|
|
|
|---|---|
|
Hej, Det kanske låter elementärt men, är det lätt att byta differential och växellådans olja? Var sitter påfyllnings skruvarna och vilken sorts olja är att rekommendera? Tack på förhand. | |
|
Påfyllningspluggarna är lätta att hitta när du kommer in under bilen...du kan inte missa dem! Se bara till att du lossar påfyllningspluggarna före du lossar tömningspluggarna...lite trist att tömma oljan ur växellåda och bakaxel om det visar sig att påfyllningspluggarna har korroderat fast! Till bakaxeln behöver du en 14mm insex och till växellådan är det en vanlig bultskalle (har för mig att det är 16mm). Glöm inte att köpa brickor till bakaxelpluggarna innan du lossar dem! Finns hos BMW, kostar typ 10kr/st i aluminium och ca 2kr/st i koppar. Olja till bakaxeln: Castrol SAF XO 75W90 eller motsvarande helsyntetiska hypoidolja (API GL5) från annan tillverkare. Olja till växellådan: Castrol Transmax Z eller BMW:s lifetime-oil MTF LT1 (finns bara hos BMW). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan för din utförliga information. MVH |
|
|
Även jag tänkte göra detta själv. Har manuell växellåda på cabben. Tänkte göra en inspektion II själv och spara kvittona på mtrl. Är det något speciellt knep för att göra detta? Är det bara att skruva ur pluggarna och släppa ur den gamla oljan och sedan fylla på ny olja sen efter att ha skruvat i urtappningspluggarna? Hur vet man när det är "fullt"? |
|
|
Du måste ha någon form av pump för att pumpa upp oljan till påfyllningshålet i växellådan resp. bakaxeln. En enkel pump kan man göra med hjälp av en gummiblåsa som man använder till bensinslangen till utombordsmotorer (blåsan som sitter på bensinslangen och man pumpar upp bensintrycket med) och någon meter pvc-slang eller liknande. Man fyller på tills det börjar rinna ut ur påfyllningshålet, då är det fullt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man har problem med vinande bakaxel kan Castrol SAF-XJ (den med LS-additiv för bakaxlar med diffbroms) vara ett alternativ för att minska oljudet. I växellådan till "bara BMW"s 318i från 1993 kan man även använda vanlig ATF olja som är betydligt billigare än Castrols Transmax-Z (dock tycker jag att lådan blir skönare att växla med Transmax-Z). I "Zigsauer"s 328 cab så är det MTF-LT1 eller Transmax-Z precis som oljedoktorn föreskriver. Det sitter även en etikett (röd / gul / grön? / svart? om den inte trillat bort) på växellådorna som visar vad för typ av olja som rekommenderas. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Kanonforum detta. Jag blir alltid lika glad av alla bra tips. Vet någon ur mycket olja jag behöver i växellådan resp. kardan? Vad ungefär kostar dem? |
|
| Såg att castrololjorna kostar ca 160 kr/liter på mekonomen. Undrar bara nu hur många liter av varje det går åt, karda resp växellåda. | |
|
Knappa in ditt chassinummer här så får du upp volymerna för din bil: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Växellåda 1.3 ltr Kardan 1.7 ltr tack för länken |
|
|
Oljorna kan oftast köpas hos BMW på "lösvikt" och då behöver du inte betala för två liter till växellådan t ex.... Ta med ett tomt och rent kärl (t ex Pet-flaska som är ordentligt urtvättad och riktigt torr). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.