AutoPower besöker BMW i München

AutoPower besöker BMW i München

En söndagsförmiddag i slutet av juli hoppade undertecknad, Tommie, Janne och Jesper — Jannes son — in i Tommies M5 för en expedition med BMW's hemstad München som destination. Solen strålade och den värsta semestertrafiken söderut hade sedan länge avtagit — kort och gott perfekta förhållanden för en Roadtrip!

M5 E39 är knappast känd som BMW's bränslesnålaste modell, vilket parat med Tommies förvisso underhållande och säkra men inte helt defensiva körstil ledde till att reservlampan började lysa långt tidigare än planerat, närmare bestämt mittemellan Hamburg och Berlin. "Närmsta bensinmack" programmerades in i navin, som emellertid behagade lura ut oss på landsbygden — till ett övergivet diesel-tankställe för lastbilar, mitt ute i ett industriområde. När räckvidden enligt färddatorn uppgick till 4 kilometer blev vi minst sagt lite svettiga, innan vi till slut — körandes på bensinångor — lyckades hitta en normal mack.

Väl ute på Autobahn igen lyckades vi undvika det värsta kaoset runt Berlin, men blev av TMC-funktionen på Jannes TomTom än en gång utlurade på en riktig obyggd — den här gången i syfte att undvika en "Stau". Denna "genväg" sparade inte in någon tid, eftersom vi på nytt fick köra om samma bilar vi kört om innan vi tog "genvägen". TMC-funktionens nytta, eller snarare onytta, debatterades flitigt.

BMW M5 E39 på Autobahn

När Berlin-trafiken lagt sig i höjd med Leipzig fick vi sällskap i ytterfilen av en ilsket Alpinvit E60 med M-paket. Bilen saknade modellbeteckning men var av faceliftmodell — och det tog inte lång tid innan 535d kunde uteslutas. Nog för att 535d går riktigt bra, men denna gång fick M5:an verkligen kämpa för att vi till slut, en halvtimme och åtskilliga mil senare, kunde pressa oss förbi med 264 km/h enligt GPS. En riktigt rolig duell i solnedgången!

På vinst och förlust bokades ett boende och navin programmerades om med destination Saalburg. Hotellrestaurangen hade hunnit stänga — "Om ni har tur har restaurangen nere i byn öppet, annars finns det McDonalds en bit bort..." lät receptionisten hälsa. McDonalds första kvällen i Tyskland? Hemska tanke! Vi småjoggade ut till M5:an och lyckades till slut hitta den omtalade restaurangen. Maten smakade förstås dubbelt så gott som om man vore hälften så hungrig.

Morgonen därpå satte vi av tidigt mot BMW Niederlassung i (Audis hemstad) Ingolstadt. I deras begagnathörna konstaterades snabbt att det idag är fullständigt idiotiskt att ge sig på att importera en BMW med ett par år på nacken — ett skräckexempel var en snikutrustad 520i 2001 för vilken man begärde 11 900 euro. I nybilshallen inne hos Porsche Center Ingolstadt tronade däremot den helt nya GT3:an, nyss utsedd till världens bästa sportbil av någorlunda objektiva Sport Auto.

Besöket i Ingolstadt blev inte så långvarigt, utan snart styrdes kosan söderut med slutdestination Domagkstrasse, München. Efter incheckning på supertrevliga Star Inn ringde jag BMW och lyckades boka plats på ett fabriksbesök dagen efter.

BMW Group Classic München

Dag tre på resan var redan på förhand fullbokad med spännande BMW-relaterade aktiviteter. Först på schemat stod ett besök på BMW Group Classic, tidigare känt som BMW Mobile Tradition. Detta mellanting mellan museum och garage är inte öppet för allmänheten, men vi hade lyckats få tillträde för en guidad tur i samlingen. Vår kunniga guide berättar att man i anläggningen förutom uppställningsplatser och utställning även har fullt bemannade verkstäder, där man kan lämna in sin BMW-klassiker för service eller renovering hos specialiserade mekaniker.

Utbudet av bilar får det att vattnas i munnen på vilken BMW-entusiast som helst! 02:or i alla möjliga kulörer, Barockänglar, 507-roadsters och otaliga tävlingsbilar. Några exempel som var extremt kul att uppleva på riktigt var den legendariska Brabham BMW-bilen som med Nelson Piquet bakom ratten vann Formel 1-mästerskapet 1983, samt en av de fullständigt brutala M1-bilar som kördes i ProCar-mästerskapet.

Det allra mest spännande med besöket var att få se prototyper som man knappt hört talas om. Exempelvis en 8-serie (E31) cabriolet, som enligt guiden var helt produktionsklar och fullt fungerande — i sista minuten bestämde sig dock BMW-ledningen för att inte sätta bilen i produktion. Synd, för bilen var riktigt läcker och hade säkert kunnat konkurrera med Mercedes SL. En annan mycket spännande bil var den V16-försedda(!) E32-prototypen.

Nästa anhalt på resan var BMW Welt, tänkt som ett komplett upplevelsecentrum och beläget på andra sidan gatan från BMW's huvudkontor och Münchenfabrik. Att missa BMW Welt utifrån är i princip omöjligt — byggnaden är ett arkitektoniskt mästerverk. Inuti slås man av den enorma rymdkänslan, tack vare de väldigt få takpelare som håller uppe konstruktionen.

BMW Welt bjuder på butiker, TV-spel, simulatorer och imponerande interaktiva spektakel som pedagogiskt förklarar utvalda BMW-teknologier — och givetvis en hel del bilar ur BMW's alla modellserier. Tanken har varit att BMW Welt skall erbjuda attraktioner för hela familjen, och detta tycker jag att man har lyckats bra med. Starkt rekommenderat: skippa cafeterian på bottenplan till förmån för ett besök på gourmetrestaurangen högst upp — förstklassig mat i en fantastisk miljö till humana priser!

BMW Museum München

Till BMW Museum tar man sig enkelt över gatan från BMW Welt, via en oerhört elegant formgiven gångbro. I entrén möttes vi av det fantastiskt vackra och imponerande M1 Hommage-konceptet. Bilen är betydligt större än jag föreställt mig och ser extremt brutal ut — låt oss alla hoppas att denna bil på ett eller annat vis sätts i produktion!

Vandrade man uppåt i den invändiga spiralformen kom man fram till ett enormt nedsläckt rum med ett urval av BMW's konceptbilar från de senaste 20 åren, spotlight-belysta. Vandrade man istället neråt i byggnaden kom det roligaste: en härlig blandning av nytt, gammalt, flygmotorer och skumma koncept. Roligast i mitt tycke var Motorsport-avdelningen med gamla härliga racebilar och motorer utplacerade — allt från 1800 TISA till M3 GTR och BMW Sauber F1.

Efter museibesöket väntade en guidad tur genom BMW Werk München — den första BMW-fabriken, där E90 och E91 byggs. Tyvärr råder det av förklarliga skäl totalt fotoförbud i hela fabriken. Fabriksbesöket är något som måste upplevas i verkligheten och är mycket svårt att återge i skrift. Mest imponerande var robotarna som sköter sammansvetsningen av karossen — den hastighet och precision som dessa arbetar går inte att föreställa sig om man inte sett det med egna ögon!

Det är något märkligt romantiskt i faktumet att människan kan skapa något så vackert och komplext som en BMW av vad som i grund och botten är lite järnmalm och olja. Stort tack till Tommie och Janne som övertalade mig att följa med!

Bilder från München

Text: Kalle Hansen
Foto: Tommie Goldhammer, Jan Söderman
Publicerad: september 2010