|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har synnerligen mystiska problem med min 635:a. Det är en i Tyskland katalysatorkonverterad -85:a med lambdasond. För någon månad sedan gick bränsletrycksregulatorn sönder, vilket ledde till att slutstegen i boxen brändes, då spridarna konstant gick på 100%. Därför satte jag i den svenska boxen från min M535:a. Detta bör man kanske bör ha i åtanke. Bilen går kalasbra, men man har alltid fått nöta i mitt tycke lite för länge på startmotorn när den var kall (kanske 3-4 sekunder). Dock har den alltid startat. För några veckor sedan körde jag soppatorsk med besked. Bilen dog alltså av brist på bensin. Ha även detta i åtanke. Nu kommer vi till pudelns kärna: För någon vecka sedan blev bilen helt plötsligt svårtstartad. Den startar alltid, men först efter mycket nötande på startmotorn. Det synnerligen märkliga är att den oftast startar på andra försöket. Jag vrider alltså om nyckeln och nöter på startmotorn, vrider av, vrider på - och den hoppar igång direkt. Detta oavsett hur länge jag nött på startmotorn första gången. Helt vridet. Direkt när den hoppat igång går den hur fint som helst, men ibland dör den efter kanske en halv minut - men detta har bara hänt de gånger den är kall. Dock startar den direkt man vrider om nyckeln igen. Någon enstaka gång har det hänt att den har bluddrat till när den varit varm och man kört sakta med lite gas, till exempel genom rondeller. Jag har bytt bränsletrycksregulatorn igen och rivit allt på insugssidan förutom att montera bort själva insuget från blocket. Ingenting konstigt hittat, ingen skillnad efteråt. Efter tidpunkten för bytet av databox var det ingen skillnad. Den startade på samma vis både med den gamla och "fel" box. Nu tänker ni "soppafiltret!" och jag lovar att jag också har tänk på det. Men om det vore tvärstopp i det borde problemen väl ändå te sig lite annorlunda. Fast det verkar ju faktiskt som om den tappar bränsletrycket. Det konstiga är att den blev helt normal då jag bytte bränsletrycksregulator andra gången. Då gick den precis som den skulle göra, men det gjorde den i kanske en vecka. Jag har hällt i spridarrengöring, men det hjälper inte (vilket det har gjort på andra bilar jag har haft). När jag bytte stift förut upptäckte jag att fem av sex stift var lite sura. Kan det vara så enkelt att spridarna läcker och därför gör den svårtstartad? Men! Det luktar inte(!) bensin om bilen, fastän man nöter mer än tio sekunder på startmotorn. Vad tror ni? Bränslepumpsrelät klickar när man vrider om nyckeln, jag har kollat alla kontakter och de jordningar jag har hittat, bankat på luftmängdmätaren och givit spjällägesgivaren en omgång och nu är jag slut på idéer. Allt jag själv kommer på har jag skrivit ovan. Jag skall byta relät till soppapumpen och soppafiltret och se vad som händer, men sedan vet jag inte vad jag ska göra. Hjälp! Tack på förhand! /Johan ___ Gör det med stil eller gör ingenting. | |
|
Bränsletrycksregulatorn du bytte till, var den ny eller gammal? Oavsett ja eller nej, så kan du ju kolla vad du har för bränsletryck för att utesluta alla ev. fel som har med tank, soppafilter, ledningar och btr att göra. Tror det ska vara kring 3 kilo på Motronic. /markus |
|
|
Skit och framför allt vatten i botten på tanken, som sögs upp och satte igen här och där när du körde soppatorsk? Kan hamna ungefär var som helst i bränslesystemet och ställa till trassel.... /// Gunnar E. |
|
|
En fundering till: Jag hade ett liknande problem på någon av mina bilar (har för mig det var 535:an/E34-88) och på den visade det sig vara en läckande spridare som var boven. Bensinen som läckte in i insugsröret for 'rätt igenom' när man försökte starta, och Lambda-sonden rapporterade därvid ett extremhögt HC-värde (dvs 'motorn sur') till DME:n. Om motorn inte tände på en gång, kom därför inte 'extraduschen' som behövs för att en kall motor ska tända. /// Gunnar E. |
|
Paap Reeder |
