|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag skulle behöva lite hjälp med val av ett bra dämpningsats till min BMW 328I, 95:a. Det skall vara en sats som går att justera i hårdhet, helst retur också. Har kollat på olika alternativ men jag är mest intreserad av Coilover modellen om ni vet vilken jag menar. Men problemet är att de företag jag har kollat med inte är säkra på ifall det går att montera ett par sådana utan att behöva använda spec plattor. Vilket jag absoult inte vill göra. Är det någon som vet något om detta? Har även kollat på Gula Koni, de som är höj och sänkbara via en ratt. Men tycker att de verkar billiga? Någon som har synpunkter. Tack på förhand. | |
|
Jag skulle definitivt rekommendera Konis dubbelt justerbara lågtrycks dämpare. Kontakta Ground Control eller TC Kline i USA (TC Kline utvecklar och testar coil-over chassisatser åt Koni). Sen har du ju även satser som bygger på Bilsteins högtrycks gas stötdämpare, t ex H&R som finns i många olika modeller. /RS2 |
|
|
Ok, hur kontaktar jag de företagen? Har du någon adress? Och vet du ifall de passar utan spec plattor? Tack för hjälpen. |
|
|
Ground Control - Länk TC Kline - Länk Koni - Länk H&R - Länk Bilstein - Länk /RS2 |
|
|
Det är alltid en bra idé att montera justerbara camber plattor fram samt förstärkta övre stötdämpar fästen bak om du ska installera coil-over stötdämpare. Du får också då förstärkta bussningar. Eftersom de flesta coil-over satser har 60 mm inner diameter på fjädrarna (2,5 tum i USA) så måste man ändå ha en annan övre fjäder skål på övre infästningen fram. Du hittar den mesta informationen via länkarna ovan. /RS2 |
|
|
Här är några detaljbilder på ett coil-over kit ifrån Ground Control (Koni D/A dämpare och Eibach racing fjädrar). De är extremt välbyggda och hållbara. Notera den justerbara camber plattan, rebound inställningen i toppen av Koni dämparen, compression inställningen i botten av fjäderbenet samt ringen för höjdinställningen. Fördelen med Cround Control är att du kan få vilken hårdhet du vill ha på fjädrarna samt anpassade stötdämpare som matchar dessa. Man kan också välja om man vill ha S/A (endast rebound) eller D/A (rebound och compression) Koni dämpare. Mer info finns på deras hemsida. /RS2 Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Och här är en länk till en mycket bra och enkel uppgradering av de bakre stötdämpar fästena. Använd gärna Z3 förstärknings plattan. /RS2 Länk |
|
| Hej,var kan man köpa nån av satserna? | |
|
Ok, Jo jag har varit inne på Ground Control och sätt deras produkter och det verkar som om det är riktigt fina grejer. Priser på 2499US verkar inte heller vara för dyrt. Men jag har inte sätt någonstans på hemsidan ifall de måste kompleteras med spec plattor eller inte. Det är viktigt tycker jag. Har kollat på deras hemsida och det verkar som om dom tillverkar satsen till just den bilen man har. Vet du hur de bakre dämparna ser ut. Finns ingen bild på hemsidan. Men vad jag förstår så skall det ingå 2st bakdämpare också som är justerbara. Föresten har du dom dämparna själv? Hur upplever du dom? Tack för den informationen du har get mig RS2, det är verkligen svårt att få tag på info om dämpare m.m. Inte ens försäljarna vet riktigt hur dom fungerar och om dom passar. |
|
|
Den här firman kan det mesta om fjädrar och stötdämpare: Länk ----BMW ///M3--- |
|
|
Sly, hur använder du bilen? Är du bara ute efter en lägre bil eller vill du ha bättre och sportigare vägegenskaper också? Kör du på bana något eller ska det bli en lätt tävlingsbil med bur och allt? Lite bereonde på detta så tycker jag att det finns många olika alternativ som du ska överväga. Själv har jag haft olika Koni och Bilstein chassi kit på diverse bilar och för min E46 M3 så har jag bestämt mig för Koni dubbelt justerbara lågtrycks gas / hydraliska stötdämpare med Eibach eller H&R linjära racing fjädrar ifrån Ground Control eller TC Kline Racing. Det finns många företag i Sverige som säljer olika chassi kit men väldigt få har någon som helst aning om hur de olika kiten fungerar i verkligheten på just din bil. Och än mindre kan de rekommendera olika kombinationer av fjädrar som fungerar bra tillsammans med andra chassi komponenter. Det är inte helt lätt att få en välbalanserad bil som fungerar bra i alla lägen. Så min erfarenhet är att om man ska köpa ett komplett coil-over kit så