AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.736

Oljegurun, Johan B. Nu ska frågetecknen redas ut på lite högre nivå.

Jag veta om en 0W-40 olja har lägre viskositet än ex. en 10W-60 inom sina arbetsområden? Om den har det, bär den isf ut lättare vid belastning om oljan är av samma kvalitet (API). Finns det additiv som stärker oljefilmen mot bärighet?
Som jag har förstått så betyder siffran i kall resp. varmviskositeten att oljan klarar att hålla sin prestanda mellan dessa temperaturer (som egentligen står för helt andra temperaturer). Reglerar man temperaturen tills man uppnår en viss, förutbestämd, standardviskositet och därav får kall och varm-värdena (temperaturerna) eller avser värdena viskositeten vid två förutbestämda temperaturer?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Inte svar på din fråga men en läsvärd länk:

Länk

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Viskositeten mäts vid två fasta temperaturer!

Kallviskositeten mäts vid +40 grader C.
Dessutom kollar man hur mycket oljan förtjockas vid minusgrader, där kyler man oljan tills den inte klarar klassningen längre.
Dvs. för att oljan skall få en viss kallviskositetsklassning i SAE-systemet, måste den dels klara gränsvärdena vid +40grader C och dessutom klara kraven vid minusgrader för att få ett "W" i den klass den märks med.

Varmviskositeten mäts vid 100 grader C.

Man bör tänka på att det inte är säkert att förtunningen upp till ännu högre temperaturer är linjär.
Dvs. uttunningen vid högre temperaturer kan gå snabbare och snabbare, avseende uttunning per grad ökad temperatur.

Det tillsätts Viskositetsförbättrande additiv i många oljor, dessa motverkar att oljan tunnas ut när den blir varm.
Problemet är bara att dessa additiv förbrukas vartefer som oljan används. Det gör att oljan succesivt tappar varmviskositeten. Dessutom har VI-additiven en nackdel så till vida att de orsakar föroreningar i oljan när de bryts ner.

Desto bättre basolja man har i oljan, desto mindre behov av VI-tillsatser. Vissa syntetoljor har ett naturligt brett viskositetsområde och behöver inte några VI-tillsatser alls.
Det gör att sådana oljor behåller sina viskositetsegenskaper mycket längre och samtidigt inte orsakar så mycket smuts eftersom det inte finns några VI-tillsatser att bryta ner.

Det finns säkert VI-eftermarknadsadditiv att köpa via olika företag, men jag rekommenderar inte att man laborerar själv med sådant! Risken är mycket stor att man förstör andra egenskaper i oljan när man tillsätter ett medel som skall förbättra något enskilt område. Oljeadditivpaketen som finns i olja är nämligen mycket känsliga för rätt inbördes balans. Ökar man ett ämne kan oljans totala prestanda bli radikalt försämrad.

Grundregeln är att högre varmviskositet = tjockare oljefilm = starkare oljefilm.
Men det gäller bara om man jämför två oljor av samma typ.
Syntetolja har naturligt en starkare oljefilm än mineralolja.
En 0W30-olja av syntetisk typ kan ha starkare oljefilm än en mineralisk 15W40 eller till och med en 20W50-olja, trots att syntetoljans film är tunnare i detta fall.

Hoppas det klarnade lite!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaret.
Alltså mäter man tiden det tar för oljan att rinna igenom ett hål eller en sträcka vid en viss lutning eller något, vid två standardiserade temperaturer? Är det sedan tiden som anges i märkningen? Isf måste det ju vara två olika tester där testet för varmviskositeten är "tuffare". Eftersom märkningen direkt står i relation till arbetstemperaturerna, värmer man då också upp oljan till den temperatur där den inte klarar klassningen längre eller extrapolerar man kurvan? Är det uppvärminingen till gränsen som står som grund för temperaturområdena som anges eller är det viskositeten vid K&V-mätningarna? iofs går detta lite hand i hand, men vilket styr? En temperatur-viskositetskurva är väl långt ifrån linjär?

