|
|
|
|---|---|
|
Jag har aldrig fattat det hela med leasing.... jag vet att det kan liknas vid ett långtids uthyrning men om jag inte är helt fel ute så måste man betala en kontant insats + hyra... varför ska det då vara lönt att leasa? då kan man lika gärna köpa på avbetalning och behålla bilen sen... visserligen så är jag privat person och inte ett företag, så jag kan inte lease vare sig jag vill eller inte, men det hade varit bra om någon vänlig själ ville förklara det hela med leasing. 4 Cylindrar är 2 är lite! | |
|
Leasing är, som du säger, ett hyreskontrakt för företag. Kontantinsats är inget krav (om det inte är nystartat) men en rekommendation för att få en lägre månadskostnad. Företaget betalar även förmånsvärde på bilen. Fördelen är att de kan dra av halva momsen på räntan + att de oftast tecknar ett fullserviceavtal (service + rep. + däck) och vet då exakt vad bilen kostar i månaden + att de kan dra av momsen på den kostnaden alt. fakturorna. De slipper även risken med andrahandsvärdet eftersom bilföretaget satt en restvärde (inbytespris) beräknat på antal mil och spec på bilen. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
| Alldeles korrekt, förutom att det är den anställde som betalar förmånsvärdet (man får högre skatt). | |
|
En annan, i många fall avgörande faktor, är ju likviditeten. Dvs företaget behöver inte casha upp hela köpesumman. Skall man köpa ett antal bilar kan det ju bli en ganska stor slant på en och samma gång, pengar som kanske gör bättre nytta någon annanstans i företaget istället för att binda upp de i bilar. En annan nackdel för företag om man köper en bil kontant är att ingen moms kan dras av, men om man leasar kan man dra 50% av momsen, precis som Stephan skriver. |
|
|
jag trodde att företag kunde få tillbaka momsen på de varor de köper in.... antag att man har ett företag och är intresserad av en bil som kostar 300 000 kr. skulle man vara intresserad att köpa bilen, kan man betala 100 000 kr kontant och lägga upp resten på 5 år. man betalar ca 4000 kr per månad (grovt räknat). efter 5 år är bilen betald och förmodligen avskriven. Antag att bilen sedan kan säljas för 100 000 kr eller lämnas in som kontant insats på en ny bil... resultatet blir att bilen kostat företaget 4000 kr/mån under tiden man har bilen... sen kan man ev få tillbaka momsen.. Skulle det bli billigare för företaget att leasa bilen då? lägre kostnad än för avbetalning? Vad händer med bilen efter att kontraktet löper ut? måste man lämna tillbaka bilen eller fungerar det lite som ett hyrköp hos thorn, där man kan köpa loss varan för en mindre summa? 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
Mugge: Företag får inte hyra med 0% i restvärde. Det kallas för "förtäckt avbetalning". Finns ETT undantag som jag vet. En VW Caddy som användes att köra fisk i. Skattemyndigheten var t.o.m. och tittade på bilen och kom överens med finansbolaget att bilens värde efter 3 år var 0kr eftersom den stank fisk lång väg. :) Mugge: Det som händer efter 3 år är att bilen värderas och lämnas tillbaka till ÅF om man inte vill release den, alltså hyra den igen med t.ex. 12 eller 24 mån upplägg. Det är inte ofta det händer eftersom många garantier löper ut efter 36 mån. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Oki tack för hjälpen stephan! 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.