AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.447

Ställa in för vintern?

Sida 1 av 2
bustorp
Är lite nyfiken på hur många som ställer in sina bilar över vintern. Ni som har cabbar, veteraner eller liknande kan jag väl förstå men ni andra...
Varför??
Klarar inte saltet?
Rädd för rost?
Ser för j----gt ut med vinterdäck eller har inte råd att köpa?
Är för rädd om bilen?
BMW kass på vintern?

Anledningen till att jag undrar är att jag har svårt att förstå dom som ställer in en "vanlig" bil även om den är fin. Det går väl alldeles utmärkt att köra med den på vintern. Jag tror att tyskarna som byggde den räknade med att den skulle möta o klara vinterklimat också annars är det ju skrot. Och den blir knappast förstörd om man sköter den riktigt, eller hur?

Kanske en provocerande fråga men i a f......

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Visa användare
171
JonasJ
Alpina B10 BiTurbo -91
BMW 330D -02
Hej

Finns många anledningar varför jag ställer av.

NR1: Ingen lämplig bil att ha på vintern
NR2: Tycker inte att bilen är värd allt detta salt, inte bara för rosten och för att det sliter på lacken om man vill ha en lacki som är perfeckt.
NR3: Jag är väldigt rädd om bilen, kan man ha en annan bil man är mindre rädd om så tycker jag det är skälvklart.
NR4: Min bil är inte så billig i drift, varken på bensin eller slitage delar.
NR 5: Vill inte plocka allt för många mil på bilen.

MVH Jonas
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag använder inte min på vintern för jag har ett bättre alternativ.
4WD...

Automat är bekvämt
körde inte med e36an förra vintern och gör inte det denna vintern heller (ställde in den i förvar förra lördagen), anledningarna är:

1. Rost, stenskott och slitaget ökar markant på vintern, undviker gärna detta!

2. bättre att ha en billig skitbil som det inte gör så mycket om man skulle bli påkörd, köra på eller råka sladda in i något, värre om man gör det med finbil!

3. är för rädd om bilen för att köra med den på vintern, skulle inte klara av det

4. sparar ca 4500 kr på försäkringen det halvåret som bilen är avställd, dessa pengarna är alltid trevliga att ha !

MVH
Johan K
Klart BMW är gjorda för att köras med på vintern oxå, lite bakhjulsdrift ger x:tra krydda åt det hela.

Samtidigt kan jag förstå de som ställer av bilen om man har en cab eller B/M:are.

Men om jag skulle köpa bil bara för att glida nypolerad uppför Avenyn så hade jag inte haft bil.

det är bara en död fisk som följer strömmen...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jag ställer in för att ALLA bilar som innehåller materialet plåt rostar på vintern och jag gillar inte rost.

så en bil får offra sig på vintern tyvärr , och så kan man ju ha en man är mer rädd om.
sen gillar jag bara äldre bmw bilar typ 80 och 90 talare och de är så gamla att en vinter i saltet kan vara förödande , de som alltid har nya bilar och byter varje år behöver ju inte bry sig om vare sig rost eller service , det blir nästa ägares problem ....

"Jag tror att tyskarna som byggde den räknade med att den skulle möta o klara vinterklimat också annars är det ju skrot. Och den blir knappast förstörd om man sköter den riktigt, eller hur?"

tvivlar på att tyskarna bygde bilarna för att klara mycket mer än 10 - 15 års användande , de ville redan då såklart sälja nya bilar.
jag har aldrig sett en bil med 15 års vinterhistoria som inte är rostig ELLER ordentligt rostlagad/omlackad - och anser man att det är skrot så är bmw skrot , pecis som alla andra bilar.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Min är helt enkelt för låg för att klara av snön. Blir som en snöplog... :)

Och så krockar jag hellre med nån värdelös vinterbil än med BMW:n. Om man råkar lägga sig i diket ska det i princip inte kosta nåt. :))
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag kan definitivt förstå de som ställer in sin "standardbil" över vintern. Det blir ju fantastiskt skoj att ta fram den på våren sen igen!