Skiljer det i klassningen mellan två syntetoljor som har samma egenskaper, men där den ena har bra basstruktur och den andra fått sina egenskaper via additiv?

Vilken olja är generellt tjockast, en 5W-50 eller 15W-50? Är dom normalt lika?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varm och kallviskositeten mäts faktiskt i kvadrat-mm. vid de två fasta temperaturerna som jag skrev innan (+40grader C och +100grader C).
Dvs. man mäter oljans utbredning när man låter oljan "klättra" mellan två skivor med ett tunnt utrymme mellan, sedan mäter man hur mycket oljan har brett ut sig mellan dessa skivor efter en viss fastställd tid. Enheten är Centistoke eller kvadrat mm (samma sak men olika beteckning).
Dvs. själva mätförfarandet är exakt samma, fast vid två olika oljetemperaturer.

Kallegenskaperna för att hitta lägsta temperatur som oljan klarar klassningen för, mäter man oljans friktion i en speciell mätmaskin. Där är det en stålkula som med visst tryck rör sig.
Vid den mätningen sänker man temperaturen stegvis tills oljan har för hög friktion för att klara klassningen.

När det gäller högtemperatursegenskaperna i SAE-systemet (viskositet) är det bara mätning vid +100 grader C som görs.
Man gör normalt inga mätningar eller beräkningar av oljans egenskaper vid högre temperaturer än så vid SAE-klassningen. Däremot gör oljebolagen egna tester, men det finns inga standardiserade krav på vad oljan skall klara vid högre temperatur i SAE-systemet. Det finns inte heller några krav på att oljebolagens mätningar som ligger utanför SAE-systemets klassningskrav, skall vara offentliga.

Med ledning av oljans exakta viskositeter vid +40, +100 grader och oljans viskositetsindex, kan man göra vissa beräkningar på hur oljan beter sig vid varmare temperatur än +100grader C.
Jag vet att jag har det beskrivet i en bok som står i bokhyllan, men jag har aldrig gjort sådana beräkningar själv...så be mig inte göra en sådan beräkning! ;o)

Glöm inte bort att SAE-klassninge enbart talar om hur lätt/tjockflytande som oljan är, den säger ingenting om oljans smörjande egenskaper eller hur den motstår föroreningar etc.
Vill man veta det, får man gå till API-, ACEA- eller biltillverkarspecifika klassningsmetoder!

Oljans slutliga egenskaper och de klassningar som den klarar styrs i princip av två huvudparametrar:
1. Basoljans egenskaper.
2. Additivens egenskaper.

Så man kan t ex kompensera en något sämre basolja med mer advancerade (och dyrare) additivpaket. Motsatsen blir att en bättre basolja behöver mindre/enklare additiv för att klara en viss klassning.
Så din näst sista fråga är egentligen omöjlig att svara på om man inte vet vilka basoljor och additiv man använt...det är slutresultatet i oljans egenskaper som är viktigast, inte vägen dit.

Normalt sett är en 15W5-olja tjockare när den är varm, än en 5W50-olja, men även här måste man gå in och läsa exakta data för varmviskositeten eftersom det handlar om klasser i SAE-systemet.
En 50-olja kan ligga precis över gränsen för att bli klassad som en 40-olja, en annan 50-olja kan ligga precis under gränsen för att klara klassningen till en 60-olja.

I produktdatabladen brukar man kunna utläsa exakta viskositeter för olika oljor vid +40 och +100 grader.
Det är bara att ta fram dessa datablad och jämföra siffrorna.
Om du kollar undre "gör-det-själv", finns det en sammanställning av exakta mätvärden hämtade ur produktdatabladen för de flesta syntetiska oljorna på svenska marknaden som jag gjorde för ett tag sedan (den börjar bli lite gammal nu, men jag vet inte om jag orkar sammanställa en ny...).

