|
|
|
|---|---|
|
Heel-and-toe From Wikipedia, the free encyclopedia This article is about the driving technique. For the similarly named drumming technique, see Heel-toe technique. Not to be confused with left-foot braking. Heel-and-toe shifting[1] is a driving technique used mostly in performance driving,[2] although some drivers use it on the road in everyday conditions in the interest of effectiveness. It involves operating the throttle and brake pedals simultaneously with the right foot, while facilitating normal activation of the clutch with the left foot. It is used when braking and downshifting simultaneously (prior to entering a turn), and allows the driver to "blip" the throttle to raise the engine speed and smoothly engage the lower gear. (See Synchronized transmission.) Usage Heel-and-toe shifting and heel-and-toe-double-clutching (described below) is used before entry into a turn while a vehicle is under braking, preparing the transmission to be in the optimal range of rpm to accelerate out of the turn. One benefit of downshifting before entering a turn is to eliminate the jolt to the drivetrain, or any other unwanted dynamics. The jolt will not upset the vehicle as badly when going in a straight line, but the same jolt while turning may upset the vehicle enough to cause loss of control if it occurs after the turn has begun. Sporting vehicles are usually modified (if necessary) so that the heights of the brake and accelerator pedals are closely matched when the brake is sufficiently depressed, and the pedals are not too far apart to permit easy use of heel-and-toe. The name stems from pre-WW2 vehicles where the accelerator pedal was in the centre (between the clutch on the left and the foot brake to the right). The brake was able to be operated with the heel whilst the accelerator pedal could be simultaneously pressed with the toe. The technique is carried out in modern cars by operating the brake with the toe area, while rocking the foot across to the right to operate the throttle with the right side of the foot. With practice, it becomes possible to smoothly and independently operate both pedals with one foot. The technique is common in all forms of motorsport, especially rallying. As the power band of most rally cars is high in the rev range, this technique can also be used to ensure that engine rpm does not drop below the power band of the car while under braking. If this happened there would be a delay between the driver accelerating after the corner and when the car responds; this is especially true in turbocharged cars. This technique ensures that maximum power can be reached the instant the brake pedal is released and the accelerator fully depressed. Heel-and-toe-double-clutch is the technique of downshifting more than one gear to use engine braking in the intermediate gear. This provides maximum braking and optimal engine RPM for exiting the corner. While this is not double-clutching in the traditional sense, the term is used to describe this technique since the clutch is pressed more than once. Länk ************************************************ Jag heel-and-toe:ar ibland, rätt kul när man fått in tekniken. Något panelen använder sig av (speciellt de med lite sportigare ekipage)? | |
|
Trots att jag läst texten är jag lite osäker på fördelen. Jag tänker att man oftasr bromsar och växlar innan kurvan om inte kurvan är lång och sedan kniper på slutet? Är i alla fall inget jag gör eller har haft behov av hittills. När gör du det? |
|
|
Kort fattat: fördelen är när man kör på gränsen. Vid nerväxling och kraftig inbromsning så är det lätt hänt att man låser upp dom drivande hjulen om man inte matchar varvtalet på motorn. Den extra motorbromsverkan man får vid nerväxling flyttar bromsfördelningen för ett ögonblick. Vid vanlig körning så finns de knappt någon fördel förutom att det blir bekvämare att åka med. Mindre ryckigt om man nu ska hålla på och motorbromsa så mycket. Det sliter väl minimalt mindre på kopplingen om man hanterare det.. Jag brukade öva på detta när jag körde mycket bil i tjänsten, blev riktigt bra på det till slut, men jag vet inte om de sitter än. I vissa lägen kunde man till och med växla utan att koppla men det var en riktigt sliten sliten låda där växlaren bruka trilla ur om man tog ett farthinder lite för hårt.. |
|
|
Mästaren på hell & toe-tekniken Finns dock ingen fördel med detta i några andra fall än full attack på en bana. |
|