Att köra med t ex en Porsche 911:a, M3 E30 eller E34 M5 vintertid borde klassas som lagbrott.
Jag ställer av M3an nu i veckan , men alla dom övriga Bmw jag ägt har gått på vintern.

bustorp
wadel:
Då har ju både du o jag bilar som går på övertid om dom inte klarar mer än 10-15 år som du säger. Min är 17 år och tyvärr delvis omlackad, dock inte p g a rost utan p g a att det tidigare satt kromade skärmkanter på den o jag är allergisk mot dom.
När jag tog bort dom så hade tätningslisten missfärgat lacken så att jag fick lacka om nederdelen, tyvärr. Retfullt eftersom övriga bilen är originallack o otroligt väl hållen. Bilen har gått på vintern i alla år (och skall fortsätta med det) men blivit så väl omhändertagen tidigare att den inte ser speciellt använd ut.
Om du skulle vilja se en sådan du aldrig sett som du säger så kan du höra av dig. Jag vet några stycken.

"Jag tror att tyskarna som byggde den räknade med att den skulle möta o klara vinterklimat också annars är det ju skrot. Och den blir knappast förstörd om man sköter den riktigt, eller hur?"

Hävdar med en dåres envishet att det stämmer. Bevismaterial A står i garaget :)

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det får ju stå för dig , min 520 1987 års var rostig lite lätt redan då jag hade den , och den hade gått på vintern under ca 12 vintrar.

om din bil nu är delvis omlackad så kan det ju vara därför du tycker den är i gott skick , varför den lackades om hör ju inte hit då en omlack innebär en nystart för rostprocessen.
Men fortsätt du att köra på vintern eftersom din bil inte rostar av vägsalt , det gör dock alla bilar jag ägt och därför kör jag inte på vintern.

egentligen förstår jag inte om du menar allvar med det du skriver men det normala är att en bil som gått 15 år på vintern har synlig rost , rostskyddsbehandling och bra plåt och lack kan förvisso bromsa processen.
Och visst går mina bilar på övertid , hissar man upp och vet vart man skall leta med god belysning så hittar man rost.
Hittar man ingen rost så är det åtgärdat , idag är det ju vanligt att nya bilar ochså rostar , tex. e38 ans baklucka eller mercedesar några år gamla.

Det där du påstår var något jag ochså trodde på tills jag körde in min "rostfria" bil till rostskyddsbehandlingen och de gick in med kamera i hålrum , helt plötsligt fanns det rost överallt...

bustorp
Varför så otroligt negativ o kritisk, wadel? Du låter nästan avundsjuk.....Inte bra.

Varför min -87 inte har rostat på dom 16 åren innan jag köpte den kan jag bara tänka mig beror på att den har skötts väl men på dig låter det som det inte är möjligt. Alla -87 sköts kanske inte likadant som din, wadel. Min är nog onormalt skött.
Sen kanske den inte har rullat så mycket på vintern ( 16 000 mil in alles) men rullat har den.
Jag vet i a f vad jag har och är nöjd med det. Och Du, jag menar allvar.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Klart man är kritisk när det helt plötsligt dyker upp 80-tals bilar som påstås gå 15 år i saltslask utan att rosta.
Det är ju ingen som tror på det där med tanka på hur rostiga alla andra bilar från 80-talet är.

Men om nu din bil nu är onormalt skött och mer omhändertagen än andra så fattar ju inte jag vad du menar med tråden från början , du motsäger dig ju själv genom att skriva det du gjort och sedan själv ha förklaringen genom att ha en lågmilare vilket de flesta människor inte har.

Jag tycker detta är ganska dödfött att diskutera , räcker väll med att titta på bilar i börsen och se hur många 87-or som vare sig är rostiga eller omlackerade.

mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Jag tillhör de som har cab och tänker ställa in den i garaget under vintern.