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Johan B:

Gör inte en ny lista utan komplettera bara med Rusta´s 5w-40 och Castrols RS 0w-40 + RS 10w-60 och gärna nån nyare 5w-50...

Mvh
Ett bra exempel i denna diskussion är Castrol TWS Motorsport 10W-60 (BMW godkänd för S54 i E46 M3 och M Coupe/Roadster samt S62 (upp till 03/2000) i E39 M5 och Z8) och den nya Castrol Formula RS 10W-60 (inte BMW godkänd).

De har ungefär samma viskositet vid 40°C och 100°C eftersom båda oljorna är SAE 10W-60 men här slutar också alla likheter. De använder antagligen en mycket snarlik (eller samma) basolja men TWS Motorsport har mycket mer advancerade (och dyrare) additiv för bättre egenskaper och starkare oljefilm vid höga temperaturer. Se t ex på skillnaden i densitet nedan.

En intressant iaktagelse är också att TWS Motorsport idag inte har samma formula som för något år sedan. Så det är inte bara Formula RS som har förändrats. Den gamla Formula var mycket mer lik TWS Motorsport och den var också BMW godkänd på vissa marknader men den nya Formula RS är alltså inte det.

/RS2

Castrol TWS Motorsport 10W-60
Viscosity: 163 mm2/s at 40°C
Viscosity: 24 mm2/s at 100°C
Density: 863 kg/m3 at 15°C
Pour point: -45°C
Flash point: 198°C

Castrol Formula RS 10W-60
Viscosity: 159 mm2/s at 40°C
Viscosity: 24 mm2/s at 100°C
Density: 850 kg/m3 at 15°C
Pour point: -42°C
Flash point: 208°C

Jag läste en artikel i någon tidning där de testat olika oljor och om jag kommer ihåg rätt så var Formula RS en av de oljor som efter en tids användning tappade ganska mycket av sin viskositet vid höga temperaturer vilket skulle tyda på att de använder viskositets förbättrande additiv i denna olja och varför den inte är BMW godkänd.

/RS2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RS2, du får gärna specificera mer exakt vilka bättre och dyrare additiv som TWS har i förhållande till RS.
Skulle även vara intressant att få lite mer fakta på hur mycket starkare som oljefilmen är i TWS.
Eftersom du påstår det, finns det säkert en källa av något slag.
Jag är personligen intresserad av alla faktakällor som är bakom dylika slutsatser/uttalanden, men så är jag lite oljeskadad! ;o))

Med tanke på att RS har högre klassning än TWS, misstänker jag att RS faktiskt är bättre än TWS i nästan alla avseenden.
Kanske är det så att TWS har någon enstaka egenskap som är bättre än RS, men jag har inte lyckats få reda på vilken i alla fall...

Att RS var godkänd på vissa marknader under en viss tid, beror troligen på att den olja som heter TWS i dag, hette RS10W60 tidigare...man gjorde ett namnbyte och ville införa fler viskositetsklasser under samlingsnamnet RS, därför fick "gamla RS" namnet TWS i stället.
Så påståendet att RS var mer lik TWS tidigare, är mer än rätt...det är samma olja!

Enligt Castrol själva är RS10W60 en modernare och bättre olja än TWS i alla fall.
Däremot är som sagt RS inte klassad av BMW, enligt de kontakter som jag har haft med Castrol i den frågan är troliga orsaken att det kostar väldigt mycket pengar för BMW att göra en ny klassningstestning av RS. Eftersom man redan har en olja som klarar det som behövs (TWS) anser man troligen att det skulle vara bortkastade pengar...

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RS2, både TWS och RS10W60 innehåller VI-förbättrare, det finns ingen basolja som har så brett naturligt viskositetsområde som dessa oljor har.

Med tanke på att det är strängare krav på att oljan inte får tappa viskositet under testsekvenserna för API SL än API SJ, bedömer jag det som att RS tappar mindre varmviskositet än TWS när oljorna har använts ett tag.