Hej J.Lindgren! Du skriver: ..." gick bränsletrycksregulatorn sönder, vilket ledde till att slutstegen i boxen brändes, då spridarna konstant gick på 100%. Därför satte jag i den svenska boxen från min M535:a. Detta bör man kanske bör ha i åtanke." Ställer mig tveksam till detta ditt påstående om boxens öde ty om tryckregulatorn går sönder kommer bränsletrycket helt riktigt att sjunka och insprutarna kommer att öppna mer eftersom lambdan "tycker så". Min fråga blir då: vad händer om du kör soppatorsk? Insprutarna kommer ju då också att stå vidöppna. Om än för bara kortare stund men jag kan inte tänka mig att boxen skulle kunna ta stryk av detta om alla insprutarna är öppna. Hur går det om man vädrar ur M30:ian på en riktig Autobahn? Vi har i en annan tråd haft uppe detta med att ibland startar M30:ian på en "dutt" med startmotorn och ibland får man mala på kanske 3 sek. Min slutsats (för min iaf) är att backventilen(-arna) i huvudbränslepumpen inte håller tätt varvid systemtrycket går ner efter några minuter. M30:ian går ner på ca 5 min. Trycket skall lätt hålla över natten (gör det på V12:an med nya pumpar). Om jag "tjuvkopplar" pumpen så att jag kan köra upp trycket före start så startar den alltid med bara en "dutt". Felet som du anger att du måste mala längre tider måste diagnostiseras med markkus metod om bränslemätning. En bra bränsletrycksmätare på BBS (08- 445 77 80) kostar ca 250:- och är en jäkligt bra investering. Läcker spridarna går den risigt på belastningsområdena och trycket går ner inom 60 sekunder. MVH /// Paap R |
|
Hej! Vad kul att ni tog er tid att spåna och skriva! Nu skall vi se: 1. Soppatrycksregulatorn var inte ny. Det var inte heller den som jag monterade i första vevan, samtidigt som jag bytte box. 2. Jag skall helt klart mäta upp soppatrycket, vilket skall vara tre bar. Men Paap, vad är BBS? Jag vill köpa deras mätare! 3. Innan originalboxen gick sönder visste jag att soppatrycksregulatorn var dålig och det hade den varit länge (jag visste inte att den var så dålig...). De facto är boxen trasig och den gick en dag då jag vred om nyckeln. Jag tror stenhårt på ovan nämnda teori. Om spridarna maxar ut någon timme då och då spelar sannolikt ingen roll, men varje rullad meter varje dag i några månader är nog en annan sak. 4. Paap, du menar alltså att motorn skall då dåligt under last (vilket den inte gör) om spridarna läcker? Men varför var då några av stiften så sura? 5. Jag har hört av andra att läckande backventiler i huvudpumpen kan ge de problem jag nu har. Det låter ju rimligt! Förut var den svårtstartad - nu, efter soppatorskkörningen blev det värre! Passar soppapumpen från M535:an i 635:an? Det borde den väl ändå göra? Och så en intressant fråga: 6. 635:an har som sagt lambdasond, vilket M535:an som jag tog boxen från inte har. Vad gör då lambdasonden i 635:an - egentligen? Har alla motronicboxar en funktion för inkommande lamdasignal? Eller brydde sig originalboxen inte heller om lambdasignalen? Minns att den är katalysatorkonverterad. Jag har svårt att tänka mig att man bytte kabelstam samtidigt. Eller byggdes alla BMW med Motronic och M30 förberedda för katalysator? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
En trasig BTR kan ge olika symptom, om den tex öppnar för mycket så blir det för lågt tryck på spridarna och bilen får för lite bränslemängd. Men den kan oxå hänga sig eller kärva så att den stänger för mycket och då blir bränsletrycket istället för högt. Som referens, en gammal 528i som jag ägde hade trasig BTR som inte öppnade tillräckligt, följden blev ett bränsletryck på ca 8kg. Bilen ryckte väldigt och var rätt svårstartad :) /markus |
|
|
Om du inte redan visste det, så är det samma Motronic-styrenhet (DME) till 635Csi som till 535i/M535i (vi pratar här bilar utan kat.). Hur man löst inkopplingen av Lambdan vid eftermonteringen har jag ingen aning om, men jag tror inte originalboxen har någon anslutning för Lambda. Man kanske har satt in någon separat box, som 'lurar' DME:n genom att t ex gå in och ändra signalen från luftmängdsmätaren? Kan ju i så fall vara en felkälla. Tror ändå på bränslematnings-problem, antingen är det störningar i systemtrycket eller att spridarna kärvar eller läcker. /// Gunnar E. |
