BMW 328i –95
Jag hittade en BMW 328i –95 i BMWBörsen som verkade minst sagt intressant. Vi behöver en shoppingbil eftersom vår nuvarande andrabil, en Pajero –97, är lite väl stor och dyr att köra när jag har fått tjänstebil.
Enligt annonsen var den ganska dåligt utrustad — ingen AC eller skinn. Utrustningen bestod av ellucka, elhissar fram, dubbla airbags, Alpine CD-stereo med förstärkare och bas, nymonterat värstinglarm, yttertempmätare, mittarmstöd, dimljus, sportratt samt övrig standardutrustning. Det fanns både vinterhjul på alfälgar samt 17" M3-fälgar till bilen — mycket bra!
Enligt annonsen hade den gått 14 900 mil. Problemet var att ägaren, som förövrigt också hade det vackra förnamnet Johan, hade slarvat bort alla papper när han flyttade nyligen. Dessutom hade han bara ägt bilen ett halvår, vilket tände alla varningslampor… Han nämnde även några defekter redan i telefonen: sommardäcken tvärslut, sprucken vindruta, hårt maskintvättad lack samt spruckna dimljusglas. Bilen skulle dessutom servas nu.
Skick och utseende

Bilen såg vid första anblicken fin ut, fast den var väldigt smutsig både in- och utvändigt. Alla karosspringor var raka och fina, men det syntes att fronten och eventuellt en framskärm var omlackade. Det fanns även två små rostfläckar. Lacken var väldigt maskintvättad men verkade fri från större skador.
Däcken på M3-fälgarna var mycket riktigt tvärslut. Fälgarna var dock fina, inga märken förutom ett par små repor. Inredningen var smutsig och dammig men verkade hel och fin. Växelspaksknoppen var en belyst M3-spak som dessutom fungerade!
Efter den första kollens nere i parkeringsgaraget körde vi ifåg till en närbelägen mack. Skivorna var fina men inte nya, beläggen fräscha fram och lite sämre bak. Inga läckage heller, och både avgassystem och stötdämpare verkade helt ok. Bilen var i normalt skick för ålder och mil — enda orsomömentet var att oljelocket var ganska kleggigt, vilket kan tyda på dålig service.
Provkörning!
Så drog vi ifåg ut på motorvägen. Däcken var stenhårda, vilket vägljud! Bilen är helt enkelt inte byggd för M3-hjul på originaldämpare — den spårade mycket. För normal körning får det bli orig. 15-tummare.
328:an är faktiskt klart vassare än 325:an — det känns verkligen att den har mer vridmoment. Jag drog upp den i 150 km/h utan att den kändes konstig. Helt plötsligt slocknade dock instrumenten!! De var helt döda tills jag bankade till på panelen, då allt hoppade igång igen. Det flimrade förbi 1 000-lappar i huvudet… Annars klarade bilen provkörningen bra — kändes fin på vägen och bromsarna tog verkligen bra.
Historikkontroll

För att säkerställa historiken ringde jag till Bilregistret, Bilprovningen och BMW. BMW genomför för 200 kr en kontroll på vilka garantireparationer som utförts — utdraget kom hemfaxat redan samma dag. Det visade att bilen var uttagen juli –95 och inne på två garantireparationer i dec –96 då den gått drygt 5 000 mil. Det kändes ok.
Bilregistrets faxtjänst gav mig år, föregående ägare och att den gått 12 982 mil i juli –00. Sedan var det bara att ringa förra ägaren — bara det var hemligt nummer! Jag dumpade ett visitkort i brevinkastet. Han ringde upp mig senare på kvällen: bara goda nyheter. Bilen var betald, all historik i ordning, intagen av en stor seriös importfirma i Stockholm, servad regelbundet. Dessutom hade han varit väldigt nöjd — om det inte vore för försäkringen. 1 200 kr/månad, det blir ju lite mycket…
Summering
Historiken kändes numera ok och det var det största frågetecknet. Inget av felen avskräckte mig speciellt mycket. Säljaren verkade man kunna lita på, vilket är viktigt.
Jag ringde upp säljaren och la ett bud några tussenlappar under utgångsbudet. Han tog det. Jag satte in handpenningen på hans bankkonto för att försegla affären. Så om ett par veckor är 328:an vår!
Bilder
7 bilder — klicka för att bläddra.
Bilen provkörd privat, i Stockholm.
Text och bild: Johan Söderberg
Konverterad till modern design: den 28 juni 2026
© 1997–2026 AutoPower.se