Mvh

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johan,
Och vad skulle Bmw vinna på att godkänna RS10w60? Vill dom slippa ha så mycket kunder i butikerna som måste ha TWS!? :)

Alla bilfabrikanter tjänar ju pengar på att ha "egna" oljor till modellerna. Helst av allt skulle ju bmw vilja ha en "specialolja" till alla modeller vilket skulle medföra bra eftermarknadsförsäljning...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, helt riktigt skulle BMW bara förlora på att klassa in oljor som de inte själva säljer.

Jag tror inte att de vågar göra samma "fulspel" att göra klassningen så tight att det enbart är en enda olja (den som man själv säljer) blir godkänd, när det gäller de vanligare modellerna.

Volkswagen fick på tafsen för det i USA av den amerikanska motsvarigheten till konkurrensverket...VW hade enbart godkänt den olja som de själva förde, som tillåten i VW-koncernens nya bilar.

Mvh

Johan B,

Uppgifterna kommer ifrån Castrol och BMW M i Tyskland. Du vet nog lika väl som jag att Castrol inte vill uppge vilka additiv som de använder. :-) Så vi får förlita oss på de faktablad som finns idag och muntliga uppgifter som jag fått.

Varför Formula RS uppfyller den högre API klassning har inget med kvaliteten att göra utan endast att den går att använda för längre bytesintervall. Enligt BMW M så klarar inte Formula RS deras krav till M motorerna. Och kvaliteten bestäms av så många fler saker än bara viskositeten...

Castrol har tyvärr använt olika namn på samma oljor på olika marknader vilket förvillar det hela ändå mer. I USA så påstår man att man bara bytte namn på gamla Formula RS till TWS Motorsport. Och i Europa så fanns gamla Formula RS och TWS Motorsport parallellt ett tag. Så TWS Motorsport är alltså inte samma olja som den gamla Formula RS utan en utveckling av denna. Jag har också sett de gamla databladen.

Angående BMW godkännandet så är TWS Motorsport är framtagen av Castrol på uppdrag av BMW och Porsche för vissa motorer så om Formula RS skulle klara kraven som BMW har så finns det ingen anledning vare sig för BMW eller Castrol att ha två 10W-60 oljor i sitt sortiment. Så påståendet om att BMW bara vill sälja denna olja är bara skitsnack utan det har med vad motorerna kräver!

/RS2
Det jag menade var att två oljor med samma kvalitet (API / ACEA) kan innebära att den ena har bättre basolja medan den andra har fler och bättre additiv för att nå samma kvalitet (ex. SJ). "C" är väl diesel kvaliteten? Du nämner samtidigt att additiven bryts ned lättare vid användning, så detta medför ju att en olja med bra basegenskaper håller sin kvalitet längre. Är detta någon information man kan få som konsument av den enskilda produkten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Högre API-klassning har egentligen inget med att man kan använda längre oljebytesintervall.
En högre API-klassning innebär att oljan är bättre på ett antal olika mätparametrar när man testar oljan i både laboratorie och i testmotorer.
Man mäter bland annat hur mycket oljeviskositeten försämras, slitage på motorerna, bildande av sot och slam i oljan etc.
Dessutom har kraven skärpts på svavel och fosforinnehåll i oljan med API SL, det kan iofs ge en effekt av att man får ett naturligt sämre antiwear-egenskaper eftersom fosfor och svavel kan fungera som naturliga antiwear-additiv. Men med rätt additiv, kompenserar man det minskade svavel- och forsforinnehållet i de högre API-klasserna...

En högre klassning är alltid lika med en bättre kvalitet inom de mätta områdena inom API-systemet. API-systemet (liksom ACEA-systemet) är helt enkelt kvalitetsklassningar som skall göra det lättare för kunderna att välja rätt kvalitet på oljan. Tanken med alla testmoment i API och ACEA-systemet, är att de skall efterlikna de påfrestningar som oljan utsätts för vid normal användning i motorerna.
API-systemet är anpassat för Amerikanska "medelförhållanden" med relativt stora motorer med relativt låg trimningsgrad, den bensinkvalitet som de använder och något varmare klimat.
ACEA-systemet är anpassat för Europeiskt "medelförhållande" med mindre motorer, högre trimningsgrad, bättre bensin och något kallare klimat etc.

