksrisken är som störst, i en bil som varken aktivt, eller passivt, är tillnärmelsevis lika säker som den nyare bilen, låter inte särskilt smart i mina öron.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
->B10Tobbe

Vad kör du för vinterdäck på Lotusen?
Det lutar åt att jag kommer ställa in 325an några månader, och köra nån billig riskokare eller så under tiden.

Känns som det är bäst då det ändå finns en del lackjobb på bilen att göra, och så får jag lite försprång att få ihop det kapital som behövs för mina planer till våren ;)

/// Olof

Länk
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
BMW_MAN:

Räknar du en Lotus Esprit som en Svensson bil ??? Då vill jag gärna veta vad du kör för bilar...

Jag kör en Alfa Romeo 164 Q4 som vardagsbil, 230 hk och fyrhjulsdrift, funkar ypperligt även på vintern. I Alfa-kretsar anses det väl inte helt riktigt att ha en Q4:a som bruksbil, det var deras toppmodell på sin tid, och såldes aldrig i Sverige. Klart att bilen skulle må bättre av att stå inne i ett garage hela tiden och inte användas, men jag har bilar för att köra med dom, inte att stå och titta på.

Som sagt, jag förstår att man kanske inte vill använda en äldre M3, M5 eller annan lite speciellare bil som vinterbil, de är ju ofta direkt olämpliga som vinterbilar(motorstarka, bakhjulsdrift, ingen antispinn etc), däremot en ny M-bil skulle jag garanterat köra året runt, de rasar ju i värde som stenar ändå, varför inte ha lite kul under tiden :)
B10Tobbe: ...det är knappast snålhet. Där jag körde av med volvon hade det inte hjälp med Quattro...det var blixthalka i en kurva jag felbedömde. Sen så är det ju saltet!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
->B10Tobbe

Vad en svenssonbil är vet jag inte riktigt.

Jag kör en japanare med dubbla turbo och en hel del hk på sommaren.

Men tillbaka till frågan om vinterkörning. Varken du eller jag verkar ju ta ut våra sommarbilar i slasket. Det har inget att göra med köregenskperna. Jag har testat den i vinterföre och med alla elektroniska system är det inga probelm i halkan med effekten. Jag kan heller inte tänka mig att din Lotus skulle gå sämre än min dubbelturbo i halkan, den funkar säkert kanon den med. Det är väl andra anledningar att våra bilar står inne.

Att rulla ut en ny M5a i vinterslasket skulle ju göra ont i mig då den lätt drar iväg till över millionen i pris även om man skulle säga att den kan funka som bruksbil. Jag tror våra bilar ligger långt ifrån en sådan bruksbil i pris.
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Rottweiler:

Må så vara att i just den situationen så hade du kanske kört av vägen även i Audin, men om hastigheten varit högre, så kanske du inte överlevt krashen i Volvon, medans du kunnat klara dig helskinnad i Audin, men det var ju det där nedriga saltet...

BMW_MAN:

Det märks att du inte kört en Lotus Esprit ;) Sämre vinterbil får man nog leta efter. Inte nog med att värme och ventilation är i nivå med en Fiat från 60-talet, den är även totalt livsfarlig när det är halt ute. När turbon laddar på, så sticker bakändan direkt om det inte finns fäste. Jag körde däremot min första Alpina B10 BiTurbo även på vintern och det var inga problem, men då hade den Antispinn funktion också, något sådant finns inte på Lotusen.

Har man råd att köpa en ny M5, med det värdefall den har, så tror jag inte att man bryr sig speciellt mycket om de menliga effekter som vinterkörning har på den. Det är ju faktiskt bara en hottad standardbil, med samma rostskydd, aktiv- och passiv säkerhet som de vanliga 5-serie bilarna. Är ganska säker på att de flesta M5:or köps av folk som använder dom som bruksbilar året runt, annars skulle de väl köpa en "riktig" sportbil att ha bara på sommaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.