AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
928

Högre komp vid högre varvtal?

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag och en kompis har haft flera disskutioner om ämnet. Jag menar på att det är samma utrymme med luft som komprimeras oavsett varvtal och han menar att vid högre varvtal så ökar kompen jämfört med om man t. ex mäter den genom att bara dra runt startmotorn.

Så nu undrar jag om någon vet vem av oss som har rätt och även kan förklara hur det fungerar ?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Kompressionsförhållandet är samma oavsett varvtal, däremot kan kompressionstrycket bli högre vid högre varv. 2 olika saker så båda har rätt..
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Okey. vad är kompressionstryck? En lite närmare förklaring för en nybörjare :)
Mu
616
Mustang

540iat -94
Trycket är det som blir i cylindern när man kör runt motorn, det man mäter när man kolla "kompen"
Förhållandet är ett uträknat statiskt värde, förhållandet mellan cylindervolymen (räknas fram med borr och slag) plus all volym som ryms ovanför kolven i övre dödläge (inklusive förbränningsrum i topp) och volymen ovanför kolven enbart (fortfarande inlkusive toppen mm).
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Okey. en bra förklaring. Hur kan kompressiontrycket bli högre vid högre varvtal när det ändå är samma mängd luft och utrymme?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Åtminstone teoretiskt sett kan det bero på att luften vid låga varvtal lättare hinner pysa förbi ventiler och kolvringar!

Tänk dig själv att du drar runt motorn ett varv per dygn. Då får du inget tryck alls i cylindrarna eftersom allt tryck lätt hinner pysa förbi kolvringar och ventiler.

I min 3.0S -72 med snart 73.000 mil på mätaren med samma motor märks det tydligt att motorn är märkbart slöare nuförtiden under 1000-2000 rpm jämfört med vid högre varvatal. Det beror säkert på att framförallt kolvar och kolvringar tätar mycket sämre mot cylindrarna nu jämfört med när motorn var ny. Och framförallt vid låga varvtal!

Per L
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Det lät ju rimligt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.