AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.637

lämplig sänkning av z3 coupé

Sida 1 av 2
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Letar efter ett lämpligt väghållningskit till min Z3 Coupé 2.8 -99. Weitec verkar vara ett prisvärt alt. men jag vet inte riktigt villket kit som passar bäst. Typ 40/40 eller 50/20 sänkning. Alla tips mottages varmt. Har sett att innerskärmarna (plast) tar i om man sänker för mycket....det var i.o.f på Knutstorp.

...kan det inte bli vår snart!!!
St
61
StratUS
318i -88
Har en polare som hade tok sänkt sin roadster, var inte bekväm att åka i... Jag tänker sänka min med 40/40 också tänker jag sätta på progressiva stötdämpare det blir nog lagom. Och det kanske blir nya krängningshämmare oxå. Så blir det Yokohama A032 Gatslicks. =)

Längtar oxå efter våren...

\H

No Guts No Glory
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Tok-sänkningar går bort!
Vilken sänkningssats hade du tänkt montera på din Z3? K.A.W? HR?

Har haft problem med min krängningshammare bak. När jag kör bana (och en del rondeller...) så vill den hoppa ur sitt fäste!! Har du haft samma probelm?
Var hittar man "styvare" k-hammare någonstans?
Funderar på en uppsättning yokohama åsso, var hittar man en uppsättning till ett bra pris?

Många frågor...

/Henrik

bo
48
bomier
Z3M Coupe-98
Jag tycker min M-coupe blev perfekt med 40/40 sänkning, den tar inte i någon stans......

// Micke
St
61
StratUS
318i -88
Tja Henk,
Blir nog H&R, eibach eller bilstein tror jag beror på vilket som jag får bäst pris på.
Verrera roadparts men då måste man skicka ner en uppsättning så han kan tillverka nya grövre efter de gamla. Annars har Eibach har oxå kränghämmare. Har inte haft det problem du beskriver, tack o lov... Men när jag pratade med killen på verrera så sa han att man bör förstärka infästningarna, så det blir lite mek hur som helst...
Jag kanske kan fixa bra priser yokohama... Jag kan kolla om det går att fixa till dig med, var bor du?
Heter oxå Henrik förresten. =)
\H

No Guts No Glory
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Hej Henrik,

Bor i Stockholm men brukar "skruva" nere med brorsan i Skåne där vi har tillgång till en verkstad. Har mest skruvat med hans SAAB Aero hittils. Biligast så...
Har Michelin Pilot Sport just nu och är hyfsat nöjd. 245/40/17 bak 225/45/17 fram. Vad skulle du kunna få för priser på dom dimensionerna på Yokohama A032?
Du får berätta om du blir nöjd med din k-hammare! Att förstärka infästningarna är nog en bra idé, dom ser skitklena ut.Men det är ju lite mek, helt klart. Vad har du för Z3:a? Hade en Z3 Roadster (1.8i) innan. Chippad, Supersprint och med modifierad luftburk. Den gick kanon. Fast Coupén lirar i en annan liga när det gäller. Men jag saknar att köra öppet, oslagbar känsla.

/henrik
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Hej igen,

Vad har du för Z3:a StratUS?

...glömde fråga det innan.

/henrik
St
61
StratUS
318i -88
Tyvärr bara 1.8:an men med en stressfläkt så bör väl det vara löst. =) Har chipat nu och satt JR luftfilter, funderar på att fixa extractor och ferrita system till att börja med och ev borra upp den + lite portning så lär det bli en mappning oxå. Så 150 Hk bör väl räcka en bit. Har funderat lite, är det nån skillnad på på väghållningen på 1.8 och 2.8??? Jag tycker att 2.8 bör understyra lite mer än 1.8 i och med att motor ligger längre fram över framaxeln och är tyngre, bara en fundering. Du som kört båda kanske vet? Jag bor oxå i Sthlm, får däcken från Malmö. Vet inte vad pengarna blir men jag kollade för egen räkning och skulle få betala 1400kr/st för 225*50*16 tror jag det var... och de e ju rätt kurs. Ska kolla dina dim...
\H

No Guts No Glory
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Stressfläkt-en snurrbo! HEL RÄTT!
Hade jag haft pengarna och guts nog så hade jag monterat en själv direkt. Har letat en hel del på nätet och hittat ett företag i USA som verkar ha järnkoll.Kolla in Länk Otroligt avancerad kullagrad turbo med egen kylning,olja. Men dyr..såklart.
När det gäller väghållning 1.8i rodster v. 2.8 coupé tycker jag nog att coupén är lite mer neutral. 1.8:an hade en läskig förmåga att helt plötsligt tappa greppet i bakvagnen. Kan bero på ett par gamla pirelli 235/50/16 däck bak som hade sett sina bästa dagar. Skulle du genomföra snurrbokonverteringen MÅSTE jag få kolla in skapelsen. Ser du en silvrig Z3 Coupé med reg. RRC 456 i stan så får du tuta!! Jag ska hålla koll i backspegeln!
/henrik
St
61
StratUS
318i -88
Ok, kom på att mina funderingar kretsat runt roadster och inte cupén. Har känt det där släppet som du beskriver, så jag monterade fjäderbensstag efter det så har jag inte upplevt det något mer... =) Blir nog bättre med sänkningen och däcken. Planerna på stressfläkten ligger nog ganska långt bort... Då det kostar på ganska så mycket, tänkte göra det riktigt seriöst i sånt fall. Får se till nästa vinter så kanske.
Har du gjort några förändringar på din 2.8 ännu?
Brukade du vara nere vid Brostuga på Måndagarna i sommras?
Jag har för övrigt en Ljusblå met med svart cab.
\H