Jag vill passa på att fråga alla som ställer av sina bilar över vintern vad man ska tänka på.
Ska man ta bort batteriet?
Ska man tömma ur något?
Ska man göra något med däcken etc. etc.?

Tacksam för alla tipps!

/Mikael
bustorp
wadel:
Om du tror eller inte tror på vad jag skriver är ointressant i detta spörsmål. Jag grundar det jag skriver på mina egna erfarenheter, inte antaganden eller hörsägen.

Vad jag ville få fram, var att jag personligen inte tror att man behöver ställa in en bil på vintern för att man är rädd för rosten. Jag tror inte att dom är så ömtåliga utan bara behöver extra skötsel så klarar dom det ändå.
Var kommer annars alla orenoverade och mindre renoverade veteraner ifrån? Alla har nog inte stått avställda under vintrarna. Men dom finns ändå, eller hur?
Min bror körde ex.vis sin -52 året runt tills han sålde den för 12 år sedan och den är fortfarande inte rostlagad i karossen.

Att man ställer in en cab eller veteran (eller sänkt som en var tidigare) kan jag förstå av komfortskäl eller att man vill bevara en gammal bil p g a brist på res.delar, dålig värme eller liknande.
Men nyare bilar som idag är rostskyddade med modernaste teknik, garantier och vissa även "galvade" tror jag att man s a s överbeskyddar lite.

Att jag sen skrev om min egen beror endast på att jag frågade andra hur dom gjorde och ville givetvis då berätta hur jag själv gör. Det är väl inget konstigt med det.

haimaul
mbri:

Att göra:

*Koppla ur batteriet (underhållsladda ev. då och då).
*Byt gärna olja just innan.
*Fyll tanken (för att unvika kondens = vatten i bensinen).
*Tryck i rejält med luft i däcken (för att unvika "plattor").
*Tvätta bilen ordentligt.
*Titta till din bil då och då och rulla den någon meter åt ena eller andra hållet för att ytterligare minska risken för däckplattor. Prata också lite med den och säg att den får komma ut igen när det blir varmare!

Att inte göra:

*Starta den och låta den gå på tomgång. Sliter onödigt på motorn. Vill du nödvändigtvis dra igång den ska du köra rejält och låta oljan bli riktigt varm (dvs. inte bara vänta tills vattentempen stigit).

Om du sedan låtit bli:

*Att tanka fullt - slå i K-sprit när du ställer på bilen igen till våren. Bra mot ev. vatten i tanken.
je
56
jerrye21
E21 323-80
Dock lite roligt...har som sagt en e21 323-80..
miltal?????troligtvis mååånga mil
tidigare ägare ca 26!

Den enda rosten jag har är två små ställen, det har börjat lite på
dom bakre hjulhusen på framsidan. Syns om man tar bort ryggstödet :( Själva hålen är max 5*5mm.

Annars finns ingen rost o har svårt o tro att den stått i garaget i 24:a vintrar:)

E21Jerry
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Bilar (utom gamla värdefulla veteranare etc) är till för att brukas!! Hojar däremot används vid vacker väder & inte i snö, men en bil!! Herregud!

328án: Länk
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Tack haimaul!

Med dessa tipps så ska det lösa sig.

Det svåra blir bara att låta bli bilen...Får sätta lås på garaget och lämna bort nyckeln...

Det jag klurar på är vad som händer med mätaren för bromsvätskebytet, får man ha koll på det själv eller sparas den infon i bile på något klurigt sätt?

/Mikael
Ja
760
JanF
530i-93
Ren snålhet......

En bil sunkar ju ned på nolltid i saltslasket. En modern bil är ju inte heller byggd för att gå på vintern.

