BMW 330CiA –00
När man får chansen att lägga beslag på en riktig skönhet ett par dagar så måste man dela med sig av de intryck som en coupé kan ge. En mycket rikt utrustad Orientblå 330CiA som rullat 4 600 mil.
En coupé — finns det något vackrare i bilväg? Sätter mig tillrätta bakom ratten, en mycket fin förarmiljö som man som BMW-ägare känner igen sig i. Kupén känns inte alls trång som jag inbillat mig, van från den bredare E39. Stolarna är el-manövr. men trots normallängd får jag inte till den där riktigt sköna sittställningen som jag är van vid — sittdynan är någon centimeter kortare och stolarna hårdare.
Vrider igång den 231 hk/5 900 rpm 300 Nm/3 500 rpm tre-litersmaskin — den ryter till. Lägger i D och trampar ned gasen, ”opps” vilken respons! Den svarar direkt, lyfter ifåg bilen rappt. Åker ifåg till nya strippen i Kumla och petar i sportläget på lådan, sedan skickar jag pedalen i botten… Motor vrålar, bilen växlar vid 6 500 varv förvånansvärt mjukt och hastighetmätaren skenar till 140 på nolltid. Ut på motorvägen, låter lådan ligga i sportläge — motor ryter och avgasljudet hörs mycket väl inne i bilen, som är bullrigare än E39.
Vad som är förvånande är att 330C varvar 500 rpm mer än min 528. Vid 3 000 rpm har 330:an 140 km/h medan 528 har 170 km/h. 2 200 rpm vid 100 km/h är mycket för en modern 6-cylindrig maskin. Men okomfortabel är inte E46 — långt ifrån. Det är ju olika bilar: E46 en sportig racer, E39 sportig men mer komfortös.
Vägegenskaperna på landsväg är i stort sett likvärda, E46 något vägkänsligare och styvare trots att den inte har sportfjädringen. E46 är smidigare och snabbare när det svänger, den har rena go-cart-responsen i ratten. Det håller i rejält när man provocerar den i kurvorna trots odubbade Dunlopdäck.
När blötsnön kom fick 330C:s vinteregenskaper ge sig till känna. Med sin lägre utväxling och mindre vikt arbetar DSC hela tiden och stryper motorn — det tar i stort sett tvärstopp. Min 528 med miljödubblare och högre utväxling jobbar sig mjukt framåt. På det hala är inte 17-tumshjulen optimala. Den installerade Webasto bensinvärmare uppskattades däremot — värmde bilen varm och skön på 20 minuter.
Det finns en alldeles förnämlig ljudanläggning, design Harman-Kardon. Formidabelt ljud för att vara originalmonterad utrustning. Bilens övriga skick är inte mycket att orda om, näst intill Hassoskick. Förarstolen är något mörkare i skinnet än min bil, en reva finns. Läderlukten sitter inte kvar lika mycket trots att den är 4 år yngre.
Kan jag tänka mig en sådan här bil? Ja visst, men tyvärr är prisbilden för hög fortfarande, och betala 315 000 för en E46? Hur mycket E39 får man för den slanten? Men en väldigt kul och trevlig vagn är det, och den har en sådan charm och skönhet så man vet knappt om man kan avstå. En körgladare och piggare bil finns nog inte om det inte står M3 på den.
Grått läder Montana / metallic 317 Orientblå / Steptronic / DSC / PDC / TV / NAVI / Kom.pkt. / GSM / El-stolar 3 minnen / Polerat ädelträ myrten / Velourmattor / Klima / Xenon / Regnsensor / Larm / Aut. avbländning spegel / Hifi Harman-Kardon / CD-växlare / Elfönster×4 / M-lättmetall 18" V-eker. Nypris 525 000:-. Säljpris 315 000:-.
Bilder
14 bilder — klicka för att bläddra.
Text och foto: Hasso
Konverterad till modern design: den 26 juni 2026
© 1997–2026 AutoPower.se