AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.929

Hur är det möjligt ?

sh
820
shu!
525i -91
Igår skulle jag iväg för att kränga över vinterdäck på fälgarna som sitter på bilen nu och eftersom större fälgar ska inhandlas till sommarn, så tänkte jag att en börn med dom nuvarande däcken inte vore så dumt innan dom kasserades(Då dom i princip har varit helt förskonade från "börnisar" hela sommarn).

Så dum som jag är begav jag mej till ett litet industriområde för att bromsa fast bilen .

Låg på lämpliga varv och klev av kopplingen och över till bromsen , men bilen ville till att åka frammåt så jag tryckte lite hårdare på bromsen och då small det till och började låta illa under bilen.

Happ tänkte jag , är huvvet dumt får plånboken lida osv och bärgade hem bilen för en koll och det visar sig att hela "bakre mellanaxeln" (mellan stödlager och bakaxel) hade vridit sig sex varv och gått av på mitten :\

Hur är det ens möjligt med min motor och 205:or bak ?!
För man tycker att om kardan hade varit skadad så borde det väl ha varit obalans i hela kardan ?

Så då undrar jag , vilka bilar kan jag ta "bakre mellanaxel" ifrån ?
Har hittat en från en 320i -91 , passar den ? Passar den från alla 320i e36 ?

Mvh "dumfan" :(
sh
820
shu!
525i -91
Nån som vet ? Måste beställa grejjerna innan 12.00 imorrn . Man vill juh inte vara bil-lös allt för länge :\
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Axeln från en 320i 91 passar! Alla axlar från 320i E36 med M50-motorn verkar passa att döma av ETK:n!

Sedan skall du byta hela kardanaxeln och inte bara bakre halvan. Orsaken är att axeln är balanserad ihopmonterad och du riskerar att få vibrationer om du tar halvor från två olika axlar och monterar ihop till en axel.

Per L
ic
237
icho
320i, -04
Ja du, ska man skratta eller gråta när sånnt där händer... Blev ut för liknande sak för ett par månader sedan, när jag blev peppad till o bränna gummi med ett par gammla däck. Gick bra 2 ggr, så jag tänkte att "visst de gick me min bil oxå" o drar på en sista när jag e på väg hem. o helt plötsligt så flyttar sig inte bilen, o sen kommer en stor rök puff in genom ventilationen. Ett stort moln från under huven, o de e bara konstatera att jag just eldat upp kopplingen... Kompisarna hade ju iaf kul, men lukten av brända lameller e inte de lättaste att få ut ur bilen!
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
jag har inte fortfarande hitta tjusningen med att bränna däck och plåga bilarna, är för snäll tror jag =)
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
det är roligt att bränna gummi....

///325///
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men va håller ni på med.... Kan ni inte elda gummi utan att förstöra BMW:n så sluta upp med det....

Öva med en 240 istället... sen när ni känner er mogna pröva med BMW:n :)

---------------------
Den Svarte: Länk
/Chrille
sh
820
shu!
525i -91
Per L : Beställde en komplett från en 91:a , är det verkligen så svårt att bara montera bakre delen ? Iom att ägaren före byggt avgassystem på min bil och det bara går att ta lös vid grenröret och vid bakdäcken så vore det lindrigt om jag slapp ta ner hela avgassystemet. Har försökt få lös det från grenröret men muttrarna är runda :\

Icho : Det är iaf så man vill gråta , andra gången jag börnade med denna bil . Det verkar som att om man inte är rädd om grejjerna så håller det , men om man är det så rasar det så fort man gör nåt dumt :\

deejaywasp: Har haft en hel drös volvosar som jag har övat på :> Så det är inte där det sitter .

Mvh Robbin
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
"Det verkar som att om man inte är rädd om grejjerna så håller det , men om man är det så rasar det så fort man gör nåt dumt :\"

Så du menar att börna är att va rädd om grejerna?

ic
237
icho
320i, -04
Ja, precis... dom som håller på o tuktar sina bilar till bristningsgränsen får dom o hålla... sen om en som e pedant med bilen för en gångs skulle vill prova på så rasar det garanterat någe...

318, när 316 inte duger...
sh
820
shu!
525i -91
icho: Precis det jag menar.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
shu:
Jag gjorde misstaget på min 3.0S att dela på kardanaxeln för att byta mellanlagret! Och jag tänkte inte på att den måste sättas ihop exakt som den satt innan.

I 20.000 mil med svagt vibrerande kardanaxel fick jag anledning att begrunda mitt misstag.

I och för sig kan man ju balansera axeln igen men dels kostar det ju en slant och dels måste ju hela axeln bort från bilen då också!

Jag avråder på det bestämdaste från att dela på kardanaxeln utan att veta vad man gör!
Fast vill du chansa kan du ju göra så här:
1. Märk upp den införskaffade hela kardanaxelns främre och bakre delar med tex körnslag (kan ev redan finnas på axeln) så att du kan sätta ihop delarna i originalläget
2. Tag bort bakre halvan och montera ihop med din gamla främre del
3. Provkör för att se om du får vibrationer eller ej. Och får du det så
4. kan du ju efteråt sätta ihop axeln du köpt igen (mha av körnlagen) precis så som den var från början. Montera den i bilen och njut av en icke vibrerande kardanaxel.

Per L
sh
820
shu!
525i -91
Per L: Låter vettigt , tack .

Men det finns juh egenteligen inte fler än två sätt att montera den på ? Iom att jag tänkte dela den vid knutkorset .

Mvh Robbin
sh
820
shu!
525i -91
Hade fel där kom jag på , men om "korset" vid bakaxeln och framme vid växellådan står lika dant då man monterar den så borde det väl bli ballanserat ?

Mvh Robbin
sh
820
shu!
525i -91
Har iaf bytt kardan nu men det visade sig att bakaxeln också hade rasat. Kan snurra hjulen, men jag/bilen orkar inte vrida runt korset som går in i bakaxeln.

Antar att det är "snäckdrevet" (heter det så ? :) som har pajjat , räcker det med att bara byta klumpen isf ? Svårt att byta ? Special verktyg ?

För drivaxlarna borde väl vara hela iom att hjulen och axlarna går att snurra och bilen går att rulla osv ?

Har aldrig haft ner en bakaxel på en bmw förr så jag är tacksam för hjälp.

Mvh Robbin
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Hur har det gått me allt Shu! ?

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.