AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.520

Varför inte E-30 318?

Sida 3 av 4
Fabi:
Det gäller bara 318i, nästan. Och bara 8V.
318i 83-87 hade M10. 318i 88- (E30) hade M40.
318iS 88 är "lika" som en 318i 89-90.

318is 90-91 med M42 motorn och är både 320i och 318i överlägsen.

Det som micke skrev gäller för 88-

318i med M10 hade 105hk och 320i utan katalysator(grovt betyder det före 88) hade 125hk.

M20 är en mer primitiv konstruktion än M40.
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
tack, då vet jag
Som sagt. 318is 16V är MARGINELLT snabbare än 320i.
318i och 318is ('88) ÄR långsammare än 320i.

Så nu var det avklarat.

Faktum kvarstår att fyror är billigare i drift och mer ekonomiska. 6:a är mer prestige och motorljudet är överlägset.
MEN det är ju bara min personliga åsikt.
Sen ÄR 320i:n inte någon raket. Då är det 325i som gäller.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
jag har hört att bmws (syftade troligen då 6orna) kamaxlar inte pallar trycket, alltså att de måste bytas ofta om man inte förstärker slitytorna, stämmer det eller är det bara för att han som berättar det jobbar med audi?
Min kamaxel är bytt vid 17 000 mil. Så jag hoppas jag klarar mig på den ett tag till ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
fabi_no1,

Det stämmer inte. Däremot kan man få problem med sin kamaxel om man slarvat med oljebyten, eller kört med lågkvalitativ olja i motorn.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
är det första bytet efter 17? oj, då hade han nog fel....
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
oki då vet jag.
Kamaxeln får oftast bytas någon gång strax före 20 000mil på M20.

Olof kliv av dina höga hästar.
320i är i de flesta test 0.2 sekunder snabbare än 318i(M40), det är en marginell skillnad.
318is 16V är 1 sekund snabbare än 320i. Modellguiden säger 9.9 sekunder 0-100 men det är nog ingen som kör den så sakta.
ILiveToRide,

Olof presenterar faktum. Om vi ska ta till oberoende tester, så kolla gärna en bit ned på denna sida : Länk Där kör teknikens värld en 318is 16V på 9,4 sekunder , och en 320i TOURING på 9,8. Drar man av touringens högre vikt, så borde det väl bli ganska jämt.

Således kan en 320i vara minst lika snabb som en 318is 16V, och med största sannolikhet aldrig långsammare än en 318i vare sig den har M10 eller M40.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
ILiveToRide:

1 sekund snabbare? Var kom den siffran ifrån helt plötsligt?

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Men snälla Kalle, kolla de andra tiderna också. 320i från 89 t.ex 10.6 sekunder 0-100.

Verkar som man skall ta de tiderna med en nypa salt:)
t.ex. 318i tiderna där varierar från 9.8 till 11.4 med M40 motorn.

Olof, ja för det första kan jag läsa modellguiden, den uppger en skillnad på 0.7. Och en tid på 9.9 0-100 för 318is. Den tiden stämmer inte och möjligtvis inte den för 320i heller.

Jag har också haft 3 stycken 320i av olika årsmodeller.
Vad har de andra tiderna för relevans? Jag har väl all rätt att ta den bästa siffran uppmätt för 320i? Det finns ju bara en mätning för 318is och då får man utgå ifrån att det är det snabbaste.

Du är MER ÄN VÄLKOMMEN att presentera tider från någon oberoende källa som Du anser vara mer pålitlig än Teknikens Värld.

Det finns en viktig skillnad i denna diskussion, och det är att jag och Olof presenterar FAKTA, medan många andra kommer med påståenden.

Med alla sådana här tider så är det naturligtvis en miljon faktorer som spelar in. Förare, väderlek, utrustning på bilen, däck, och så vidare och så vidare. Jag ser dock inte att någon presenterat ETT bevis på att 318ii någon form skulle vara snabbare till 100 i originalutförande än 320i.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Man får ju utgå såklart ifrån att sifforna stämmer. Det är exakt samma som står i min original bmw-katalog för E30 från 1990.

Jag ser ingen mening i att sitta och anta eller GISSA vilken bil som är snabbast utan att ha någon som helst fakta.

Självklart kan det finnas dem som hävdar att sin respektive modell ÄR snabbast, men detta är just partiska påståenden och saknar relevans.

Att du personligen upplever 318is 16v som mycket kvickare är en sak, fakta är en annan.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
patetiskt

Länk

Länk bläddra fram till 318is, 0-60mph 8.8s. Lägg på ett par tiondelar för att nå 100km/h.

Länk

Enligt CAR augusti 90 i ett test mot Golf GTi mätter 0-60mph till 8.9 sekunder. Can maila den inskannade artikeln om du vill.

Ett personligt test också. JAg har inte mätt 0-100 eftersom det är svårt att göra själv för rättvis jämförelse mellan bilar jag haft.

Däremot hat jag testat dem alla mellan två punkter. Från en stopp plikt till en tunnel. Och noterat skillnaden i sluthastighet. Tycker det ger en fingervisning. Har testat många gånger med varje bil eftersom jag åker där ofta:)

Och mellan de 3 320i jag haft och de två 318is jag har skiljer det ca 15km/h. Når 140km/h med 318is'arna.
ILiveToRide,

Vad är patetiskt?