ska man göra det av något företag som själva håller på med bankörning och tävlingar på olika nivåer och kanske dessutom bygger tävlingsbilar åt andra. De som jag tycker är duktiga är t ex Evosport (som bl a säljer H&R kit), Turner Motorsport (Bilstein), Ground Control (Koni) samt TC Kline Racing (Koni) alla ifrån USA. I Tyskland så finns det inte så många som man skulle tro och de enda som jag verkligen kan rekommendera är Kelleners Sport (Bilstein). AC Schnitzer har också chassi kit (Sachs och Bilstein) men de använder exakt samma komponenter som alla andra och är dubbelt så dyra för motsvarande kit! Om du tittar närmare på vilka kit som Ground Control har så ser du att de har fyra olika chassi kit för E36 Länk (Advanced Race $2449, Race $1695, Track/School $1195 och Street $995) Ring och prata med Jay Morris! Det brukar ta några samtal innan man kommer fram till vilka olika alternativ som kan vara lämpliga. Det kan också vara bra att ta kontakt med någon i BMW Sport Club som tävlar och har stor erfarenhet av detta. /RS2 |
|
|
Vill börja med att tacka för att du tar dig tid att svara. Jag kommer använda min bil både i till vardagen samt till bana, därav valet till justering. Dämparna skall kunna ställas så att de är stenhårda till att de är normalhårda typ M3 original. De jag har på nu är M3 fjädrar. De är helt ok i stan. Jag vill ej sänka bilen (kanske max 1 eller 2cm), för då tar hjulen i hjulhuset. Har 18/235/35 däck runt om. Kan ej ha mindre fälgar för då får ej de eftermonterade Porsche bormsoken och 330mm skivorna plats. Bilen är för närvarande i en verksta och håller på att Turbo konverteras. 400 - 450Hp är mitt mål. Montering av dämparna är inga problem, det klarar jag av själv. |
|
|
Lyfter |
|
|
Sly, det låter som ett ganska seriöst och kul projekt du håller på med! :-) Nu när du har berättat lite mer så tror jag helt klart att du ska ha på ett ställbart chassi kit ifrån Ground Control eller TC Kline Racing baserat på Konis sport stötdämpare. Du kan då också köpa till flera Eibach eller H&R racing fjädrar i olika hårdhetsgrad för endast ca $50-60 stycket. Det är antagligen också en bra idé att byta ut krängningshämmarna samtidigt om du inte redan gjort det. Några kommentarer kring det här med hårdhet. Det är med fjädrarnas "spring rate" som du bestämmer bilens generella karaktär och balans samt hårdheten. Stötdämparens "compression" eller "bump" inställning används endast för att kontrollera bilens ofjädrade vikt och "rebound" för att ställa in dämpningen av fjädringsrörelserna och viktförskjutningen (lite förenklat). Så det här med att man kan ändra fjädringens hårdhet med inställningarna på stötdämparen är inte helt korrekt. I alla fall inte med en vanlig lågtrycks gas och/eller hydraliska stötdämpare. Det är dock lite annorlunda med en högtrycks gas racing dämpare men en sådan är inte speciellt lämplig att använda för vanlig gatkörning (även om det fungerar bra på Porsche med extremt kort fjädringsväg). Och de enklare gas stötdämparna kan det vara lite si och så med kvaliteten... Men om du ändå skulle vara intresserad av racing stötdämpare så kan du kontakta BMW Motorsport i Tyskland och fråga efter deras Gruppe N prislista. De har bl a Sachs och Bilstein högtrycks gas racing dämpare men då är priset därefter också... När du väl har ställt in höjden på bilen och gjort en "corner weighting" för att få en korrekt viktbalans och sedan hittat rätt inställning på stötdämparna med bra balans i bilen så lär du antagligen inte ändra på dem så ofta (om du nu inte har en ren tävlingsbil som du anpassar för olika banor). Om du tar kontakt med Ground Control och TC Kline Racing så kommer du att få flera bra råd ifrån dem men jag skulle nog satsa på dubbelt justerbart Koni kit (rebound och compression) även om ett enkelt justerbart (endast rebound) är betydligt billigare. /RS2 |
|
|
