AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
58.942

Motorolja 5W-40 klassad BMW LL-04, finns flera?

Sida 6 av 10
Ka
23
KalleXX
520dA-09
Johan, här har du länk till mer utförlig information från oljetestet: Länk

Det jag gillar med AMSOIL är framförallt att de publicerar sina tester och att dessa tester kan reproduceras av andra (ASTM standard). Mig veterligen är de ensamma pm detta i hela Oljebranchen. De är seriösa och prackar inte på något som de inte har stöd från publicerade tester.

Kolla upp vad de har i sitt rapportarkiv vetja.

Ka
23
KalleXX
520dA-09
Hej!
Ett utförligt 5W30 test här: Länk

Finns fler rapporter som kan vara intressanta.

KalleXX

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det första testet var väl samma som du redan länkat till!?

Håller med om att det är hedervärt att redovisa testresultaten öppet, MEN om man strävar efter att redovisa en olja med bra kallegenskaper väljer man en lågviskös olja (inom SAE-klassningen men troligen i det lägre intervallet) och då får man samtidigt oftast en olja som tunnas ut mer än en mer högviskös olja (som konkurrentoljorna KAN vara) vid högre temperatur = tunnare oljefilm = lägre filmstyrka = högre risk för slitage. Så visar man tester på kallegenskaper är det samtidigt rimligt att man visar en jämförelse på hur de olika oljorna tunnas ut vid t ex. 100 eller 120 grader C. Nu redovisar de iofs ett HTHS-test med bra resultat i det första testet med 10W30-oljan, men inte i det andra med 5W30-oljan.

Jag säger som sagt inte att Amsoil gör dåliga oljor, men man måste ta alla dessa reklamtester (som iofs verkar vara relevanta till viss grad då de är standardtester för oljor som används av alla inom branschen) med en stor nypa salt, särskilt om man bara får ett väl valda testresultat.

T ex. skulle man kunna ta ut testet med högtemperaturoxidation och hävda att Castrololjan är bäst, eftersom den oxiderar minst vid hög temperatur...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
23
KalleXX
520dA-09
Hej igen!
Dina kommentarer är av principiell natur, men vad säger du om testresultaten mer specifikt?

Reklamtest: Visst är det god reklam för Amsoil i.o.m. att de testar bra (i standardtester att komma ihåg, inga hitta på tster).

Det finns kända märkesoljor testade vilka rent utav sagt presterar otroligt dåligt i t.ex. viskositetststabilitet. Dessa oljor skulle enl. testerna inte platsa i den viskositetsklass de är stämplade för.

De har även resultat från verklig användning (taxibolag etc).

Menar du att testresultaten ej säger något om hur oljan uppfyller det syfte den har i avsedd användning? Om det är så, så har ASTM misslyckats i utformningen av sina tester som avser just säga något om hur oljan presterar för det avsedda syftet.

De har ju t.ex. ett test som visar hur en olja presterar under stora skjuvkrafter och höga temperaturer. Det ska ju just säga något om dina utlägg kring förtunning under höga temperaturer.

Här har du ett ett test som visar viskositetsstabilitet över tiden: Länk

Hur kommer det sig att Amsoil visar sina testresultat och inte de stora drakarna?
Vad säger detta om vad de stora drakarna anser om sina konsumenter?

mvh
KalleXX

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sen kan man ju fundera lite över hur det är möjligt att motorer fungerar problemfritt (ur smörj och slitagesynpunkt) i 50000 mil även med "dåliga oljor", dvs hur stor betydelse har dessa parametrar egentligen?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
AM-soil, roligt namn på en oljeleverantör :). Den här oljan är väl bland det bästa man kan köpa: Länk , finns även som 5W30, 15W50 och 20W60. Dyr dock o förmodligen overkill för alla utom för den som kör tävlingsbil, på riktigt...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det är inte så lätt att uttala sig annat än generellt när du blandar in så otroligt många testparametrar och inte minst olika oljor som dessutom är av helt olika typer (allt från jämförelser mellan "syntetiska oljor" (av vilka en del av jämförelseoljorna troligen inte är - utan av mineraliska EHVI-typ), till jämförelser mellan äkta syntetoljor med andra oljor av olika typer (mineraliska, EHVI och syntiska) och sist ett enskilt test av oljor för tunga diselmotorer...
Här blir det som att "jämföra pickar och morötter", det blir i bästa fall bara förvirranden, där man lätt kan plocka ut väl valda jämförelser och få belägg på att sin produkt är bäst.
Att jämföra äkta syntetoljor med mineraloljor är rätt meningslöst eller åtminstone extremt förutsägbart - där kan man redan innan testerna med säkerhet säga att syntetoljan kommer att utklassa mineraloljorna i merparten av testerna.

