AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
473

Tempmätaren, upp o ner HJÄLP

Jirar
Körde idag hem från jobbet då tempmätaren började gå till rödmarkering sen tillbaks till mittläget, höll
på sådär helatiden,vid rödljus o sånt så steg den för att sen sjunka till normal???
Nån som varit med om nåt liknande?
Kollade lite snabbt att det fanns glykol vilket det
gjorde, då var bilen varm.
Jirar
alltså jag vet inte om man kollar glykolen när bilen är varm eller kall,tacksam om nån vet vad det kanske kan vara.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Gick tempen upp då bilen stod stilla och sjönk då du körde. Om svaret är ja så låter det som om fläktkopplingen är trasig. Den kan du kolla genom att försiktigt trycka en tunn ihoprullad tidning mot fläkten och se om den stannar. Givetvid måste bilen vara varm.
Om temperatursvängningarna inte är fartberoende så kan det vara termostaten eller plastimpellern i vattenpumpen.

Mvh, Steaman
518i slow mobil
Låter som det kanske kan vara din fläkt som dummar sig.... glapp? Den kyls ju av fartvinden...

Konverterar 518 till 528....
E28 är bäst!
Annars är ju "flaggande" tempmätare skolboksexemplet på sprucken topp/ blåst topplockspackning

men Steamans idéer låter annars rätt sunda ( och framför allt BILLIGARE.....)
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
om toppen eller packningen skulle pajjat så har du ju en minskining av kylarvatten villket han inte ser ut att ha.
Med all säker het är det fläktkopplingen som spökar.

Joakim Eriksson
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min bil fick det symptomet, då var det termostaten... Stdfel på E39.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har samma idé som Asken. troligtvis termostaten. Topp packning, nej då skulle du ha kylslangar svällda som feta boaormar. Fläktkoppling, nej. Den bör inte spela in den här årstiden. Har en Omega 3.0 med totalt slut fläkt koppling. Den klarar hur lång tid som hellst på tomången just nu. Däremot i somras så var 5 min tomgång med varm motor vid 25 gr. rena döden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.