|
|
|
|---|---|
ixen |
Läste i bilsport om en japps på en mässa som hade en elfläkt som trycte in luft i motorn och funderar på att prova själv. jag har hittat olika fläktar på elfa som ger c:a 170-350 kubikmeter luft per timme. men frågan är ju hur mycket luft en (325 motor i mitt fall)motor suger i sig? någon som vet det? Stefan |
|
En 318i (M40) drar i sig ca 125 liter luft per sekund såg jag någonstans. Det blir 450 kubik i timmen. |
|
|
Kolla denna länk för vidare info om elfläkt ! Länk |
|
| Verkar vara bondfångeri fullt i klass med Cyclone från Dalhems!Dom enorma mängder luft som behövs för att det ska göra någon skillnad lär man inte uppnå med en elektrisk fläkt. | |
|
Oj kollade in den elfläkten,såg på videoklippet när han släppte den och den flög upp,bra drag i den.Undrar om man kan bygga något liknande för priset var rätt dyrt eller? hjorten |
|
| Den var ju bara tänkt att använda vid acc. eller en kort stund eftersom den drog 700W 50A! Så det var mycket dyra hästar... | |
ixen |
Tack för länken. jag täbkte till lite sen jag skrev första inlägget. och det är ju inte så svårt att räkna ut igentligen. säg att man varvar 5000/min gånger 2,5l som är volymen på motorn och gånga med 60 så får man liter/min och sen dela med tusen om man vill ha mängden i kubikmeter. så det skiter sig med att komma biligt undan med hemmabygge. Stefan |
|
ixen: Om du tänker en gång till så kommer du på att en 4-taktare bara drar i sig luft vartannat varv! 1,25 l/varv alltså. 1,25 x 6000 x 60 / 1000 = 450 m3/tim. De lovar 1 psi, vilket är cirka 0,07 bar, vilken överladdning! Å andra sidan lovar de inte mer än 5 hkr, vilket kanske verkar rimligt. Frågan är bara om man märker 5 hkr? |
|
|
En del märker ju när dom satt på "sportsystem"(ersatt orginaldämparen med en 3"dämpare)! Och det ger ju knappast 5hk ?! |
|
|
För att komplicera uträkningen. Cylindervolymen som anges är cylinderns area*slaglängd, volymen i förbrännings rummet är alltså inte medräknad. Men denna fylls också med luft och bränsle, så motorn suger i sig lite mer luft. |
|
|
Braxen: Det är mest ljudet som märks, jag har racecat och 2,5" på min bil, men acc 120-140 har inte minskat mer är ett par 1/10 s. ILiveToRide: Om du har 100% fyllnadsgrad så kanske.....Men det har du INTE! Eftersom jag har drygt ett bar i laddtryck så har jag 200%! (Bara för att komplicera ännu mer) PS. Båda ovanstående exempel gäller Volvon, inte Z3:an.... |
|
|
hehe Det är sant. Det jag skrev om att en 318i drar i sig 125liter/sekund var inte nått jag tog ur luften utan det är nåt som någon mätt upp. Kommer inte ihåg vem riktigt men jag tror det var en tysk M40 expert, Ingo nånting. Så jag får inte ihop mängderna iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.