Dvs. den kvalitetsklassning som är mest relevant för oss, är ACEA-systemet.

BMW har som sagt gjort egna klassningar av TWS, men inte av RS.
Orsaken till varför man inte har gjort klassningar av RS, blir spekulativa, men de orsaker som jag redovisade var det som framkom vid kontakt med Castrol.

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Flåklypa, "Cx" står för "Commercial" = dieselmotorer, inom API-systemet.

Inom ACEA-systemet betyder bokstaven "B", för dieselmotorer.

Det är svårt att veta hur man kommit fram till en specifik klassning av oljan, det går i princip att gå två vägar. Bättre basolja med mindre behov av additiv, något sämre basolja och större behov av additiv.
Normalt talar inte oljebolagen om vilken basolja man använder. Vissa oljebolag som använder de bästa basoljorna gör dock en marknadsföringsgrej av det...
Om man läser produktdatablad, säkerhetsdatablad och använder lite sunt förnuft i kombination med en stor gnutta bakgrundskunskap i oljeämnet, kan man dra vissa slutsatser om basoljornas kvalitet som används i oljan.

Vissa additiv förbrukas/bryts ner när oljan används, det är därför det är bra med en riktig syntetolja eftersom den har mycket bättre basolja än vanliga mineraloljor. Syntetoljan behåller därför sina egenskaper bättre under ett längre tidsintervall.
Det är därför man bara använder syntetiska oljor i motorer som har riktigt långa serviceintervall.

Mvh

Står viskositetssiffrorna för något konkret som att ex. en 60-olja utbreder sig 60 mm2/s, eller är det bara en klassning som måste uppfyllas? Vad kommer siffrorna från?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Viskositetsklasserna är bara klasser, man måste gå in i en tabell och kolla max- och minvärdet för varje klass.
I samma tabell framgår även var gränserna går för kallegenskapstestet (minusgrader), och vilka friktionsvärden som är max- och min.

API har en hemsida där du kan kolla tabellen.
Länk

Varifrån siffrorna i klasserna kommer, vet jag inte. Troligen är det ett gammalt arv från tidigt 1900-tal.

Mvh

Låt oss vara överens om att API-klassning inte är ett mått på olje kvaliteten utan snarare ett baskrav över vissa specifikationer och egenskaper som skall uppfyllas av olje tillverkarna idag och som också underlättar för alla motortillverkare över världen.

De senare klassningarna som t ex SL är ett resultat av kraven på de längre oljebytes intervallerna, lägre oljeförbrukning och miljöutsläpp, förbud mot farliga kemiska ämnen i tillverkningen, etc. Se nedan vad API t ex säger om SL jämfört med SJ.

Här är några bra länkar med information om ACEA och API klassning, viskositet, tester, mm:

Infineum Info: Länk
ASEA Gasoline Engines: Länk
Passenger Car API SJ And SL: Länk
SAE Viscosity Grades: Länk

Angående TWS Motorsport igen så är det en helt separat diskussion eftersom det är en special olja som bara används i S54 och S62 motorerna pga de höga effektuttagen, små toleranserna och de tekniska tillverknings problem som varit med vevstakslager, kolvringar, mm. De uppgifter som jag har om TWS kommer ifrån många kontakter med BMW M angående dessa problem och är inte det minsta spekulativa utan är den information som jag fått av dem.

/RS2

"For all automotive engines presently in use. Introduced July 1, 2001. SL oils are designed to provide better high-temperature deposit control and lower oil consumption. Some of these oils may also meet the latest ILSAC specification and/or qualify as Energy Conserving."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.