|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att montera i en motorvärmare i bilen, och hade turen att hitta en mack där alla motorvärmare hade nedsatt pris med 75%. Ioma det fanns motorvärmare av två olika märken (Defa och Calix), så undrar jag nu om det är någon kvalitet-skillnad mellan dessa märken? Någon nämnvärd prisskillnad var det inte. En annan fråga är om man kan utrusta bilen med både motorvärmare och bensinvärmare? Jag menar det är inte så att man är tvungen att välja mellan dessa två system? // Jögge | |
| Det är samma tillverkare av elementdelen på båda märken..så det är bara att välja det som känns bäst...och visst du kan montera bensinvärmare sen använda valfritt | |
|
Upplever att skillnaden i kvalitet är minimal mellan de två märkena! Gto80:s information förklarar en del av den känslan! ;o) Även priset brukar vara väldigt lika, så det är väl bara att bestämma sig för ett av märkena.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Försök undvika att koppla in värmaren på stolpar med intervallspänning bara, så får du bättre livslängd på elementet. Byt även glykol vartannat år för att få bättre livslängd. ///Foppa |
|
|
Ok, tack för alla svar! Om det nu inte skiljer i kvalitet mellan Defa och Calix så får jag väl ta och köpa den som är billigast (Calix), även om det inte sklijer så mycket i pris. Nu kunde man iofs inte öppna kartongerna och jämföra dem, men det ser ut som om Calix har ett värmeelement som är ganska långt, medans Defa såg ut att vara av den knogliknande korta modellen... Man vill ju att den ska värma så bra som möjligt naturligtvis... // Jögge |
|
|
Kan då säga att till min förra bil (Scorpio) så var det inte samma tillverkare på blockvärmaren iaf. Calix skruvades fast med en expanderskruv i mitten och Defa var konisk och slogs fast in i blocket. Det var första skillnaden. Nästa skillnad var att kablarna (t-kopplingar mm.) var olika så de passade inte mellan de olika märkena. Till slut den sista och största skillnaden var att om man hade Calix så fick man byta blockvärmaren varje år för den höll inte längre än så. På Ford-verkstan så fyllde dom varje vinter en stor kartong med trasiga element som fick bytas ut på bilarna. De som hade Defa hade inga problem utan de fungerade i många härliga år. Även jag fick byta ut Calix på min bil då den slutade att funka men när jag gick över till Defa så klarade jag mig. Nu tänker väl många att klanten hade väl kabeln i hela tiden och brände slut på blockvärmaren i förtid, men tyvärr. Jag bor i villa och har bilen i kallgarage. Jag har inte råd att låta bilen stå med elförbrukare på i onödan utan jag har tidur som jag ställer någon timme innan bilen ska användas. Dessutom om man frågar de som säljer och är insatta i båda märkena så får man många gånger höra att Defa är bättre. Därför står valet enkelt för mig, Defa är bäst och har så varit i alla år som jag haft bil! |
|
| Tewe. Du har så rätt så det finns 2 st tillverkare...men hade du läst så hade du sett jag skrev det finns bara 1 tillverkare av elementdelen..och vad det gäller hållbarhet så är det lika illa på Defa nu | |
|
Nu har jag gjort mitt val, och det blev Defa ioma det visade sig vara något billigare. Enligt mackägaren så håller Defa på och tar över mer och mer på motorvärmarmarknaden av någon anledning... Förresten...., kikar man på själva motorvärmaren så skulle jag ha haft svårt för att ge de 590 spänn som var ordinarie pris... En rörhylsa med en simpel kontakt i... Det är fan i mig inte värt mer än de 147,50 som jag betalade för det! // Jögge |
|
|
jögge va det nån kampanj eller bara på en mack? mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Nej det var nog ingen kampanj, utan det var nog mackägaren själv som hade satt dessa priser. Det nedsatta priset gällde dessutom bara själva motorvärmaren och inte kablarna... // Jögge |
|
|
Kanske ska tillägga att det var på en OK/Q8 mack, och att det är mycket möjligt att flera mackar sätter ned priserna nu inför vintern... // Jögge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.