|
|
|
|---|---|
|
Jag sitter och funderar lite på om 318is 16v är lämplig för turbokonvertering. Vad har den för kompression? Eller måste man sänka kompressionen något? Hur mycket kostar det i såna fall? Vad ska man ha för turbo? Vad behövs det för modifieringar, större spridare etc? Hur mycket kan man ladda på och hur mycket hk kan man få ut? Ska man satsa på någon annan E30 än 318is 16v för turbobygge? Ska till Tyskland ibörjan på nästa år och hade lite planer på att ta hem en E30. Vore tacksam för hjälp! //Schnitzer P.S. Hur är en E30 med turbo som har ca 300 hk på vägen? Släpper det hela tiden? | |
|
Hej! Här inne på Rejsa.nu kan du läsa om en turbokonverterad 318is... Länk |
|
|
mm den går bra, den har nog runt 300 häst (gissning) den går bättre än min gamla 325a med s50b30 motor på 286 häst gick iaf;) den is turbon e nog den roligaste bil ja kört på gatan=) Länk |
|
|
Går E30 att tygla med 300 hk? Är det inte lätt att det släpper av vägen för att det är så mycket effekt? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
| tyckte min bil var bra läskig med gatdäck, den fladdrade över hela vägen nästan, men när jag satt på slicks bak så kunde man utnyttja hästkrafterna lite säkrare :) | |
|
Blir man inte rädd när man ger benet så har man trimmat på tok för lite! :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Lyssna på Ticco! =D --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
niklas g: Var det så när din hade ca 300 hk (om den har haft det), eller menar du nu när du har 400 hk+? Släpper det på 1:an, 2:an och 3:an med ca 300 hk i en E30 (eller t.o.m. 4:an)? Ticco: Hur mycket hk har du i din och vilka växlar släpper den på? Kör du med breda fälgar och däck eller original? Om man vill komma lite billigare undan kanske man ska köpa en 325i E30 så slipper man sänka kompressionen om man laddar litegrann, eller? Jag har hört att man kan sätta in is-kolvar i 325:orna och då ska kompressionen sänkas betydligt, stämmer det och hur mycket sänks det i såna fall? Vad mer skulle behövas göras med motorn om man skulle kompressionssänka? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Schnitzer: Enligt omräkningstabeller 500+ hk. Har dom senaste dagarna legat å laddat 1.7-1.8bar å bilfan e helt vild :) Jag kör dagligen med 225/40-18" däck å dom spinner man lätt med upp till 4'ans växel. Min 3'a tex. når strax över 200km/h. Helt värdelöst, men ball som fan :) Jag har 318iS kolvar i min maskin, kompressionen ska ligga på 7,0:1. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco: Ok! Vad har du fått göra mer än att byta kolvarna för att få ner kompressionen då? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Hur mycket kan man ladda om man byter till is-kolvarna i en 325i E30? Måste man ha någon annan sorts topplockpackning när man byter kolvarna eller duger original från BMW? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Ingenting. Tror att Robbin ladda 2,2 bar. Jag har legat å laddat 2 bar. Jag kör med original packning, men med o-ringat block. Schnitzer, du är ju inte ny här på forumet. Varför söker du inte? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco: vilka tabeller bruker ni? Dom olika programmen på internett ger jamnt över helt olika tall... "Enligt omräkningstabeller 500+ hk." |
|
|
Ticco: Jag har sökt men har inte hittat allt som behövs göras om jag har en 325i E30 som ska turbokonverteras. Om du har någon länk där allt står som måste göras samt hur mycket en del saker går på så vore jag tacksam. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
| Börjar man med en 325i så kommer man ju till en gräns när snikplanerna börjar rasa. 0,5 bar med bara mer bränsle och sen allt hemmabygge runtomkring, slutar väl på runt 12-15k om man handlar hyfsade delar. Du har åkt i min så nått liknande kommer det ju gå då. Ska man fortsätta vidare så måste man börja skruva på allvar och det går över nivån vad man kan kalla för snik. En budget på 50k tex bara på motorn räcker inte så långt, eller vad säger du Ticco ;-) | |
|
Det är ju kul att ha något som kan accelerera bra. Kul att kunna dra ifrån en Cosworth med 330 hk-kittet är ju ganska ok ändå, bara för att ha 220-230 hk, men vikten är ju fördelen med E30 tycker jag. I alla fall efter att ha kört M5:an som är som en klump i de lägre farterna. Även om det bara är ett budgetbygge som kostar mellan 10-20k är ju inte så farligt, tycker i alla fall inte jag. 50.000 skulle jag nog inte lägga ner i dagsläget, eftersom jag inte är ute efter så mycket hk och inte heller vill ha alla värstinggrejerna. Man kan nog ha kul med en E30 som har under 300 hk också. Det är heller inte intressant med något strippenkörande för min del. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Ticco: Kul att du kör med din nu!!! Har väl missat lite, men sisst ja läste inlägg av dig så hade du spräckt 2 toppar = ( Skönt att det funkar nu då = ) Fixa lite film på den nu också!! |
|
|
///Misano: 50k försvann ganska snabbt ja... :( I år försvann det minst 30k till... Schnitzer: För 50k får man inga värsting grejer. Kolla bara min bil, bara BMW original prylar. (förutom grenrörsidan) Är en hel del saker som behöver uppgraderas nu å då kommer det att svida till ordentligt. Christian L Jo jag knäckte 2st 2,5 toppar på 3 dagars körning. Fick mig ett bryt å monterade en helt standard 2,0 topp med 2,5'ans kam. Har legat å laddat 1,7-1,8bar hela sommaren utan problem. Har i daxläget rullat ca: 700mil med den toppen. Film!? Vi var ute å filmade lite i helgen, fast jag åkte som följebil :( Har ingen i min närhet som är duktig på att filma tyvärr. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Krisskross: Sitter på biblioteket å lånar deras dator, kommer inte ihåg länken. //Ticco www.ticco.com |
|
| Ticco: orkar du leta fram den då? ;) | |
|
Jo det är sant, den Cosworthen gick det ju faktiskt bättre än förväntat mot. För min del ser det ut ungefär såhär nu när man gått igenom lite i arkiven: Turbo 4000:- Spridare 1500:- Grenrörsadapter 2000:- Avgas 2500:- IC med lite rör 1000:- LMM 1000:- + luftfilter, övriga slangar, oljeledningar och allt jag glömt för minst 3-4000:- till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.