Man måste nog till att börja med inse några saker:

1. Det är mycket ovanligt att motorer havererar pga. dålig smörjning numer, t om i motorer som sällan eller ens aldrig får ett oljebyte. Oljorna idag är vida mycket bättre än de var för bara tio tjugo år sedan.
I de fall där rent slitage ger problem, brukar det nästan alltid vara i kombination med en bristfällig motorkonstruktion (t ex. fallet med äldre BMW-motorer och kamaxelsmörjningen, eller vissa av SAABs turbomotorer där turbon var placerad nära oljetråget som i sin tur värmde upp och koksade oljan) och/eller extrema körförhållanden.

2. Moderna motortillverkare har egna krav på oljeprestandan som är knutna till specifika testmotorer som är relevanta för motortillverkaren - det är därför det finns biltillverkarspecifika oljeklassningar numer. Dessa klassningar går långt utanför de standardiserade testerna som återfinns i API och ACEA-klassningssystemet. Så om oljan uppfyller biltillverkarspecifika kraven som ställs, är det en mycket bra olja för just den applikationen.

3. I USA är merparten av kunderna extremt konservativa när det gäller olja och dessa kunder anser generellt att syntetolja är onödigt eftersom de alltid har fungerat och framförallt är det onödigt dyrt (prisskillnaden mellan syntetolja och mineralolja är mycket större i USA än i Sverige/Europa). Väldigt många bilägare i USA lämnar i bästa fall in sin bil till en "Lube Shop" där man slår i "billigaste tänkbara oljan bara för att kunden bara ser till priset på kvittot", få kunder frågar ens om kvaliteten på den olja som slås i motorn.

4. Amsoil är ett förhållandevis litet märke på marknaden och de försöker givetvis fånga upp "nisch-kunder" i form av extra motorintresserade kunder som är mer insatta och inser att syntetoljor är bättre än mineraloljor i de allra flesta fallen.

5. Det finns andra oljemärken som har ännu bättre prestanda än Amsoil, t ex. brukar Royal Purple generellt och Motuls esterbaserade oljor lyftas fram prestandamässigt av många.

6. Marknadsföringen i USA har en annan dignitet än den vi är vana vid här i Sverige. T ex. har Quaker State en "offentlig utmaning" till alla andra oljetillverkare där de vill att de skall ställa upp med sina oljor i ett "wear-test". Men ingen annan oljetillverkare har nappat på erbjudandet - därmed använder sig QS av detta i sin marknadsföring och påstår att ingen annan vågar då QS-oljan är "bäst"...varför har inte Amsoil nappat på detta - tja det får du fråga dem om!

7. Det finns mängder av offentligt genomförda tester som visar på hur bra olika oljor fungerar, t ex. gjorde ju Mobil ett "one million mile - test" där de körde en E30 325i i en miljon miles med Mobil1-olja (givetvis gjordes normala olje- och oljefilterbyte under det testet) och sedan plockade de ner motorn och kunde då inte hitta något påtagligt slitage ens på kamaxlarna...är den oljan då bäst, tja säg det men det är helt uppenbarligen en bra olja!

Varför inte "drakarna" publicerar sina tester offentligt får du givetvis fråga dem om, men jag misstänker att det är ganska enkelt: 99,9% eller fler av kunderna bryr sig inte om dem och ens bland de som efterfrågar testresultaten förstår nog ändå inte vad resultaten visar. Med andra ord är det nog väldigt få kunder som vill och/eller kan tolka testresultaten.

Återigen får jag kanske påtala att Amsoils oljor inte är dåliga, men ta marknadsföringen med en stor nypa salt!
Och jag håller som sagt med om att det är bra att man använder sig av branschstandardiserade tester. "Hittepå-tester" säger sällan något relevant om oljans egenskaper även om det kan verka så på Youtube.

Mvh
Johan B

Ka
23
KalleXX
520dA-09
Tack Johan för ett utförligt svar 😀. Visst är det så att AMSOIL väljer vilka oljor de ska testa mot. De arbetar framförallt mot de konservativa Amerikanerna som ännu inte har förstått poängen med synt (Castrol förstörde syntbranchen, de svinen ...), vilket du förstår.

