|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tänkte skaffa nya fälgar till min M3-88 till sommaren. Så jag tänkte höra era erfarenheter om fälgar till M3 E30. ex: Typ av fälgar, ET, däck dim, spacers, problem med skärmkanter??? osv........ Väldigt tacksam för info=) /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 | |
Grusse |
Jag hade 17"x8,5" fälgar ET 15 på min förra M3 E30 med 215x40x17" däck och dom skrapade i skärmkanten i bak, fast det var väldigt lite typ en mm av kanten som tog i. På min nuvarande M3 E30 så har jag 18"x 8,5 kommer inte ihåg ET, men fälgarna är till E36 M3 så det är bara att kolla vad dom har för ET. Till dom 18" fälgarna använder jag 20mm spacers fram + bak. Däcken är 225x35 18" och dom här tar inte i någonting, men då sitter det Evo III framskärmar på den och dom har större hjulhus just för att 18" ska få plats annars hade det inte gått. |
|
Jag har 8*17 med 235/40/17 bak, et 40+20mm spacerbak. Fram har jag 205/45/17 på samma bredd av fälg, fast med 5mm spacer.Bak tar det i på höger sida bara, med 225 bredd så skulle det gått fritt. Fram är det inga problem alls med att dt skulle ta i. Hoppas du blev nått klokare på detta. Lycka till/Berbel |
|
|
jag har orginal dimension nu mera... 225*45*16 hade 235*40*17 bak förut... de e ju "större" än orginal... när ja bytte tebaks till 16 tummare blev bilen märkbart rappare... å då skiljer hjulens omkrest typ en 3-4 cm bara... tänk på de innan du klämper på för stora hjul... bilen kan bli riktigt jävla slö... å som vi vet e ju M3 E30 inte onödigt snabb... :) 215*40*17 blir ungefär som orginal... de funkar... men du vill inte ha fel offset... då blir inte styrningen lika bra... tycker ja iaf... /Jonas |
|
|
Precis som Jonas skriver ovan är det ganska känsligt med offset på fälgarna. Problemet är att M3 E30 original har offset 30, så det stämmer egentligen inte med vare sig 5-serie E34 eller 3-serie E36 fälgar. Optimalt, för att behålla M3:ans underbara styrning, är sannolikt att inte låta offseten gå under 20 (eller kanske t.o.m. 25). Fast då blir det inte så lätt att hitta fälgar som passar... (Original krysseker 7,5x16" har om jag inte missminner mig offset 27.) Har själv åkt TSW Hockenheim 8,0x17" med 215/40-17 på min tidigare M3. Dessa hade offset 15 och fick i och för sig plats i hjulhusen utan problem, men styrningen blev tyvärr något mer "död". (Om man nu kan tala om "död" styrning i M3 E30 sammanhang...) På min nuvarande M3 E30 åkte jag den gångna sommaren 7,5x17" Lenso RK, offset 20, med 215/40 fram och 235/40 bak. Passade utmärkt i hjulhusen, men precis som Jonas skriver skulle det egentligen varit 215/40 runtom... Anledningen till att jag valde just den fälgen var dels att den har vettig offset, dels att den är relativt lätt, men givetvis också för att jag tycker den är snygg! Och ja, fälgvikt spelar ju roll både när man skall accelerera, bromsa och svänga. Sannolikt beter sig en M3 E30 bäst med originalhjul och bra däck (som t.ex. Bridgestone S03 eller Toyo T1-S) men det är klart - snyggast är det kanske inte. ///Martin |
|
| Alpinas 16tummare till E30 är ju bara för snygga 7,5 fram och 8 bak, eller var det 8 runt om, med 225/45or. Snygga fäljar utan att paja orginal feelingen, men kanske lite svåra att få tag på?! | |
| Fälgar stavas alltså med G och inte J | |
|
Sluta klaga på dina medmänniskor peter!Ett stavfel är väll lätt hänt.... Hoppas du förstod vad jag skrev. Mvh Ricke |
|
| Det var värst vad hetlevrad du blev för att jag rättade mig själv...............!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.