|
|
|
|---|---|
Pär Gabrielsson |
Jag skall köpa nya vinterdäck imorrn redan men vet inte vad jag skall välja för dimension. Jag har inte hunnit få reg.handlingarna då bilen är nyligt importerad och besiktigad i Sverige. Kan någon ge mig tips om dimension och gärna bästa märke.. Gabbe |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
215/55/16" är det "minsta" som går på. Däck väljer du efter hur du brukar bilen, massor av mil, välkända kvalitetsdäck, lite vintermil kan man tumma på kvaliten och välja billigare märken. ///MVH Hasso Länk |
|
Öppna förardörren och du ser en lapp med alla dimensioner som din bil är typad med. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Pär Gabrielsson |
Ok, tack för tipsen! Gabbe |
|
Hasso & Wendtan, gäller detsamma för min 530iA Touring -02? Min däckfirma tog fram ett förslag på 205/65/15 på plåt för 11.812 kr (GoodYear UG500 dubb.). BMW säger att det är nåt speciellt med bromsskivorna på 530, tydligen är dom större än på 528. Vet ni nåt? /Hasse. |
|
|
Hmm, jag var just ut och kollade vid förardörren ... 15" kan jag ju glömma :-). /Hasse. |
|
|
Hej om du vill ha märkes tip då tycker jag att dubbfria Hankooks "ICE BEAR" är väldigt bra däck med bra grepp o dom håller i längden oxå! MVH Peter |
|
|
Äldre 530d (innan facelift) funkar med 15" medan det för -01 och nyare krävs 16". 530i har alltid krävt minst 16". ___ //Ulf |
|
|
hassebasse: tycker din däckgubbe har lite överpriser på sina prylar. För mindre pengar så bör du kunna hitta 215/55-16 dubbade som sitter på alu-fälgar. ___ //Ulf |
|
|
Kolla på däckonline, de säljer nu även kompletta hjul. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Tyckte däckonline hade ett väldigt begränsat urval av dubbade. Kollade på Molway Länk och där kunde man hitta 16" M5-kopior för 1150kr/st samt dubbdäck för ungefär samma pengar. En hel uppsättning skulle således hamna på ca. 9000kr och uppåt vilket gör att 11800kr för 15" på plåtfälgar känns DYRT. Dessutom placarade sig UG500 långt ner i Vinterdäckstesten i senaste TV. ___ //Ulf |
|
|
Ska kolla Molway, tack för länken. Jag hade UG-500 på min 528iAT, och visst funkade dom bra, men dom var otroligt mjuka i sidled. Det kändes lite som att åka båt när man svängde eller vid stark sidvind. Jag spanar efter Nokian Hakkapelitta 4 nu. Finns det någon som har bra/dåliga erfarenheter av dom? /Hasse. |
|
| hakka däcken har alltid visat bra resultat även nordfrost... | |
|
Har köpt 215/55/16 Nokian WR dubbfritt runt tusenlappen på gummihuset. Till 03,an |
|
|
Tja! Har själv beställt 16" fälgar Rial Flair LM + 225*60*16" Dubbade hos www.falgkungen.se, för 7500:- inkl mont&Frakt FLAYEN |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.