De har jämfört sig med bl.a Motul 300 V och Royal Purple. De blev utpresterade. De har utförligt testresultat för MC oljor (det var då jag upptäckte firman).
Jag håller mig till AMSOIL tills jag hittar någon som jag tror fungerar bättre.

Amsoil spelar med (mest) rent mjöl i sina påsar ser det ut som. De har dock tagit bort detta med att de bara har PAO basolja i sina oljor numera (en Castrol effekt kan jag tro). De kanske börjar fuska de med i ärlighetens namn...

Med vänlig hälsning,
KalleXX

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
KalleXX, tja det "fuskas" nog rätt friskt i branschen när det gäller ordet "syntetisk".
T om. Mobil har börjat blanda in EHVI-olja i sina Mobil1-oljor (som de tidigare stolt deklarerade alltid var äkta syntetoljor). Castrol har precis som du skriver öppnat "Pandoras Ask" marknadsföringsmässigt när de fick domstolen i USA att acceptera högraffinerade mineraloljor som "syntetiska", men det innebär inte automatiskt att alla deras "syntetiska oljor" är mineraloljor, tvärtom har de rätt många äkta syntetoljor i sortimentet - problemet är väl bara för en normalkund att kunna se genom reklam och om man vill: hitta eller ens förstå produktinformationen som kan tala om vilken typ av olja det egentligen är..

Att Amsoil har tagit bort deklarationen att de bara har PAO-basoljor är inte nödvändigtvis negativt, det KAN vara så att man börjat blanda in t ex. syntetiska esterbasoljor också...

En EHVI-olja är mycket billigare att framställa än en äkta PAO- eller ännu hellre en esterbasolja, så kan man få kunden att betala lika mycket som för en äkta syntetolja, men leverera en billigare mineralisk olja till kunden, då tjänar man mer pengar. ;o)

Frågan vad som är bäst är alltid intressant och jag säger nog att svaret brukar bli:
Det beror på....!

Motfrågan får väl bli:
Vad är definitionen på "bäst"?

Man kan ta ett exempel:
Det är positivt att oljan är lättflytande som kall så oljecirkulationen och smörjningen kan komma igång snabbt och samtidigt ge en mer lättstartad motor, men samtidigt vill man ofta att oljan inte blir för tunn när den är varm så att oljefilmen blir för tunn och brister (= slitage i motorn).
Slutsatsen av det är att det kan vara "bäst" att oljan har ett brett viskositetsindex och uppfyller både låg kallviskositetsklassning men samtidigt en hög varmviskositetsklassning, dvs. att oljan är "bred" viskositetsmässigt. Detta är fullt genomförbart med dagens oljeteknik och man kan gå olika vägar dit.
Men då dyker svaret "det beror på" upp!
T ex. vad och hur oljan skall användas?
Har man få eller inga kallstarter kanske det är onödigt med en 0W-olja rent viskositetsmässigt. Har man en modern och ny bil, kanske det är onödigt att ha en för hög varmviskositet, då toleranser i moderna motorer kan fungera lika bra eller t om bättre med t ex. en XW30 eller XW40-olja än t ex. en XW50 eller XW60-olja. Men har man en äldre och/eller sliten motor, kan den må mycket bättre av en väldigt hög (tjock) varmviskositet. Samma sak om motorn används inom t ex. racing med mycket hårdkörning och få eller inga kallstarter eller åtminstone ingen hård belastning när oljan är kall.