|
Paap Reeder |
Hej! BBS är en firma i Spånga - står för BromsBandsService ..litet osäker. Tfn stämmer. Bor du i H-staden så du har nära till att hämta eller betalar portot om du bor uti landet, kan jag låna ut en av mina mätare under säg två veckor. Så du får åtminstone bränslesidan ur världen. Är det så att du har en 635 Csi med kat ... så vet jag kanske om (tror jag ... har inte kollat läget på dryga halvåret) främre delen av avgassystemet med katten till din bil. Skulle tippa att 2500:- ligger i rätt intervall för den ... men vet ej. .... tänkte bara om din kat börjar bli sunkig? Har svårt att tro att du bara kan skifta en box mellan en med kat och en utan .... utan att det skulle störa motorgången. Har dock för tillfället inte tillgång till resp bils kopplingsschema. Intressant fråga. Skall kolla i veckan Har du tillgång till slutnumren på boxarna? Utan kat och sv box slutar på ....260 om jag inte missminner mig. En sommarnatt ca 1995 kl 0200 stannade min M30 mitt i någon skog uti Södermanland. Startade -gick några min o s v. Efter litet heavy thinking från cockpit insåg jag att så lätt gick det inte. Utgånspunkt: ett enkelt fel måste ha inträffat. Vad var det?: kontakten till termotidgivaren hade ärgat litet. (Det är den gule större givaren på termostathuset.) Ett datafreak på jobbet förklarade direkt att istället för att normalt ge säg 2 värden per minut gav den "en jäkla massa mätvärden" till chipet som helt enkelt storknade och kopplade ner. Efter litet 556 så har den fungerat sedan dess. Kolla termotidgivaren (den kanske helt enkelt är kass i sig) + tempgivaren bredvid till boxen. Kolla också de två givarna till svänghjulet. Ett glapp där ger direkt oreda i det mesta. MVH /// Paap R |
|
Hej! På bilens originalbox står det en hel radda nummer. Bland streckkoderna står (det längsta numret längst ned): 5122.00019 På den röda lappen står först 0 261 200 059, under det 1 705 619.9 och inom en liten ring där bredvid står det 965 Vilket nummer är vilket och vad betyder de? Dessutom har den potentiometern placerad på ovansidan (motsatt sida än där lappen sitter) och nästan i bakkant. Skyddsplasten sitter kvar, slimmad runt hela ovansidan av boxen. Tufft. gunnare: 635:orna och de svensksålda M535:orna har väl ändå inte samma version av Motronic? De svensksålda har ju någon annan programmering med avseende på avgaskrav. Paap: Jag har redan varit på varenda kontakt jag har hittat, flera gånger dessutom. Sanna mina ord! Jag lånar hemskt gärna din mätare och kollar bränsletrycket. Tyvärr befinner jag mig för tillfället i Umeå, men jag kommer nog snart i höst att flytta hem till Stockholm igen. Om inte annat kommer jag ner helgen om två veckor (kring den 23:e). Det vore ovärdeligt att få mäta upp trycket! En sak till: På vacuumslangen till soppatrycksregulatorn satt vid köpet av bilen en ventil, cirka 7 cm lång och tjock som en kulspetspenna. Det är fritt flöde genom den och den är konstruerad som ett T, där det i änden sitter en fjäderbelastad ventil. Den är märkt "3", med den antagna enheten bar. BMW har ingen aning om vad det är, inte ens med hjälp av det numret som står på den, men det är ett BMW-märke stansat i den. När jag bytte första soppatrycksregulatorn tog jag bort ventilen och bilen gick lika bra ändå. Nu till frågan: Vad är det? Det konstiga är att den öppnar vid ett övertryck! Mystiskt. Mycket mystiskt. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Ingen som har några idéer? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Paap Reeder |
0 261 200 059 ... finns inte i min lista över E28 Motronicar! Köp en "riktig" box d v s en som slutar på 011, 018, 019, 040, 043, 060 (= min M30), 061, eller 064. Troligen fungerar även 002, 004 0ch 013, 024 och 025. Det är det enda jag kan bidra med. MVH /// Paap R |
|
Där ser man. Det är säkert en mycket spännande box som sattes i bilen vid katalysatorkonverteringen. Tur att jag har en till. Tack! ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.