Här är ett utdrag ifrån manualen till Koni dämparna som kan ge lite mer information om hur man ställer in dämparna. /RS2 Koni Adjustment Tuning Guide ===================== Suggested Adjustment Procedure For Road Course Use Adjusting The Bump Damping Control ---------------------------------------------- Bump damping controls the unsprung weight of the vehicle (wheels, axles, etc.). It controls the upward movement of the suspension as when hitting a bump in the track. It should not be used to control the downward movement of the vehicle when it encounters dips. Also, it should not be used to control roll or bottoming. Depending on the vehicle, the ideal bump setting can occur at any point within the adjustment range. This setting will be reached when "side-hop" or "walking" in a bumpy turn is minimal and the ride is not uncomfortably harsh. At any point other than this ideal setting, the "side-hopping" condition will be more pronounced and the ride may be too harsh. 1: Set all four dampers on minimum bump and minimum rebound settings. 2: Drive one or two laps to get the feel of the car. Note: When driving the car during the bump adjustment phase, disregard body lean or roll and concentrate solely on how the car feels over bumps. Also, try to notice if the car "walks" or "side-hops" on a rough turn. 3: Increase bump adjustment clockwise 3 clicks on all four dampers. Drive the car one or two laps. Repeat step 3 until a point is reached where the car starts to feel hard over bumpy surfaces. 4: Back off the bump adjustment two clicks. The bump control is now set. Note: The back off point will probably be reached sooner on one end of the vehicle than the other. If this occurs, keep increasing the bump on the soft end until it, too, feels hard. Then back it off 2 clicks. The bump control is now set. Adjusting The Rebound Damping Control -------------------------------------------------- Once you have found what you feel to be the best bump setting on all four wheels, you are now ready to proceed with adjusting the rebound. The rebound damping controls the transitional roll (lean) as when entering a turn. It does not limit the total amount of roll; it does limit how fast this total roll angle is achieved. How much the vehicle actually leans is determined by other things such as spring rate, sway bars, roll center heights, etc. It should be noted that too much rebound on either end of the vehicle will cause an initial loss of lateral acceleration (cornering power) at that end which will cause the vehicle to oversteer or understeer excessively when entering a turn. Too much rebound control in relation to spring rate will cause a condition known as "jacking down". This is a condition where, after hitting a bump and compressing the spring, the damper does not allow the spring to return to a neutral position before the next bump is encountered. This repeats with each subsequent bump until the car is actually lowered onto the bump stops. Contact with the bump stops causes a drastic increase in roll stiffness. If this condition occurs on the front, the car will understeer; if it occurs on the rear, the car will oversteer. 1: With rebound set on full soft and the bump control set from your testing, drive the car one or two laps, paying attention to how the car rolls when entering a turn. 2: Increase rebound damping three sweeps on all four dampers and drive the car one or two laps. Repeat step 2 until the car enters the turns smoothly (no drastic attitude changes) and without leaning excessively. Any increase in the rebound stiffness beyond this point is unnecessary and may in fact be detrimental. Exception: It may be desirable to have a car that assumes an oversteering or understeering attitude when entering a turn. This preference, of course, will vary from one driver to another depending on individual driving style. |
|
|
Hej, Jag kommer nog att välja kittet ifrån Ground Control. Vill bara tacka dig för all den hjälp jag fått ifrån dig RS2. |
|
|
Sly, fick du tag i dessa grejor? Jag har i dagsläget ställbara Koni dämpare runt om på min 328i -95 och undrar om man bara kan köpa själva fjädrarna+ Någon som vet? Jag har mailat till företaget men får inget svar. /Fidde766 |
|
|
Fidde766, Eibach racing fjädrar i olika längder och hårdhet hittar du hos OCL Brorssons i Norrköping och deras återförsäljare. /RS2 |
|
|
Fidde766, Eibach racing fjädrar i olika längder och hårdhet hittar du hos OCL Brorssons i Norrköping och deras återförsäljare. /RS2 |
|
|
Sly: om du bygger turbo i din 328 cad har du då i din m3 om man får fråga?? vem är det som står för turbo bygget?? Min M3: Länk |
|
|
KW Inox Line finns väl med justerbar retur ochså. varför detta nu egentligen är så väldans nödvändigt om jag får fråga.. kostar mer än det smakar om du frågar mig. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.