Sedan får man fundera lite på HUR har man fått oljans viskositet att bli bred.
En riktigt bra basolja är ofta naturligt bred viskosistetsmässigt, medan enkla mineraloljor är naturligt "smala".
Men det går att få en enkel mineralolja att blir väldigt bred viskositetsmässigt om man tillsätter VI-förbättrande additiv. De fungerar tekniskt så att de är långa kolvätekedjor som i kallt tillstånd är ihoprullade till en liten "boll" men när de blir varma vecklas de ut och blir långa "trådar", dessa trådar bromsar oljans flytbarhet och gör den "tjockare". Man tillsätter helt enkelt dessa additiv i en "tunn" basolja för att få den lättflytande kall men samtidigt hindra den att bli allt för blaskig när den blir varm.
Så långt är allt bra, MEN tyvärr slits dessa additiv och tuggas sönder till allt kortare kolvätekedjor som därmed tappar sin förtjockande funktion OCH samtidigt bildar resterna oönskade föroreningar i oljan. Då får man effekten att under slitaget av oljan blir den allt blaskigare när den är varm samtidigt som det bildas smuts som i sin tur kan öka slitaget ytterligare på oljan. Samtidigt får man komma ihåg att ju mer additiv man tillsätter i oljan, desto mindre utrymme blir det för oljan i sig att smörja.
"Bäst" rent tekniskt är att använda en bra basolja/basoljor och inte tillsätta en massa onödiga additiv i oljan - men det gör givetvis oljan dyrare...vilket leder en in på frågan "hur ofta byts oljan"? Körs motorn väldigt lite mellan bytena, kan kanske en enklare basolja med mer additiv vara helt ok, men körs den längre sträckor kan det resultera i att man i slutet av oljebytesintervallet kör med en mycket tunnare olja än man tror sig göra (som dessutom är onödigt mycket förorenad av nerbrutna VI-förbättrande additiv).

Jag är övertygad om att så länge du väljer rätt Amsoil-olja, utifrån användningsområde, kan du sova lugnt på nätterna. ;o)

Själv har jag kört med många olika oljemärken i min BMW som snart har rullat 40.000 mil utan några tekniska problem (om man bortser från att vattenpumpen gick vid ca 30.000 mil, men det har inget med oljan att göra) - den drar fortfarande ingen olja och går mjukt och tyst och har den kraft som man förväntar sig av den. Dessutom drar den förvånansvärt lite soppa! Kort och gott jag kan nog dra slutsatsen att motorn är helt frisk trots milen.

Dock har jag alltid använt bra oljor av olika märken (syntetiska i de allra flesta fall, men även några EHVI-oljor där tillverkaren skrivit "syntetisk" på) i lite olika viskositet (0W30, 0W40, 5W40 och några gånger 5W50). Jag har dessutom alltid bytt olja ungefär halvvägs in i det angivna oljebytesintervallet, så ny olja och filter har det blivit ungefär var 1250:e mil.
Jag är rätt övertygad om att man kan slarva rätt friskt med oljebytena utan att det märks de första 10.000 milen eller så, men när motorn har gått 20.000 mil eller mer, lär man märka om den har fått bra olja i rätt bytesintervall.

Mvh
Johan B

Ka
23
KalleXX
520dA-09
Bra Johan, du sprutar ur dig goda kunskaper till den breda skaran.
Själv har jag läst på i ren hobbyverksamhet/tidsfördriv på den gratisinfo som kommer ut på webben. Den bästa siten jag har hittat är denna Bob Is The Oil Guy Länk . Den kanske du redan är med i?
Den är Amerikansk och man får vara beredd på att vara en "foreigner".

Till alla som följer denna tråd, kolla upp BITOG siten. Den handlar om mer än smörja.

Lite OT:
- Jag jagar efter bättre smörja än ZF LG6 till min automatlåda GA6HP19Z. Med bäst menar jag givetvis en som är bäst anpassad till våra Nordiska förhållanden. Finns det en sådan ATF olja?
- Smörja till slutväxeln, något bättre än Castrol SAF-XO? Kanske LE?
Om någon undrar varför så är det för att jag vill ha det bästa helt enkelt.
- Det är för lite diskusion kring oljefiltren. Var får man tag på de s.k. nanofiltren (syntfilter) till våra kara BMWs?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du vill ha den bästa filtreringen skall du helt klart använda dig av ett by-pass-filtersystem. De tar ut en liten del av oljecirkulationen och låter oljan filtreras i en separat slinga. Då kan kan använda mycket mer finfiltrerande filter och dessutom lägga till funktioner som t ex. vatten/drivmedelsförångare. Sådana filter kan filtrera effektivt ner mot 3 micron - så finfiltrerande filter kan man inte ha i ett fullflödessystem eftersom det skulle hindra oljeflödet i systemet = nästan inget oljeflöde = ingen olja som smörjer...dvs. ett fullflödesfiltersystem kan av naturliga skäl inte filtrera för "fint" eftersom det skulle störa oljeflödet.