| Grym video spacco. Tubsockor och loafers! Min automat I 335:an gör detta själv vid nedväxling när man växlar manuellt eller kör riktigt hårt. Men jag är långt ifrån Ayrton annars tror jag.... | |
|
Det är nog inte många som ligger på Sennas nivå vad gäller det där samspelet. I motorsporten är detta något som lagts på hyllan, undantaget klassik racing. Moderna rally/racing-bilar har numera sekventiella lådor vilket innebär att vänsterfot kan bromsa samtidigt som högerfot kan gasa. Fult nog kallas även detta heel&toe för resultatet vid attack blir detsamma.. Moderna prestanda-bilar har ofta "mellangas"-automatik. En äkta, väl bemästrad heel&toe-teknik är däremot mer effektiv enligt min mening. |
|
| finger-tå-pps-känsla | |
|
Kan inte påstå att jag gör det vid särskilt många tillfällen. Ibland vid skarpa motorvägsavfarter om man kommer lite snabbare. Eller om man råkar köra på en serie kurviga vägar och är på humör. Inte för att det ger så mycket, utan snarare för att... jag kan. :) Man är ju koko på det sättet att när man inser att man inte kan något så vill man lära sig det 100% och jag är inte på 100% ännu. Jag tycker också det verkade ganska meningslöst innan jag kunde, men när man sätter en klockren heel-and-toe växel 6->5, 5->4, 4->3 på väg in i kurvan så känner man sig lite mer Senna helt enkelt. Det är liksom roligt och tillfredställande. Själen får sitt. Som knäskrap med hoj. OK, jag vet vad ni tänker; "hjulet snurrar men hamstern är död"? :) |
|
|
Det här inlägget framkallar många minnen från tiden när man hade div suspekta fordon som måste köras på detta vis för annars la dom av :) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
I dagsläget har jag ingen manuell bil men dom manuella BMW jag haft så är det skoj att köra heel&toe vid rolig landsvägskörning. Har även använt tekniken flitigt vid is-körning. Desto halare underlag, desto mer kontroll. Som nämnts tidigare blir man rätt nöjd när man lyckas med den perfekta matchningen :) BMW är dessutom som gjorda för heel&toe med sin stående gaspedal. |
|
|
Och när man väl lärt sig heel-toe så man tycker det funkar så är det bara att lägga till vänsterbroms också, så har man ytterligare en dimension som kräver ännu mera känsla och koordination i fotarbetet...(!) |
|
|
PS: Jag har sett någon gammal film med Walter Röhrls fotarbete där han kör en tidig men våldsam grupp B Quattro, med H-mönstrad växling (förmodligen synkroniserad dessutom) där han kombinerar tå-häl och dubbelkoppling med vänsterbroms (!!!). Att fixa det fotarbetet i de hastigheterna på en rallysträcka, med dåtidens bristande fjädring och väghållning, det kräver en del fotarbete. Vänsterbromsning var då en förutsättning, dels för att stabilisera bilen men framförallt för att hålla uppe turbotrycket. På den tiden saknade respons-system och liknande hjälpmedel samtidigt som man hade grymt stora turboaggregat som jämförelsevis hade en extrem fördröjning och därmed också en ännu extremare ketchup-effekt. Inte att förglömma, mitt i allt detta arbete av föraren så ska han dessutom ta till sig CoDriverns noter om han ska klara nästa sväng (eller om de överhuvudtaget ska överleva...). På den tiden kunde enskilda specialsträckor ganska ofta vara 6-10 mil (i dag i normalfallet max ca 3 mil, av säkerhetsskäl...). Då innehåll en tävling ofta totalt 100 mil specialsträckor eller mer (i dag oftast max ca 35 mil...). Som sagt, nu är det bara att ni ger er ut och övar på vänsterbroms... |
|
| Vänsterbroms är ju fint om man behöver hålla ut en sladd på snö och lättare att lära sig än detta tycker jag. | |
|
Ja jag kommer på mig själv ibland med att använda vänsterbroms "till vardags" när det är riktigt halt, både i min xDrive och i min PickUp. Jag gör det framförallt för att undvika understyrning och för att stabilisera upp riktningen. Men när jag körde kompisens Quattro (hopplöst understyrd!) och rent reflexmässigt vänsterbromsade för att få den att styra; då typ "tvärstannade" den, måste vara något grovt konstruktionsfel... |
|
|
Använder alltid Heel and Toe i min Golf GTI. Främsta fördelen som jag ser det är mjuka nerväxlingar plus att det sparar något på drivlinan som slipper rycken. Har tidigare kört automatväxlad E39 som förstabil men i princip så fort jag köpte den manuella Golfen började jag med Heel and Toe då det blir mycket ryckigt vid nerväxlingar annars samt att det låter snyggare inne och utifrån bilen framförallt vid heel and toe till höga varvtal. Är mycket sällan jag åker med någon som gör det dock och det blir också obekvämt vid nerväxling. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.