Ta vilken ny BMW som helst, här sätter man tex en AC-kondensor i tunn naken aluminium i fronten helt utan korrosinskydd. När saltet kommer på den så bubblar det ju samarin när den fräts upp på ingen tid alls. Den tekniker som gjorde den kostruktionen kan ju inte ha tänkt att bilen skulle brukas vintertid.
Denna text hittas i instruktionsboken gäller åtminstone E32-93

Avställning
Ska bilen ställas av under längre tid än tre
månader rekommenderar vi att följande åt-
gärder vidtas på en auktoriserad BMW-
verkstad:
1. Fullständig rengöring och yttre konserve-
ring av motor och chassi enligt fabrikens
föreskrifter. Rengöring och vård av ka-
rosseri och kupéutrymmen. Rengöring
och konservering av samtliga gummili-
ster.
2. Byte av motorolja och oljefilter. En ytterli-
gare konserveringsåtgärd kan vara att
före avställningen köra motorn med ett
av fabriken föreskrivet konserveringsme-
del blandat i bensinen.
3. Kontroll och eventuell komplettering av
frost/korrosionsskydd i kylvåtskan.
4. Kontroll av batteriets laddningstillstånd
och syranivå. Ev påfyllning av destillerat
vatten.
5. Tömning av spolarsystemets behållare
och ledningar.
6. Fulltankning för att undvika korrosion ge-
nom kondensvatten i brånsletanken.
7. Ökning av lufttrycket i däcken till 4 bar
(kg).
Omedelbart före avställningen bör både fot-
och handbroms värmas upp genom relativt
kraftig bromsning så att fuktighet försvinner
och risken för korrosion på bromsskivor och
trummor minskar.
Bilen bör stå i ett torrt och ventilerat utrym-
me. Dra inte åt handbromsen. Blockera i
stället bilen med klossar och ilagd backvä-
xel resp våxelläge P.
Demontera batteriet, ladda det och förvara
det på en sval men frostfri plats. Senast
efter 3 månader måste batteriet underhålls-
laddas för att inte förstöras. Varje ur-
laddning, särskilt under en längre period,
reducerar batteriets livslängd.
Klimatanläggningen bör startas minst en
gång i månaden och köras en stund för att
inte kompressorlagringens packningar ska
torka och kötdmedel läcka ut. Låt motorn gå
tills den når driftstemperatur (temperatur-
mätaren i mittfältet) för att undvika konden-
sering med åtföljande risk för inre korrosion.
Bilar utan luftkonditionering bör inte startas
under uppställningstiden.
Observera:
Om bilen står i ett slutet rum (garage e d)
när motorn startas av ovanstående skäl,
ska man se till att det finns tillräcklig ventila-
tion, så att man inte andes in giftiga avga-
ser.
Beakta de bestämmelser som gäller för av-
ställning resp dess upphörande (kontrollbe-
siktning etc).
När bilen åter tas i bruk
Ladda eller byt ut batteriet om så skulle
behövas.
Låt genomföra inspektion 1 hos din BMW-
verkstad.
Observera:
Om bilen har varit avställd och batteriet
bortkopplat, stämmer indikeringen för
bromsvätskebyte inte längre. Byte av
bromsvätska (vartannat resp varje år) mås-
te då göras vid rätt tid innan klocksymbolen
indikerar detta.

Jag rekommenderar att man kör A/C i gång i månaden följde inte detta förra avställningen då blev till att fylla anläggningen det hade läckt ut vilket det inte gjorde året innan då jag startade bilen var 3-4 vecka.

Att BMW skulle klara vintern med bravur är att hoppas på för mycket varför behöver i sådana fall 01-02:or nya bagageluckor och motorhuvar på grund av rost, Finns problemet i Australien och Californien? Jag sticker ut haken och svara nej på den frågan, Utan en extra rostskyddsbehandling skulle jag inte utsätta en oskadad bil för vinterslasket om det inte är en ren bruksfordon som till exempel Renault Kangoo som världen är bäst utan;)

Mvh Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.