|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Pratade med en utvecklare för ett stort svensk-amerikansket bilföretag som påstod att effekten utav att varva bilen tex över 3000 varv när bilen är kall är överdriven. Enligt honom så har dagens moderna bilar inga problem att varvas ordenligt från det att motorn startar. Han drog en pararell med att byta olja var 500:e mil som vissa entusiaster gör. Detta gör till eller från eftersom de flesta utav dagens bilar kan köras minst 2500 mil utan oljebyte utan problem. Han höll med om mer avancerade motorkonstruktioner med mindre marginal så som M-motorerna, Ferrari bilar osv. Någon som har någon mer information om detta? Visst gör man motorn en tjänst att inte varva den brutalt innan arbetstemp finns i alla vätskorna men moderna motorer tål hård behandling omgående i normala fall (dvs kanske inte vid start i -30). Detta ändrar inte sätter på hur jag tar hand om min bil, men intressant att effekten utav att "skydda" motorn när den är kall är överdriven? | |
|
Tål och tål gör nog alla motorer att tok-varvas kalla men dock så ökas ju förslitningen på motorn nämnvärt. Oljan har väll tex. inte fulla smörjkunskaper innan den uppnåt arbetstemp osv... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Jo men frågan är hur pass stor ökningen av förslitning är? Innebär det att motorn håller 40.000 istället för 45.000 mil så spelar det knappast någon större roll. Hans mening var att med modern olja och konsturktion utav motorer så är det liksom ingen skillnad. Vanliga bilar utrustas ju tex inte med någon oljetempmätare eller liknande. |
|
|
Det är inget snack om saken, en kall motor slits betydligt mer än en varm dito. Kolla bara på bränsleförbrukningen. Ingen slump att det går åt mer bränsle då allt är trögare eller hur? Men vad kan man förvänta sig av någon som ska försöka sälja ant SAAB eller Volvo:-) *BAWORAK* |
|
|
acey, Var han motorutvecklare eller inredningsutvecklare ? :) Allvarligt talat, självklart så gör det till eller från om du belastar och varvar motorn hårt när den är kall. Det är när en motor startas som i princip allt slitage sker. (Om det är en vanlig motor vi pratar om och den används "normalt") Om du dessutom då utsätter motorn för höga varvtal och hård belastning så kommer du att slita på den mer än normalt. Den som påstår nåt annat vet inte vad han pratar om. Hur stor skillnad det gör om man skulle jämföra en 10.000-milare som skötts på ett bra sätt och den andra på ett sämre sätt är ju svårt att gissa på. Men skillnad gör det, garanterat. Dessutom så kan man, om man har otur, förstöra en motor ordentligt om man går tillväga på det mindre bra sättet vid riktigt kall väderlek. Högt varvtal och noll olja (som inte kommit upp från tråget) blir ett mindre bra resultat. |
|
|
Visst har dagens oljor mycket bättre kallegenskaper än vad oljorna hade förr, men en kall motor slits alltid mycket mer än en varm. Det beror helt enkelt på att oljeflödet och oljans egenskaper inte är optimala innan den är varm. Oljefilmen vid kall olja, kan vara så tjock att den inte klarar att smörja vid små mekaniska toleranser... Risken finns då att det helt enkelt inte finns någon oljefilm mellan vissa metalldelar = metall- mot metallkontakt = stort slitage! Det är väl iofs inte höga varvtal som är främsta hotet, utan snarare hög belastning på motorn. Dvs relativt höga varv pga låg växel och måttlig gas är troligen mer skonsamt än att trampa gasen i botten på en högre växel! Men man kan nog misshandla en inkörd motor med bra olja, ganska hårt innan den ger upp....men varför? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det hade varit intressant att öppna upp en 10.000 milare som "entusiastkörts" och en 10.000 milare som körts normalt/hårt och se skillnaderna. Nej han var inte motorutvecklare, tur det kanske ;) |
|
|