Ett by-passfiltersystem kostar 3-4000kr ungefär men i teorin (praktiska och vetenskapligt utförda tester har genomförts på lastbilar i verklig trafik som styrker teorin helt) kan man köra mer än en miljon miles utan att byta olja alls med sådana filter...(en sanning med liten modifikation då man måste byta finfilter regelbundet vid ca 5000 mil och då försvinner någon eller t om några liter (till större motorer kan man använda större filter - dock med samma filtreringsgrad) av oljan i filtret och den mängden skall ersättas av ny olja vid filterbytet).

Automatlådeoljan kan jag inte svara på, snarare skulle jag råda dig att INTE använda annan olja i en automatlåda än exakt den typ/klassning som tillverkaren rekommenderar. Det finns många exempel på där någon slagit i "bättre olja" än vad som rekommenderas och sedan får de problem - en modern automatlåda är en tekniskt komplicerad pryl!

Jag har varit inne och kikat lite på BITOG, och det finns en del matnyttigt MEN också en hel del "förståsigpåare" som tror sig veta lite bättre än de gör i verkligheten, så man får vara lite källkritisk!

Mvh
Johan B

Johan B: Vilken motorolja använder du dig av? Aral, Mobil, Shell?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just nu är det Aral 0W40, men jag har använt Valvoline, Castrol, Mobil, Kendall och några märken till....det har ju blivit några byten på nästan 40.000 mil och ca 1250 mil mellan bytena. ;o)

Blir faktiskt i runda slängar 32 byten á 6,5 liter = 208 liter = ett helt oljefat!
Om man räknar på 0,8 liter bensinförbrukning i snitt, så blir det nästan 32 kubikmeter bensin som i sin tur kostat kanske 375 000 kr...hugaligen man blir lite fundersam när man börjar räkna på detta sätt!

Mvh
Johan B

Ka
23
KalleXX
520dA-09
Jaha du Johan, jag har inte lärt mig något nytt. Du vill inte kommentera Amsoils tester i mer detalj, utan gör omsvepande kommentarer. Dock matnyttiga allmäna råd.

Visst, man ska inte stirra sig blind på detta med tester och ta det som en sanning kring hur oljan presterar i ens verkliga tillämpning. De standardiserade testerna har ett syfte och ger fakta på bordet. Jag litar på fakta lite mer än an vad någon säger om smörjorna (vad någon upplever av smörjans prestanda spelar roll, givetvis)

Litte galla har jag spytt på Castrol och de kan nog ha bra smörjor de med. Deras Edge underpresterar i smörjning mot Amsoil dock => Ingen Egde i min motor. Detta som hände med Castrols syntbenämning sänkte min respekt för det märket rejält. De går inte att lita på och Mammon är det som gäller fullt ut.

Detta med ATF oljor: ZF LG6 säges vara en Shell olja. Alltså lönar det sig nog att se vad andra oljetillverkare har. Att bara hålla sig till original gynnar nog mer det avtal BMW har med smörjeleverantören. Jag litar dock mer på vad ZF säger om oljebyteintervall än vad BMW säger.

Bypass filtersystem är bäst, helt klart. Det finns fullflödes nanofilter på marknaden, i USA. De vill jag ha. Amsoil, K&N etc har dessa.

KalleXX

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
KalleXX, vad är det att kommentera?

Testerna utförs enligt standard och du plockar fram de tester du anser styrka att Amsoil är bäst...skulle nästan kunna tro att du säljer oljan i fråga! ;o)

Om man utgår från ditt resonemang att alla andra oljor underpresterar, skulle vi ha en gigantisk fordonspark med skurna motorer - så är ju inte fallet!

Än en gång: Kolla på vilka klassningar oljan har, är det rätt klassning och man byter olja regelbundet, kommer motorn att må bra och gå långt mycket längre än de flesta behåller sina bilar innan de skrotas ut pga rost eller elfel.

Mvh
Johan B

Ka
23
KalleXX
520dA-09
Okey Johan!

"KalleXX, vad är det att kommentera?"
- Jo, det som faktiskt testas och resultaten, lite mer i detalj. Kanske resonera lite om de ger god vägledning eller ej om smörjan är bra eller ej. Allmäna ordalag om att ta de med "nypa salt" duger ej anser jag.

Edit: En bra länk till 5W30 SYNT oljetest här (ref: G3115): Länk
Se på de oljor som skiljer sig i "four ball wear test" (smörjegenskaper). Edge ligger illa till, relativt! Jag vill påstå, relativt, att Edge är en slitolja ... :-)!