OK Nu har du lagt fram dina faktum också. För min del kan diskussionen ses som avslutad, jag låter gärna folk bilda sig en egen uppfattning om vilka källor som är mest trovärdiga, Teknikens Värld, eller länkarna du presenterar. Du behöver inte maila Car-artikeln, jag har inget att säga emot deras trovärdighet. Däremot vore det ju intressant om de också testat 320i, och vilken tid den i så fall fick, för att jämförelsen över huvud taget ska bli relevant!

Tack för ordet!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
ILiveToRide:

1. Första sidan bedömmer jag som uppenbart partisk då det är en entusiastsida för 318is 16v.
Det framgår inte vilka tidningar han fått de sifforna ifrån.

2. På Car-stats.com hittar jag 0-60 10 sek för 1991 BMW 318is. Något märkligt?

3. Sifforna på den sista sidan verkar inte stämma helt. 320i har aldrig gjort 0-100 på 10,8 s för att ta ett exempel. Därmed finns risk att andra siffror inte heller stämmer.

Prestandasifforna från BMW talar sitt tydliga språk.
Om ditt test är korrekt utfört har jag naturligtvis ingen aning om, och kan därför inte uttala mig om det. Du kanske hade sämre däck på 320n, vad vet jag? Finns alltid omständigheter som man kanske inte tar hänsyn till som "amatör" och därför kan det testet knappast bedömmas som särskilt exakt.

Jag tvivlar inte på att CAR har uppmätt 0-60 på 8,9 s. Men frågan är då vilken siffra de skulle fått på 320i? Förmodligen bättre än i BMWs listor eller hur? Precis.

Som sagt: 318is ÄR marginellt snabbare än 320i. Jag har aldrig påstått nåt annat. Men att komma säga att 318is 16v är världens åttonde underverk och att 320i inte har en suck, det är bara struntprat i mina öron.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Måste jag verkligen förklara?

Teknikens värd:
Du vet inte vilket väder det var eller omständigheterna.

Man tar aldrig aldrig det bästa resultatet i en test serie. Man litar heller aldrig på ett enda test.
Dett lär du dig när du kommer till högskolan om inte annat.

För att göra det enkelt för dig. Hitta någon som testat en standard 320i som gjort 0-100 snabbare än i de länkar jag postade.

Det var också de första jag hittade vid en snabb sökning. Inte de bästa jag hittade. Jag har inte hoppat över något test där de fick sämre tider. (fatta vinken)

Det står också svart på vitt i modellguiden att 318is är snabbare.

Du har visat en enda källa (som inte är helt rättvisande) men inte ens där är 320i snabbare eller närmare än 0.4sekunder.

Hur blind får man vara?

Finns också ett test gjort din äskade teknikens värld där de testade alla E30 modeller 88 eller 89. Jag har det tyvärr inte här där jag är just nu. Men i det testet (som utfördes samma dag i samma väder) gjorde 320i 0-100 0,2 sekunder snabbare än 318i(M40).

Deras slutsats? "Varför finns 320i överhuvudtaget i modell programmet".

Så illa tycker jag personligen inte att det är. Jag gillade mina 320i.
Jag kommenterar inte Teknikens Världs tester. Har heller inte påstått att man litar på ett enda test. Tror knappast BMW har genomfört endast ett test heller.

Självklart kan man få en bättre tid på 320i än i modellguiden, precis som man uppenbarligen fått det på 318is. Det betvivlar jag inte.

Som sagt så har jag hela tiden sagt att 318is 16v är snabbare. Däremot ifrågasätter jag dina optimiska siffror på 0-100 och att skillnaden är så pass stor i acceleration.

Om 320i gjorde 0-100 0,2 snabbare än 318(M40) så är väl allt i sin ordning. Har inte påstått något annat där heller. Däremot presterar troligen 320i mycket bättre än 318i när vi kommer i hastigheter över 100 km/h då topphastigheten är betydligt högre på 320i. Men detta behöver vi ju inte diskutera då det inte var vad det hela handlade om.

Teknikens Världs slutsats är lika löjlig som hela den här diskussionen. Som nämnt ovan så är inte effekten hela körupplevelsen. Isåfall hade jag inte kört den bil jag har nu.

För övrigt ser jag den här diskussionen som avslutad för min del.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Jag börjar tröttna, svar till Olof.

Jag tycker inte 318is är något underverk, särskilt när det gäller prestanda rakt fram. Hade jag varit ute efter det had jag åkt 325i om jag skulle ha E30. M3 är utanför min liga men 325i är det definitivt inte.

Det finurliga med de test jag gjort är att vad man har för däck inte gör någon större skillnad för slutfarten. Tiden fram dit varierar mycket efter hur bra start jag gör och vilka däck som används. Men inte slutfarten i samma utsräckning.

Jag vet också att jag riktigt dåliga däck på en 318is och ganska bra på den andra och mina 320i låg det mitt imellan.

Likaså att har man gjort 20+ test med varje bil utspridda över minst 6 månader per bil så blir medlet ganska rättvisande.

Jag skrev redan ifrån början att jag trodde att både tiderna för 318is och 320i antagligen är i högsta laget i modellguiden.

Jag tycker det är ni två som är oskäligt partiska. Jag har ändå haft båda modellerna och jag gillade dem alla(alla 5). Jag övergav 320i efter för mycket task med motorerna och att 318is har ett chassi jag gillar mycket bättre. Raktfram prestanda var inte så viktigt i jämförelsen. Men jag tänker knappast blunda för verkligheten.

Ni verkar båda vara ungefär 18 och ha första bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.