Om jag inte missminner mig så Bmw högvarviga turbo f1 motor använde sig av ett "standard bil block" och då valde de alltid block som rullat runt 10 000 mil med motiveringen att har de inte pajat då så kommer de aldrig att göra det :) Jag har för mig att jag läst det i B.B men jag kan ha fel. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Nja, det var väl snarast för att i de gamla blocken hade alla gjutspänningar släppt. Därmed kunde dessa block belastas hårdare utan att gå sönder. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Borde inte gjutspänningarna släppa även om man bara lagrar "nya" block i några år? I sådana fall har jag ingen förståelse för att de använde begagnade block. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Eftersom en motor som används hettas upp och svalnar av många gånger, under driften under ett par års tid, garanterar det att spänningarna släpper bättre än att bara lagra nya block. Sedan är det knappast troligt att fabrikerna skulle ha block på lager som legat flera år...när de byggde F1-motorn behövde de troligen blocken "nyss" inte "om fem år"... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Om de använder block som rullat 10 000 mil så kan de ju inte direkt vara flångnya? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det kan ju iof vara block som används i nån "konstgjord" motor som körs och testas på bänk etc. Bara en gissning men en ganska bra sådan tror jag, om jag får säga det själv.... ;) |
|
|
Nej faktum var att de hämtade blocken från skrotade vanliga bilar i 02-serien! Det fanns troligen ganska god tillgång på skrotade bilar som hade rullat några år.... Dvs. blocken var gamla (och inte ursprungligen avsedda för tävlingsändamål) när de användes i F1-motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Där ser man ! :) |
|
|
största anledningen till att bränsle förbrukningen är högre när bilen är kall är inte att det är "trögare" i de rörliga delarna i motorn, utan snarare att det åtgår energi för att värma upp massa olja, vatten och alu/Fe. Den energin är större än den energi som kyls bort i en varm motor. /Christofer |
|
| svante: lite OT men vad är det du har i grillen på din bil? Jag har sett det förut men har alltid undrat vad det är för något. | |
|
Klart att en kall motor som belastas hård för ett högre slitage än en motor som är genomvarm. Som exempel så ökar oljans temperatur endast p.g.a av varvtalet den utsätts för, och oljan är ju tänkt att arbeta i en motor som i normal drift har en oljetemp på mellan 60-100 grader, kan ju bli 120-130 grader under svåra förhållanden, och då tro att oljan skulle göra samma fina jobb vid 10-20 grader är ju bara dumt! En motor som kallstartas vid -25 grader har samma slitagegrund under dom första minuterna spm en motor som går med normal temp. i 200 mil!!! Så 10 kallstarter i -25 grader o motorn har igentligen gått ytterligare 2000 mil i slitagehänseende! Inom racing o tävling så är motorns oljetemp mycket viktig, och varmkörning innan belastning är ett måste! Minst 70 graders oljetemp innan motorn belastat fullt ut är ofta ett riktvärde! ///Magnus |
|
|
Inom racing så värms oljorna innan motorn startas, iaf om vi pratar F1. Men det är knappast en sådan motor som är en "normal" motor. Att starta en motor i -25 bör allstå vara mer slitsamt än att starta en motor i +25 och varva till 6000 rpm? Jag tror inte han ifrågasatte att oljan fungerar bättre vild 80 grader än vid 10 grader men att slitaget är överdrivet och att detta slitaget aldrig kommer märkas för "konsument". Sen att det är bättre att oljorna får komma upp i rätt temp är nog ingen som faktiskt ifrågasätter :) |
|
|
fdgdfgdg> dels är det KAK´s vagnsmärke, det till vänster dels är det Den Tjeckoslovakiska Automobilklubbens vagnsmärke (jag är halvtjeck), värt att notera är att det handlar om den första tjeckoslovakiska republiken, dvs innan kommunismen, mellan 1914 och 1938, så märket i sig är snart 90 år gammal. Kul att du frågade. *BAWORAK* |
|
|
Svante, Que ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.