No Guts No Glory
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Har inte gjort något hittils eftersom det kostar på att att "bara" äga bilen. Köpte 17" BMW Radial Brilliant Line med Mich.däcken förra året så det sved rätt bra, men nu börjar det bli dags....
Har inte varit vid Brostugan ännu men jag får väl titta förbi till våren.
/henrik
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Henk,

bankörning med bmwcs eller?
jag tänkte komma igång i vår med min bankörning... något man bör göra på kuppen direkt? är just nu helt std vad gäller chassi, har dock 17" ... ska bli nya bakdäck till våren iaf....

ser du mig (SBR598), svart, så tuta ;-)

mvh
Anders

BMWCS #4727
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Anders,

Jag körde på bmwcs' årliga Knutstorpsträff i somras med coupén och blev grymt imponerad av bilen. Det kommer att bli fler ggr...vi ses förhoppningsvis då?!
Jag har själv inte gjort något med bilen (ännu) och jag garanterar att du behöver inte fixa något med bilen för att ha grymt roligt ändå. Jag funderar dock på att chiptrimma den på tuningchip i Stockholm och sätta på ett Supersprint Sportavg. Det gjorde susen på förra Z3:an (1.8i Roadster). 20-25 hk till i coupen kanske det kan bli. En sänkning ligger också nära till...men har inte bestämt om det ska bli HR, K.A.W eller Weitec. Eftersom bakvagnen inte går att justera (vad jag vet) så kan det reslutera i slitna bakdäck (insidan) om man gör en allt för drastisk sänkning bak. Men jag siktar på en liten sänkning typ 40 fram 20 bak. Hör av dig om du ska iväg på bana eller om du gör något kul med bilen, trim eller liknande.
Vi ses och hörs,
/Henrik

BMWCS #4449

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
ah, då tror jag nog att vi ses i vår på banorna! kör du med bmw sport club oxo? jag är mest intresserad av manöverträning mm, iaf nu i början tills jag får lite bättre känsla för vad bilen klarar...

ska försöka vara med på så mycket som möjligt vad gäller bankörning... kanske en gemensam front mot trimchip och avgas o liknande? jag kan nog tänka mig att klämma ur mer effekt =c)

tips på bra däck? jag åker säkerligen på ett bakdäcksbyte i vår, kanske ska passa på att dra på nya sulor varvet om när man ändå håller på, lixom.... ;-) Kör du vinter, förresten? jag är redigt trött på 15" ballong-vinter-smäck, var tvungen att knäcka en Ford Probe (suck!!) som försökte kaxa på väg hem från jobbet nyss... hähäh! lite svettigt när antispinnen blinkar konstant efter varje växling, bara...

ses på årsmötet i BMWCS stockholmssektion, antar jag...

mvh
Anders

BMWCS #4727
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Kul med en själsfrände i stan!

Jodå, jag tillhör oxå 15"-ballong-däcksklubben. Körde Skåne-Sthlm i Jul med lössnö upp till spoilerläppen fram. Hur lugnt som helst. Gick som en skoter-helt otroligt. Just då uppskattar man "ballongerna". Sommardäck fram ligger på min måste-lista. Det blir nog från www.alven-ingvarsson.se, dom har sjyssta priser. Men är öppen för nya förslag.
-Årsmöte!? -får kolla upp när det e. Jag kommer.
Jag håller dig uppdaterad när jag hittat det trim-godis som känns rätt.
mvh
Henrik

"Blinkar inte ASC'n har man inte gasat tillräkligt!"
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Firren,
Det verkade skita sig med årsmötet för min del, åker på tjänsteresa mån-ons nästa vecka.
Du får hålla mig uppdaterad!
Vad innebär garageinspektion 11 mars?

/henrik

BMWCS #4449
bo
48
bomier
Z3M Coupe-98
Kul att det finns fler som har Coupe'er i Stockholm med brinnande intresse. Jag kör med min året om... skit kul, Det är bara att blinka om ni ser en svart M-coupe med 18 tums vinterhjul!

// Micke
He
18
Henk
Z3 M-Coupé -98
Reeeespekt broder!

Micke, en liten fråga...kan man få på 15" plåtfälg på MCoupén ?

/Henrik
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Micke,

tror att jag släppte in dig idag framför mig strax innan Sveaplan (från Norrtull mot Roslagstull)?? svart med galet stora vintermackor, regnr RxxYYY ngnting? satt o resonerade med polarn i bilen huruvida det var sommarmackorna som halkat på lite i förtid eller ej... =c)

måste sett sköt ut med två kuppar i rad iaf! :-D

Henrik, I'll keep u posted... vet inte vad garageträff innebär (???). Hojta gärna när du hittar bra trim...

mvh
Anders

BMWCS #4727
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
bomier: Vad har du satt för säkning på din MCoupe?
Märke, sänker hur mycket, pris?

MZ3 Coupe ... den häftigaste hundbilen?...
bo
48
bomier
Z3M Coupe-98
Tjena

Henk: Nej, man får inte på 15 tummare på M-en... det minsta man kan ha är tydligen 16 tummare...

Firren: Nej. det var inte jag. Igår stod bilen still, jag håller på att montera in Xenon ljus på bilen...

ZTreCoupe: Jag vet faktiskt inte, när jag köpte den så var det redan monterat! Men det blev lagom, nu behöver jag 2 cm spacer plattor bak för att få ut hjulen perfekt... det kommer!

Håll gärna mig informerad om en ev. garage träff!
// Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.