"Testerna utförs enligt standard och du plockar fram de tester du anser styrka att Amsoil är bäst...skulle nästan kunna tro att du säljer oljan i fråga! ;o)"
- Jag vill upplysa församlingen om att det finns tester (som kan reproduceras och repeteras och utformade för de syften smörjan är tänkt för) och att vem som helst kan därifrån bedömma oljornas egenskaper. Detta kan hjälpa en att ta beslut om vilken olja man väljer.

"Om man utgår från ditt resonemang att alla andra oljor underpresterar, skulle vi ha en gigantisk fordonspark med skurna motorer - så är ju inte fallet!"
- Det var ju en rejäl övertolkning. Det handlar om relativa resultat. Den som presterar sämst kanske duger om oljan byts lite oftare än den som presterar bäst. Jag skulle dock tro att om man bara kör med de sämre oljorna så lär det visa sig i slitage, avlagringar etc.

"Än en gång: Kolla på vilka klassningar oljan har, är det rätt klassning och man byter olja regelbundet, kommer motorn att må bra och gå långt mycket längre än de flesta behåller sina bilar innan de skrotas ut pga rost eller elfel."
- Absolut. Jag kör med Amsoil LL-04 klassad 5W30 i min diesel.
Trots att den smörjan är long life klassad, kommer jag byta den på halva sträckan.

Lilla Amsoil kan nog inte ändra branchen så att fler visar testresultat som backar upp en del minst sagt kaxiga uttalanden. Ett exempel: Royal Purple menade att deras olja var "bäst" i en egenskap. Amsoil kunde visa att så inte var fallet i ett av sina tester. Royal Purple ljög så att näsan gick några varv runt detta klot ... de bestred inte heller Amsoils testresultat, därför att det inte var lönt :-)!

Fler bolag som Amsoil om får jag be!

Länk
Såg detta inlägg på detta forum...Länk

-----------------------------------------------------------------------------------

Bowtieman31 Bowtieman31 is offline
Road Master
Default RE: I HATE AMSOIL synthetic oil !
Okay cj, do you really want to re-open this can of worms again? Evidently so. You want some of what I got? Well here goes. Some of us on this forum are actually intelligent enough to base our opinons on facts and experience, rather than,some oil analysis paper/essay/report.
As stated earlier by RoadHawg, we all are entitled to our own opinion. To those that are happy with Amsoil and their products, I say that is wonderful for you to have found a product you aresatisfied with. However, I don't want, or need you to try to convince me that it is the ultimate lubricant and save-all for the internal combustion engine.
I have been an automotivemechanic since the mid 1960's. I've built, rebuilt, modified, customized, hot-rodded and drag raced more vehicles than any sane man has a right to do. During that time, I used all kinds and brands of lubricants, Some were good, some not.
In the mid 1970's, Amsoil was just gaining some popularity, and was touted as the absolute best lubricant ever invented. The oil was priced at $5.00 per qt. and the filters were $15.00 ea. Recommended service interval was 5,000 miles.
I had a customer that was totally sold on the Amsoil product and was convinced that it was the greatest invention since sliced bread.
Both, he and I purchased brand new vehicles at the same time. A pact was made that he would use only Amsoil in the engine, and follow the recommended service interval for 100K miles in his vehicle. I, on the other hand would maintain my vehicle with good ol' Valvoline oil and Hastings or Wix filters at a service interval of 3,000 miles, for 100K miles.
At 100k miles both engines were removed from the vehicles, torn down, inspected and measured for wear. The results were quite interesting. First of all, neither engine was any cleaner on the inside than the other. There was no sludge andminimal ash deposits inboth. All main and rod bearings in both engines were just starting to wear into the copper. There was no measurable wear on either crankshaft. The timing gears and chain were worn the same amount. The camshaft and lifters were worn the same, all lifters were worn concave on the bottoms. The valve guides in both engines were worn .001 oversized. The rubber valve guide seals were hard and brittle on both engines. And most importantly, all cylinders on both engines were wornwith .006 -.008 taper.
Conclusion: Amsoil was NO better than good ol' Valvoline. Amsoil was NO worse than good ol' Valvoline. The ONLY real difference between the two was the cost for maintenance. Amsoil $40.00 for each service. Valvoline $12.00 for each service. Do the math, my customer spent $400.00 more than I did for the same amount of wear and tear on his engine. The other lesson learned here was that regular maintenance is the best thing for your engine and, for the most part, will prevent you from having a major engine failure in your vehicle.
So my friend, as stated earlier, some of us here, have been there, done that, and have the T shirt to prove it.

Ka
23
KalleXX
520dA-09
Alex 84, bra att kritik på Amsoil kommer upp. Alla oljor har sina anhängare och motståndare. Om du kollar lite längre in på diskusionstråden Länk så finner du att det förespråkas oljeanalys och att det är det som gäller. Där presterar Amsoil utmärkt väl.
Den s.k. oberoende testet (där Amsoil säges gå mot högre viskositet då oljan slits) utförs av någon med misstänkt stark förkärlek till Redline. De rapporter som det refereras till kan inte läsas heller (om du inte betalar 10 000 $)!

Alltså, jag är fortfarande en Amsoil vän, de publicerar sina standardiserade tester och lämnar det öppet till vem som helst att bestrida de resultaten. Amsoil är det mest transparenta företaget där ute i skumraskbranchen.

EDIT: Jag vill slå ett slag för BITOG siten igen: Länk. Där finnas alla typer av oljor diskuterade och analyserad (Used Oil Analysis). Amsoil är inte den givna vinnaren trots att den är Amerikansk. Den får smaka på fin kritik den med.
Det verkar vara en rätt öppen diskusion (diskusionsforum: Länk ) utan att någon olja lyfts upp mer än någon annan. Jag får säga att de har otroligt seriösa medlemmar som skickar in sin olja (ny som gammal) på labb analys. De sväljer inte oljereklamen utan vidare kan jag lugnt påstå. Där finns också ett s.k. Oljeuniversitet Länk. Johan, vad säger du om tesen kring de högre viskositetsklasserna som helst ska undvikas (om man nu inte kör racing eller har osedvanligt hög arbetstemp.). Tunna oljor är även de för tjocka vid låga temperaturer. De är lagom vid arbetstemperatur.

KalleXX

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
KalleXX, ligger du vaken om nätterna och är orolig för att andra inte har "bästa oljan" i motorn, med tanke på att du skriver inläggen klockan 2 på natten en vardag? ;o)

Four ball - testet är väl egentligen främst ett test för transmissionsoljors arbetsbetingelser under EP-förhållanden och det är väl tveksamt om man kommer upp i sådan belastning av den typen i en motor....och man får tänka på att testet endast visar slitage under högt tryck och faktiskt inte säger så mycket om slitage som sker vid lägre tryck och vid kallstarter (där kanske 90% eller mer av slitaget i en motor sker). Ett bättre test för att mäta verkligt slitage under drift är kanske "Falex Continuous Load" ASTM D 3233. MEN båda testerna har stora svagheter då de endast mäter oljans egenskaper innan den har körts i en verklig motor - de mest relevanta testerna är de som görs vid oljeklassningarna (och då särskilt motortillverkarspecifika klassningar) då man kör oljorna i en noga specificerad testmotor under vissa noga specifierade tider och körcykler mm! Där ser man hur oljan beter sig i verkligheten - det är sådana tester som hade varit mycket mer intressanta att få se! MEN dessa tester är väldigt dyra att göra - siffror kring 500 000 EURO för ett av MB-klassningstesterna har jag hört för några år sedan....

Men skall man kika på själva testresultatet i just det enskilda testet, kan man väl säga att de fyra bästa oljorna är väldigt bra och att de två sämsta är betydligt sämre I DETTA test (som är relevant för just HTHS-förhållanden men som man ändå bör ta med en stor nypa salt gällande relevansen i en motor).
Om jag inte är helt ute och cyklar ligger de sämsta oljorna dock ändå långt under minimikravet för oljeklassningen i fråga...

Jag vill återigen påtala att oljorna som Amsoil jämför sig med troligen inte ens finns att köpa i Europa, åtminstone inte i samma blend som i USA, pga olika miljökrav och andra drivmedelskvaliteter mm. Frågan är om Amsoil-oljan som ev. säljs här ens är samma sort som den i USA (och i testerna)?

Så även om four-ball-testet är ett standardtest är det bara ett test av många, och säger således bara en liten del av sanningen!

Jag är övertygad om att Amsoil gör bra oljor, men det finns andra märken också....klassningen är helt avgörande för om oljan är lämplig för ändamålet!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.